Wat is er mis met Doitsu?

Algemene vijver en haar bewoners discussie [leden]
Gast

Wat is er mis met Doitsu?

Bericht door Gast » 19-07-2012 23:46

Ik sprak laatst bij onze koidealer een man die net een rood witte Kohaku gekocht had van ongeveer 40cm. Hij was er bere trots op want de vis had een bepaald patroon waar hij heel erg gek van was. Bij de kassa zijn we wat gaan praten, want ik stond achter hem met vloeibare bacteriën voor in de vijvermatten. Toen ik hem vertelde dat 90% van al mijn kois uit Doitsu bestond, leek het net alsof er bij hem een knop omging. Hij zei dat Doitsu geen goede kwaliteitsvis was en dat de tekening nooit zo mooi zou worden als die van een NIET doitsu achtige vis. Ik was het absoluut niet met hem eens, maar wist wel waarom hij zo gek was op die klassieke rood witte tekening bij zijn net aangekochte koi, aangezien ik deze kleurencombinatie op Ryukins erg bijzonder en aantrekkelijk vind.

Nu de vraag aan de koi kenners onder jullie:

Waarom worden Doitsu nog steeds niet helemaal gewaardeerd als andere koi varianten en winnen ze vrijwel nooit prijzen op shows? Komt dit omdat ze van oorsprong van de spiegelkarper afstammen of heeft het een andere reden?

Hier een paar fotos van doitsu die ik persoonlijk erg mooi vind. Zelf ben ik super blij met de kois die ik in de vijver heb zwemmen. De meeste vissen zijn metallic, ze knallen er echt uit als je ze doet voeren :) Natuurlijk heeft het ook een beetje met smaak te maken, maar toch vind ik dat de doitsu behandeld wordt als het Zwarte Schaap van de familie.. wat vinden jullie??

Kikusui:
Afbeelding
Hariwake:
Afbeelding
Kayaku:
Afbeelding
Ochiba:
Afbeelding

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 20-07-2012 00:36

Volgens mij heeft het te maken dat het om een hybride gaat, een koi gekruist met een (duitse) spiegelkarper. Net als in vele ogen de butterfly-koi ook geen "echte" koi is.
Ik heb zelf ook een schitterende doistsu gehad, spier wit met een 5-tal pik zwarte vlekjes mooi verdeeld over z'n hele lichaam. Een doitsu heeft een mooie scherpe tekening, juist doordat hij geen schubben heeft.
En dat is dus ook meteen de kunst, een geschubte koi heeft sneller een "vervaagd" vlekkenpatroon, dus als je een scherpe tekening hebt bij een gewone koi, dan heb je direct een HQ vis te pakken en een doitsu heeft standaard al een scherper vlekkenpatroon. Minder eer aan te behalen denk ik.
Ik weet het niet zeker hoor, ik vindt er zeker mooie vissen tussen zitten.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 20-07-2012 01:08

Komt omdat je bij een wedstrijd niet de schubben kwaliteit kan beoordelen. Bij een geschubde vis kan je namelijk zien hoe scherp een bv kohaku of showa patroon is. Denk hierbij aan de kiwa, shimmi, shoguro, etc.
Vissen die de Grandchampion winnen is altijd de go sanke groep. Dus altijd kohaku, sanke of de showa. Na de go sanke groep heeft in de Japanse historie nog nooit een vis de grandchampion gewonnen. Wel de reserve kampioen 1 keer dit was de Shiro utsuri. Je ziet ook bijna nooit een doitsukoi van groter als een meter. Dit zie je wel bij geschubde vissen. Dus mature kunnen ze ook niet vaak worden. Doitsu vinden wij mooi. Maar daar is het een bij vis. Japan houd ook niet van kumonryus, ochiba of shuisui. Als wij er niet waren, waren er ook niet zoveel doitsu vissen uit Japan. Vroeger waren doitsu chagoi cull vissen. :cry:

