Het "beste" voor de vissen?

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 15-01-2012 23:42

Duizenden jaren geleden hadden ze ook geen betonnenvijvers. :D

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 15-01-2012 23:47

Duizenden jaren geleden hielden ze ook nog geen goudvissen :lol:
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 15-01-2012 23:51

Honderden dan. :roll:
Nou de gewone goudvis wellicht wel.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 16-01-2012 00:53

@ ZSjonnie

Heb nergens gezegd dat ze alleen in betonnen vijvers worden gehouden.


Uiteraard heeft iedereen zijn eigen voorkeur, alhoewel een serieuze kweker, (lees niet commerciële kweker) zijn goudvissen hoogstwaarschijnlijk niet in mudponds zal houden.
Afbeelding

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 16-01-2012 08:04

Choguro van Japan die houd alleen de goudvissen in mudponds.
Het cullen gebeurt lang daarvoor al. Mudponds gebruiken ze vaak voor het opkweken van vissen.
Dus niet het verwekken van vissen.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 16-01-2012 10:47

Choguro is eigenlijk een koi kweker, dus dan weetje meteen waarom hij mudponds gebruikt, en dit ook gebruikt voor zijn goudvissen.


In welk stadium van hun leven worden de vissen dan in muddponds gezet?



Het zou zeer onhandig zijn als iedereen goudvissen in muddponds zou doen, de kans op beschadigingen aan de vis is bijna 100%, er zal haast geen staart, vin, schub, etc meer goed blijven.


Een kweker heeft mij ook ooit verteld dat goudvissen in muddponds gegarandeerd lelijke schubben tot gevolg heeft.
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 16-01-2012 10:54

Die foto die ik liet zien is van Alvin Lim.
Hij gebruikt deze mudponds om zijn Ryukins in op te kweken.
Deel daarvan is voor de verkoop, maar ook zijn showvissen zwemmen daartussen..
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 16-01-2012 11:26

Ben niet zo een fan van Alvin Lim, maar dat is een mening,

naast dat zou ik hem ook niet ter referentie gebruiken voor alles wat met de ryukin te maken heeft.




Maar goed, nu kennen we dus 3 kwekers die mudponds gebruiken. Voor alleen ryukin types. Wat de succes rate is moet ik nog zien.

Uitzonderingen dus :lol:




PS: als er 1 variant is die makkelijk te kweken is dan is het wel de ryukin, zelfs de massa productie van ryukin levert goede exemplaren op, datzelfde kan je niet zeggen voor andere varianten. Dus om ryukins te gebruiken als maatstaf dat mudd ponds gebruikt kunnen worden? Nee.

Ik zou zeggen gooi er ranchu's, demekins, Jikin, oranda of wat anders in, kijken wat er overblijft!


Mijn vissen beschadigen hun staart en schubben al, en ik heb een bare bottom; kun je na gaan, laat staan een mud pond.
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 16-01-2012 12:19

Ik vind zelf Alvin Lim een van de beste wat betreft Ryukins kweken.
En ik ben het er ook absoluut niet mee eens dat een goede showkwaliteit Ryukin makkelijk te kweken is.
Ik ben zelf erg kritisch wat dat betreft en zie zeker niet vaak een echt topkwaliteit Ryukin.

Varianten met kopgroei zou ik zelf niet in mudponds plaatsen aangezien dat voor flinke infecties kan zorgen.

Mijn vissen beschadigen zich niet eens in een flink beplante bak...
Ik heb 1x een beschadigde schub gehad door de sproeibuis..
Zelfs met heftige paairituelen zie ik geen enkel scheurtje in een vin..
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 16-01-2012 12:26

Ik ken een kweker in HK die laat vissen opgroeien in betonnenvijvers. Die doet dat op een dak van een wolkenkrabber.
Daar zijn de vinnen etc. Pas beschadigt. Deze kweekt bijna praktisch alle varianten behalve de soaboa.

Choguro is een hele bekende koi kweker in het bijzonder platinas. Maar over de hele wereld kweekt hij de beste soaboa.
Daar staat hij ook bekend om. Maar het klopt dat hij van oorsprong koi kweker is. Maar Kataoka kweekt tegenwoordig ook goudvissen en ook in mudponds. Ben je weleens in Japan of China geweest Kinyo? Dan zie je echt dat denk ik 75% mudponds heeft. Betonnenvijvers gebruikt een opkoper vaak die zeggen dan vaak dat ze kweker zijn. Terwijl ze eigenlijk alleen opkopen. Dus dat is soms zeer verwarrend.

Plaats reactie