Zwakke vissen?

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 22-01-2012 17:32

Ik moet zeggen dat mijn kirin oranda die ik nu nog heb en ook van bij Dino komt wel heel sterk is.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Gast

Bericht door Gast » 22-01-2012 17:52

Ik heb ook al heel wat oranda's versleten en ik vind het dus WEL zwakke vissen. Kan het niet echt uitleggen, maar ze kunnen gewoon weinig verdragen. Ryukins en Ranchu's vind ik HELE sterke vissen, en alles wat een beetje op een normale goudvis lijkt is IJZERSTERK, lees, de Wakins.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 23-01-2012 22:35

Zwakke vissen? Kun je er niet beter moeilijke vissen van maken? Ik heb nog nergens gelezen dat oranda's zwak zijn :? Dat er hier veel omkiepen wil echt niet gelijk zeggen dat ze zwak zijn. We weten inmiddels dat fancy goldfish houden niet echt voor beginners is en ik geloof best dat er varianten zijn die gewoon moeilijker zijn en juist meer liters nodig hebben of speciaal voer of een juiste temperatuur of een combinatie van het voorgaande.

Kijk maar naar de Ryukin, degene die hier net zo groot zijn als bash zitten of in een vijver, of zijn al groot gekocht of krijgen meer liters dan de minimale 50L. Nu zeg ik niet dat bash van top kwaliteit is, juist niet. Als een LFS visje al zo groot kan worden dan moet een vis van de kwaliteit van Dino minimaal die lengte kunnen behalen als je met een kleintje begint. Ze zeggen wel dat de Ryukin een sterke vis is maar ik heb er genoeg zien omkiepen, zowel hier als op andere fora. Dat betekent toch niet meteen dat de Ryukin een zwak dier is?

Of sla ik nu helemaal de plank mis? :?
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 23-01-2012 22:46

Ik denk niet dat ze per definitie zwak zijn.. maar wel gevoeliger.

Onder dezelfde omstandigheden heb ik relatief gezien meer problemen gehad met Oranda's. Wellicht toeval, wellicht niet.. maar het heeft niet zoveel te maken met hoe groot ze worden toch?

Ik denk dat Oranda's prima zonder problemen gehouden kunnen worden mits je ze onder optimale en niet te veranderlijke omstandigheden houdt..
En zoals ik al eerder zei geldt dat niet voor alle vissen.. ik heb oranda's in mijn vijver die het net zo goed doen als de wakin en ryukins..

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 23-01-2012 22:52

Het zijn inderdaad moeilijke vissen wat mijn mening ook is. Dit zeg ik uit ervaring tov andere sluiersoort.

Dus moeilijke vissen zeker als je het mij vraagt en ik denk vele andere. Tuur ijk gaat er ook weleens een ryukin dood of word een keertje ziek. Maar niet in die getale. Kijk maar in de ziekeboeg in deze forum. Vandaag ook weer een oranda erbij die ziek is. Toeval of niet nogmaals mijn mening.

En Kinyo, geld ook voor NIET mijn import. Zie verdere postings van leden.
En ook Dus NIET meteen weer aanvallen.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 24-01-2012 10:02

Dan lees je mijn posts verkeerd Dino, want heb je nooit aangevallen.

Heb zelfs vermeld dat ik het vriendelijk bedoel, niet op zoek ben naar een discussie, en dat ik niet wil dat je je aangevallen voelt.
Afbeelding

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 24-01-2012 10:08

Wellicht komt het op schrift anders over als bedoeld. :D

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 26-01-2012 10:40

@Ferry: ik weet even niet meer welk punt ik wilde maken met de grootte van een Ryukin, dus laat dat maar even achterwegen :lol:

@Dino: Had je het tegen mij met jou opmerking over aanvallen? Als dat zo is dan mijn excuses want zo bedoelde ik het niet. Wat ik bedoelde was dat als wij een lfs visje zo groot krijgen, dat mensen met een vis van jou van veel betere kwaliteit dat ook zeer zeker moet lukken ^^ en niet dat ze vroegtijdig omkiepen aan het één of ander.

Maar om terug te komen op het oranda onderwerp. Uhm pak een discus vis, deze vissen zijn heeeeel gevoelig voor wisselingen in waterwaardes. Met een niet optimale verzorging kiepen ze al snel om. Maar dat betekent toch niet meteen dat het zwakke vissen zijn?

Naar mijn mening betekent het dat ze een speciale verzorging nodig hebben die de verzorger op dat moment niet kan bieden. Een zwakke vis vind ik een vis die onder optimale omstandigheden ( voor zover iets optimaal is ) constant ziek wordt of zelfs in een aangepaste bak nauwelijks kan zwemmen. Als ik 500L per Ryukin reken en mijn vissen kiepen constant om, dan klopt er 9 van de 10 keer iets niet met de dingen die ik doe. Een vrij hoog percentage van goudvissen welke dood gaan, gaan dood door slechte waterwaardes en de gevolgen die dat met zich mee brengt (hoge levels aan stress->verzwakt immuunsysteem->mooie toegang voor parasieten en bacteriën die zich in het water bevinden)

Wij zorgen voor de leefomgeving, niet de vissen. Ja je kunt natuurlijk ook pech hebben en een vis hebben waar van binnen al iets niet klopt maar ik ben van mening dat een ziekte in veel gevallen aan de verzorger/verzorging ligt en niet aan de vissen zelf.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 26-01-2012 11:23

Ik denk dat dat de term zwakke vis meer gaat.. als vergelijking met een normale goudvis en sterkere varianten als wakin, ryukin, etc.

Vergeleken met deze varianten kan een oranda naar mijn ervaring 'over het algemeen' minder goed omgaan met bijvoorbeeld temperatuurschommelingen, wisselingen in waterwaardes, etc. In dat opzicht is de vis dus zwakker. Dat wil dus niet zeggen dat de vis niet goed gehouden kan worden..

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 26-01-2012 11:24

Ik weet ook niet meer welk punt over de grootte van de vis ik wilde maken trouwens :lol:

Plaats reactie