michael
Lid FGF
Berichten: 33
Lid geworden op: 01-07-2012 19:06

Bericht door michael » 20-07-2012 04:51

FancyGoldfish schreef:Komt omdat je bij een wedstrijd niet de schubben kwaliteit kan beoordelen. Bij een geschubde vis kan je namelijk zien hoe scherp een bv kohaku of showa patroon is. Denk hierbij aan de kiwa, shimmi, shoguro, etc.
Vissen die de Grandchampion winnen is altijd de go sanke groep. Dus altijd kohaku, sanke of de showa. Na de go sanke groep heeft in de Japanse historie nog nooit een vis de grandchampion gewonnen. Wel de reserve kampioen 1 keer dit was de Shiro utsuri. Je ziet ook bijna nooit een doitsukoi van groter als een meter. Dit zie je wel bij geschubde vissen. Dus mature kunnen ze ook niet vaak worden. Doitsu vinden wij mooi. Maar daar is het een bij vis. Japan houd ook niet van kumonryus, ochiba of shuisui. Als wij er niet waren, waren er ook niet zoveel doitsu vissen uit Japan. Vroeger waren doitsu chagoi cull vissen. :cry:


dat heb je mooi verwoord dino, ik wist het wel, maar kon het niet zo in tekst om zetten, het nadeel van een doitsu is dat ze niet zo heel erg snel hand tam worden maar ik vind ze zelf ook heel erg mooi.

Gast

Bericht door Gast » 20-07-2012 07:21

Dat ze niet snel tam worden kan ik al gelijk tegenspreken want die van mij waren lange tijd heel tam totdat de reiger zich een paar maal bij de vijver liet zien :( Daarna is het nooit meer zo geweest als vroeger. Sinds een paar dagen gaat het weer iets beter aangezien ik er veel bij ben ( sta dan te kijken of ik nog geflits of geschuur zie: je wordt er zo doodsbenauwd van ). Dan komen ze wel kijken maar blijven wel op respectabele afstand. Blijkbaar hebben ze ook wat met de katten want als die bij de vijverrand komen zijn ze nieuwsgierig :lol:

Dino: over dat schubpatroon dat wist ik dus wel, en ik las ook dat als er één zo'n schub afvalt, hij wel terug komt maar hier door wel de hele balans/tekening van de vis kan verpesten. In hoeverre worden Doitsu nog steeds gecullt? Of krijgt europa en de rest van de wereld automatisch alle doitsu? Is er helemaal geen markt voor in Japan? Ik zie bij handelaren soms zulk mooi getekende vissen, dan denk ik wel eens, hoe kan je zoiets nou gaan cullen, hoe kan zoiets nou amper prijzen winnen?? Kijk maar eens naar de Kikusui, lijkt net alsof ze beschilderd zijn. Bij de Kohaku vind ik de tekening altijd van dichtbij tegen vallen, omdat je echt ziet dat het pigment in en onder al die schubben zit. Een GinRin vind ik dan meestal wel weer heel mooi.
Afbeelding

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 20-07-2012 09:13

Mijn doitsu koi was ook één van de tammere vissen die ik in mijn vijver had rond zwemmen.

@dino, dat het bij een doitsu met het vlekkenpatroon te maken heeft en de scherpte van de kwaliteit wist ik, jij hebt het wel netjes en wedstrijdtechnisch verwoord. Maar weet jij ook waarom een butterfly-koi ook zo'n ondergewaardeerde koi is? Die heeft namelijk veelal wel schubben, maar toch vinden veel koiliefhebbers het aanzicht van zo'n butterfluy-koi zeker niet mooi en vinden ze het geen echte koi. (Volgens mij trekt dat idee wel een beetje bij tegenwoordig.)
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 20-07-2012 10:21

Frost@ de ginrin kohaku wat je laat zien is niet van wedstrijd klasse. Ook vissen met ginrin kunnen nooit kampioen worden wel in zijn BU. Dus ginrin type 1 of 2 oftewel 1a of 1b. Daarnaast is het neusje, dus de traditionele U vorm niet goed. Dit is namelijk niet wit. Stippen raken ook elkaar zie de eerste stip. Als dat gaat breken heb je een mooie yondan ginrin kohaku.
maar ik denk dat het mooier zal zijn als de stippen gaan connecten. Dat zie ik niet zo snel gebeuren. Als dat gebeurt heb een Inazuma ginrin kohaku. Dat is een zeldzaam exemplaar. Maar dit kan alle kanten op voor een vis van 35 tot 40cm.

