Cullen tegen overbevolking

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 07-07-2012 00:40

Hier ging goudvissen i.c.m zonnebaars altijd goed.
Alleen nu alle vissen op 1 na eruit zijn, heeft de Zonnebaars de hele vijver opgeëist...
Goudvis die over is is altijd verstopt achter beelden enzo of plekken waar hij niet bij kan.

Kwam ik vandaag dus achter, zag de vis en dacht dat ie dood was. Ik tik aan en schiet weg de diepte in, zonnebaars erachteraan! Tot die weer op dezelfde plek was werd de zonnebaars weer rustig.

Zonnebaars kan dus wel, maar als je je vijver leeg haalt als laatste de zonnebaars erin aangezien ze terriotaal kunnen worden (nu heb ik wss een te kleine vijver voor dat beest....).

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 07-07-2012 09:44

Ben je dan niet nieuwschierig hoe de visjes zouden uitgroeien?
Je kan streng gaan selecteren en dan zullen er wss niet zoveel visjes overblijven.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 07-07-2012 17:44

Dat is ook een idee.. Op dit moment zijn het er echter zoveel.. Ga ze nooit allemaal vangen..

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 07-07-2012 23:36

Volgens mij wist je het antwoord op je eigen vraag al, toch :wink: ? Het lijkt mij niet realistisch om zoveel visjes te houden in een vijver. Als ik me niet vergis is het al redelijk druk en nog meer vissen zal de waterkwaliteit en/of levensomstandigheid van de vissen niet verbeteren.
Dus eerlijk gezegt zat er al niks anders op om ze eruit te halen en te cullen :( , of je moet de mogelijkheid hebben om een aantal visjes op te kweken en eventueel door te verkopen (dat kan natuurlijk ook).
Maar daar moet je maar zin in hebben en wat als je geen (goede) kopers kunt vinden. Zit je als nog met vissen te kijken.

Ik ben zelf zeker niet voor cullen, of er moet een medische reden voor zijn, ik zou proberen het in de toekomst te voorkomen als je ook niet van cullen houd (misschien doormiddel van een zonnebaars). Die zal zeker ook niet alles wegeten, maar zeker wel een heel groot gedeelte (scheeld altijd, denk ik maar :wink: ).
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 08-07-2012 09:40

Het is inderdaad flink druk id vijver. Heb nu ongeveer 160 liter per vis en dat vind ik een mooi gemiddelde. 1 of 2 visjes kunnen er wel bij.. Maar wil veel ruimte houden voor de vissen..

Ik denk dat ik vd week maar ff flink met het schepnet bezig ga :)

Een zonnebaars lijkt me ook wel ideaal.. Alleen ik heb er ook nog een paar Chinese Danios in zwemmen...

Gast

Bericht door Gast » 08-07-2012 13:31

Waarom wacht je niet gewoon tot het najaar als je planten min of meer afsterven? Dan kun je de visjes er veel makkelijker uitscheppen, ook omdat ze groter zijn dan, en de mooiste kun je zelf houden. En anders is er altijd nog een dierenwinkel in de buurt die ze misschien wil over nemen ( Je zou die in de Schooten eens kunnen proberen, aka Discus ). Of zet ze daarna hier op internet, er zijn vast wel mensen die ze willen kopen/ophalen.

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 08-07-2012 13:42

Dan moet je zo'n dierenwinkel wel goed kunnen vertrouwen, dat de vissen wel onder de juiste omstandigheden verkocht gaan worden aan de juiste mensen, die verstand hebben van sluiers, of met de juiste uitleg/info.
Voordat je het weet zitten de vissen (toch weer) in kommen of te kleine bakken, en volgens mij willen we dit soort dingen nou net voorkomen.

En de meeste mensen hier zitten volgens mij al te kijken met (bijna) volle bakken, dus dat zal misschien een enkel visje zijn. Mensen met een vijver hebben misschien meer ruimte.
Moeilijk zoiets.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 08-07-2012 13:49

Ik denk dat afwachten niet zo een goed idee is.. tenslotte bezorgen ze ook een grotere belasting voor het biologisch evenwicht in de vijver en filter.
Je kan er een paar opkweken.. lijkt me ook leuk om te zien wat er van komt.
Je kan ze eventueel zelf verkopen dan en op marktplaats zetten. Dan heb je zelf in de hand bij wie ze terecht komen
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 08-07-2012 14:10

Enigsinds, je moet de mensen toch geloven op hun woord. Of ga je bij iedereen thuis kijken hoe ze de vissen houden.
Is niet zo gemakkelijk om vissen goed op te kweken en dan nog eens de verantwoordelijk voor zijn om ze goed terecht te laten komen, anders lijken we net een stel broodfokkers.
Kwantiteit met voordeurgarantie :wink: .
Je moet de visjes wel op een correcte wijze kunnen houden ivm waterkwaliteit en aantal liters.

Mijn persoonlijke mening is. Als je wilt, kweek je er een paar op voor jezelf en de rest cullen (zeker niet mijn ding om deze reden), of je moet er zeker van zijn dat je voor de visje een goed tehuis kunt vinden (en dat zal niet meevsallen denk ik).
Maar in ieder geval succes ermee.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 08-07-2012 19:21

Alles op laten groeien lijkt me geen goed idee, een natuurlijke vijand voor de babies is handig. Mijn ouderdieren vraten altijd de jongen op maar zo te horen gebeurd dat bij jou niet? Wat als je de grote vissen een aantal dagen niet voert? :roll:

@ Frost: In het najaar zouden de visjes toch al zeker een cm of 7 moeten zijn, niet echt handig dan nog met cullen en ivm waterkwaliteit?

Over de dierenwinkel, tja... die kunnen het nieuwe tehuis ook niet garanderen! :wink: Het is erg moeilijk om goed van je visjes af te komen!
Afbeelding

Plaats reactie