Stress = problemen aan de zwemblaas

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Stress = problemen aan de zwemblaas

Bericht door vissengek12 » 26-06-2012 14:54

Ik begin nu even te twijfelen.

Een sluierstaart kan toch een drijfprobleem krijgen wanneer deze erg veel stress heeft gehad?
Er hoeft toch niet perse een ziekte of parasiet aan de pas te komen om dit te veroorzaken?

Door de stress die de vis heeft, kan deze de controle over de zwemblaas even kwijt zijn waardoor er schommelingen plaatsvinden toch?
Is er iemand die me dit even piekfijn kan uitleggen? :P

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 26-06-2012 14:58

Ik denk ook dat dit kan door stress ja maar ik kan het je niet piekfijn uitleggen.
Toen ik die nitriet in mijn meterbak had begon Cheeky ook te schommelen, dit heeft enkele dagen geduurd en doet het ondertussen niet meer...
Er zijn heel veel dingen die invloed hebben op de zwemblaas. Ik dacht dat een groot verschil in temperatuur ineens ook invloed kan hebben op de zwemblaas.

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 26-06-2012 15:20

Met grote temperatuursverschillen heeft denk ik te maken met het feit dat warme lucht kleinere dichtheid heeft dan koudere lucht.
Warme lucht zet uit, dus als je aqua opwarmt zet de zwemblaas uit.
Volgens mij :p

Ik vraag het, omdat er iemand (ik noem geen namen :twisted: ) Een vis heeft die dreef. Nu na een week rust niet meer. Dus ik zei dat het dan toch de stress was (iemand zei dat dat niet kon). Nu zegt diegene dat dat een vis echt niet kan drijven d.m.v stress. HEt is wel zo, maar ik kan het niet onderbouwen waarom :P

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 26-06-2012 15:40

Ach vissengek kheb het even gelezen en ik zou er geen moeite voor doen.
De helft van de info die Bart heeft klopt wss niet.
Jones heb ik op dit forum uitgenodigd, als ze dan toch zoveel meer wil te weten komen over sluiers...
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 26-06-2012 15:42

Brian schreef:Ach vissengek kheb het even gelezen en ik zou er geen moeite voor doen.
De helft van de info die Bart heeft klopt wss niet.
Jones heb ik op dit forum uitgenodigd, als ze dan toch zoveel meer wil te weten komen over sluiers...
Ja, misschien moet ik het ook wel laten zo..
Ben benieuwd of ze zich hier aanmeld :P

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 26-06-2012 15:46

onze vissen zijn koudbloedig. dus te grote temperatuursverschillen kunnen ze gewoon niet snel reguleren. chek.

van stress kunnen ze legio problemen krijgen, dus ook aan de zwemblaas. chek.

van te veel stress gaat het altijd fout, omdat de vis langdurig signalen naar de belangrijkste organen stuurt om te overleven. chek. (staat ook ergens in mn artikel)

warm water zet ook sneller uit, dus een andere osmotische tegendruk van de vis gewenst. dat kost meer tijd dan het opwarmen van het water. chek.

ook al zou de vis willen dan kan die het nog niet want dat heeft de natuur zo ingebouwd. als dat erg fout gaat moet je naar de dierenarts om de zwemblaas te laten ontluchten met een spuit. zelf komt ie er niet meer van af.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 26-06-2012 15:47

Toen ik mijn vissen verhuisde had ik ze in een grote emmer in de auto geplaatst.
Nadien toen ik thuis aan kwam en ze in een curverbak plaatste zag ik dat mijn oranje demekin op zijn kop zwom. Ik bedekte de curverbak met een donker laken zodat ze wat tot rust konden komen.
na enkele minuten zwom mijn oranje demekin terug normaal. Ik denk dat dit probleem ook gerelateerd kon worden aan stress...
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 27-06-2012 23:08

Ook ik heb dat meegemaakt dat nieuwe vis bij aankomst ondersteboven lag en na even rustig bijkomen weer stabiel werd dus ik denk zeker dat stress een hoop kan doen bij onze vissen.

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 27-06-2012 23:22

Rex Hunt schreef:ook al zou de vis willen dan kan die het nog niet want dat heeft de natuur zo ingebouwd. als dat erg fout gaat moet je naar de dierenarts om de zwemblaas te laten ontluchten met een spuit. zelf komt ie er niet meer van af.
Hoe bedoel je dit? Begin stukje snap ik niet helemaal, wanneer is het zover dan?


Dat het door stress kan is dus helemaal duidelijk.
Maar hoe kan dat dan? Wat kan de vis minder?

Misschien interessant? :
Een zwemblaas bestaat uit twee kamers, die gescheiden worden door een membraam.
Is het vocht voren in de zwemblaas gaat de koi omlaag.Is de vloeistof achter gaat de koi omhoog.
Heel vaak sluit dit membraam niet of onvoldoende en is de vloeistof in beide kamers nagenoeg gelijk.Dit uit zich dan in stil liggen en als ze zwemmen doen ze dit dan schommelend in een rappe vaart.
Bron: http://www.koi-forum.be/viewtopic.php?f ... 0&start=10
De zwemblaas bij de Koi en goudvis kan ontstoken raken ten gevolge van parasieten of bacteriën. Deze organismen bereiken de zwemblaas vanuit de slokdarm via de ductus pneumaticus. De ductus pneumaticus is een speciale luchtafvoerbuis die vanuit de achterste zwemblaaskamer naar de slokdarm loopt. Met deze buis regelt een vis de vulling van de zwemblaas en bepaalt daarmee of zij stijgt dan wel daalt. Normaal zouden ziekmakende organismen door de slijmproductie in de zwemblaas afgevoerd moeten worden,
maar doordat de organismen reeds de overhand krijgen in de ductus pneumaticus, raakt deze verstopt en kunnen zij zich in de zwemblaas gaan nestelen.

Een vis met dit soort problemen verliest zijn vermogen om normaal te kunnen drijven. Sommige vissen kantelen naar voren of naar achteren, al naar gelang de lichaamsbouw, terwijl andere dieren niet eens naar het oppervlak kunnen zwemmen, omdat de zwemblaas al compleet is gevuld met vocht.
In het begin is dit vocht helder, maar hoe ernstiger de wand van de zwemblaas is aangetast, des te bloed- en pusrijker de inhoud van de zwemblaas wordt. De wand reageert door zwelling ten gevolge van de ontsteking en kan uiteindelijk chronisch verdikt blijven, waardoor er functieverlies optreedt en er dus geen gas meer kan worden afgegeven aan de ductus pneumaticus.
Bron: http://www.koidokter.com/nl/koi2000/zwemblaas.htm

Door de stress kunnen ze de ductus pneumaticus niet gebruiken dus?

Zal ik het in het weetjes topic zetten? Vind het wel een interessant weetje (althans, volgens mij is dit bij de koi en goudvis hetzelfde..).

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 28-06-2012 00:00

ik bedoel ermee wat je zelf quote van een ander forum, alleen in minder woorden.

Plaats reactie