Martijn@ ook zijn butterfly's geen kampioenen officieel zijn het echte culls. Dit omdat volgens de wedstrijdnorm de staart niet groter mag zijn als de norm van benching. Deze vissen worden vaak gexporteerd nooit vaak in Japan verhandeld. In de butterfly koi zitten er ook zelden scherp getekende vissen tussen. Dit komt omdat de vis word gekweekt zonder de Kataoka en de Danichi bloedlijn.

De beste vissen houden ze altijd in Japan. Sporadisch als iemand heel veel geld neerteld dan kan zo'n vis onze kant of naar VS gaan. Japan is ook nu bezig vis te kweken voor de rest van de wereld. Een vb. Een showa heeft 5 groepen bloed nodig. Dit heeft alleen traditionele kwekers. De moderne kwekers die hebben een vis al klaar binnen korte tijd. Het uitkomst is bij vissen onder de 5 jaar hetzelfde, maar na 5 jaar word deze steeds lelijker. Dit is ook de reden dat je in Ned. Nooit een mooie grote Showa ziet. Ga je naar de traditionele showa, dan gaat het feest beginnen na de 5e jaar. Dit zijn beroepsgeheimen maar het is altijd leuk om dit soort dingen te vertellen. :D

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 20-07-2012 10:30

Vindt het ook erg interessant om te lezen. Je ziet inderdaad realtief weinig van dit soort koi's ver komen tijdens een wedstrijd.
Maar zou dat ook de rede zijn dat veel hobbyisten ze niet zo mooi vinden? Natuurlijk heb je de hele serieuze hobbyisten die alleen maar de "perfecte" vissen willen hebben die ook aan de officiele wedstrijdnormen voldoen, maar algemeen vindt ik dat er relatief weinig liefde voor te vinden is.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 20-07-2012 10:48

Heel veel mensen kiezen ook een visje uit wat nu mooi is. Dat noem ik altijd moment opname keuze. Maar je moet eigenlijk een vis uitkiezen die gericht is op de toekomst. Vb. Hoe ga een kohaku mooier maken? Vaak kan dit niet! Ga je proberen uit te leggen. Om een goede kohaku groot te brengen op wedstrijdniveau heeft een andere verzorging nodig als een bv. Kumonryu. Aangezien wij het saai vinden om alleen op 1 soort te houden hebben we een mix van misschien wel alle 14 groepen. :D

Dus in Ned. Durf ik bijna te zeggen dat hier bijna niemand bezig is om dit te kunnen doen. Japanse kwekers die leven om te kweken. Dus zullen ook alles uit de kast halen om een keer de Grandchampion te winnen.
Praktisch als wij zulke kwaliteiten willen hebben. Zit er niks anders op als een volmaakte vis te kopen op zijn top. Helaas is dat niet voor iedereen weggelegd. :(

Zo zijn er heel veel van dit soort weetjes etc. Weet je hoe je bv heel makkelijk de Hollandkoi show kan winnen, of België, Appeltern, Oldenzaal? Daarover later meer als het je intereseerd. :D

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 19-09-2012 17:45

Die laatste 'grijs van kleur met oranje' vind ik ik prachtig. De man waar ik gisteren was had ook een Doitsu Koi, prachtige vis vond ik!

Het lijkt me trouwens leuk om al die varianten te leren kennen van de koi. Maar de Koiwereld lijkt me ook zo iets ingewikkeld :)
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Plaats reactie