Nieuw aquarium opstarten

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Nieuw aquarium opstarten

Bericht door Irene » 27-01-2012 15:25

Ik krijg als het goed is maandag mijn nieuwe aquarium, een Rio 180. Ik heb nog een paar vragen, omdat ik het natuurlijk het liefst gelijk zo goed mogelijk doe.

Over de bodem, ik wil graag een zandbodem (ik vind bare-bottom echt geen gezicht sorry en een visje vind grondelen veel te leuk, dan maar wat intensiever schoonhouden). In mijn vorige bak had ik ook nog een voedingsbodem voor planten. Is dit überhaupt nodig? Ik lees op internet een beetje tegenstrijdige berichten.

Daarnaast komt het aquarium met een binnenfilter, maar ik twijfel nog of ik een buitenfilter zal kopen. Wat zijn de voor en nadelen van binnen vs buitenfilter? Een buitenfilter is minder werk qua schoonmaken ofniet? En het neemt natuurlijk minder ruimte in in het aquarium zelf. En iemand tips welke goed zou passen? Ik kan het natuurlijk in de winkel vragen, maar een beetje info zou wel fijn zijn.

Moet ik nog bepaalde middeltjes in het water doen? Om de waterkwaliteit te verbeteren, of voor het filter, of plantenvoeding? Of gewoon laten lopen en het water testen na een poosje?

En als laatste over het licht. Ik las dat in de 1e week het licht minder lang aan moet, zo'n 5 uur per dag. Klopt dat?

Alvast bedankt! :)

Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 27-01-2012 15:59

Ik ga even proberen wat dingetjes te beantwoorden.

Bare bottom is inderdaad het handigste maar als het echt niet je smaak is zou ik het niet doen. Je kunt een dun laagje filterzand aanbrengen in de bak, zodat je in elk geval het beeld van zand hebt. Doe je een dunne laag dan kan je deze vaker helemaal doorwoelen. Een voedingsbodem voor je planten raad ik ten zeerste af, zoals je al zei, goudvissen grondelen. Met dit grondelen hebben ze binnen de korste keren je voedingsbodem boven het zand liggen. Daarnaast is het voor je planten niet echt noodzakelijk. Er zijn andere middelen in de handel. (vraag daarover bij anderen?)

Ik zou persoonlijk het binnenfilter er uit halen, het is een ding minder dat je moet wegwerken! Daarnaast zijn externe filters vaak veel krachtiger en vind ik buitenfilters prettig schoonmaken. Kijk anders op Zooplus voor een JBL of EHEIMfilter, iemand moet mij even helpen met hoevaak de filter het water in de bak moet rondpompen. Goudvissen vervuilen erg dus neem in elk geval een pomp die krachtig is.

Ik gebruik zelf bij de opstart niks, maar er zijn mensen die er anders over denken? In principe kun je een aquarium goed opstarten door wat voer in het water te gooien. Reken de indraaitijd vanaf het moment dat de bak is ingericht. Bodem planten etc. Neem ruim de tijd om de bak in te laten draaien, mijn bak heeft meer dan een maand ingedraaid! Het water sowieso testen voordat je vis toevoegt. (over het toevoegen van plantenvoeding en het toepassen van licht, daar kan ik je helaas niet mee helpen)
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 27-01-2012 17:47

Het grondelen is een manier om naar voedsel te zoeken.
Dit gebeurt net zoveel in een bare-bottom bak als een bak met bodembedekking.
Alleen kan er bij een bare-bottom geen bodembedekking in de bek terecht komen wat de kieuwen kan irriteren.

In plaats van een voedingsbodem kan je beter kleibolletjes bij de moerasplanten plaatsen.

Een binnenfilter heeft veel minder inhoud als een externe filter, dus een kleinere/minder stabiele bacteriecultuur.
Binnenfilters zijn ook berekend op tropische visbestanden, dus voor goudvissen vaak te zwak/klein.
Qua capaciteit is 3 à 4 keer de netto bakinhoud per uur netto aan te raden.
Dat betekend +/- 6 à 8 keer bruto.
Voorbeeld: Bak van 200L bruto = +/-150L netto. Filter met 3 keer die capaciteit per uur = 450l/h netto.
De filtercapaciteit wordt bruto aangegeven, dus je zal dan op zoek moeten naar een filter die minimaal 900l/h rondpompt.

Plantenvoeding is aan te raden als je wil dat je planten goed groeien.
Doe je dit niet, dan honger je ze uit. Wellicht dat ze overleven, maar ze zullen nooit goed gaan groeien.

Ik laat zelf altijd vanaf het begin de verlichting meteen 8 uur branden.
Dat beetje alg wat je daarmee veroorzaakt verdwijnt vrij snel wanneer je planten goed groeien.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 31-01-2012 16:30

Ik heb gisteren mn aquarium opgehaald en in elkaar gezet. Nu probeer ik het binnenfilter te verwijderen, maar mijn god wat een geouwehoer. :evil: Ik krijg het gewoon NIET voor elkaar!

Gast

Bericht door Gast » 31-01-2012 16:41

heb je al een lang broodmes geprobeerd. Het is inderdaad een *werkje :roll:

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 31-01-2012 16:45

Nee alleen een afbreekmes dat inderdaad afbrak. Geprobeerd met ijzerdraad en visdraad maar dat krijg ik er niet eens goed achter. Broodmes kan ik wel proberen, maar dan moet ik even wachten tot paps of mams thuis is, want ik weet niet hoe blij ze ermee zijn als ik die gebruik daarvoor. :roll:

Echt he, welke debiel bedenkt nou om dat vast te kitten.

Gast

Bericht door Gast » 31-01-2012 16:48

anders het halve filter er af zagen zodat je er beter bij kan?

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 31-01-2012 17:41

Oppassen wanneer je met een mes gaat wrikken dat je niet teveel spanning op de ruit zegt.
Anders kan je straks een nieuw aquarium aanschaffen..
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 31-01-2012 17:51

.........en een nieuw broodmes :lol:

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 31-01-2012 19:40

een dun mes goed verwarmen met vuur of een andere hete bron.dan eerst de bovenste 2 dotten kit los snijden.
vervolgens het filter iets naar voren trekken/kantelen en dan de onderste 2 dotten kit doorsnijden.
resten kit eraf krabben en met een oplossend middel en een doekje verwijderen.


goed opletten dat je geen oplosmiddel in de bak drupt,en niet te veel forceren allemaal zodat er geen spanning op de ruit komt (ze scheuren/breken/beschadigen sneller dan dat je denkt).om zeker te zijn zou je wat oude handoeken op de bodem kunnen leggen.

Plaats reactie