2 grondels toevoegen aan mijn vijver?

Algemene vijver en haar bewoners discussie [leden]
Plaats reactie
Pez
Lid FGF
Berichten: 4
Lid geworden op: 11-05-2013 16:52

2 grondels toevoegen aan mijn vijver?

Bericht door Pez » 17-05-2013 17:10

Hallo allemaal,

Ik heb gelezen dat grondels nuttig kunnen zijn in een vijver. ze maken de bodem wat schoner en eten ook wat algen op.
Is het wenselijk om 2 grondels toe te voegen aan mijn verzameling van 14 goudvissen? vermenigvuldigen de grondels niet erg snel waardoor je er een plaag van kunt krijgen? en spitten ze niet de bodem te veel om?

Vinden jullie grondels een meerwaarde voor jullie vijver?
Mijn vijver is 250cm x 70cm x 50 cm groot.

Bedankt alvast voor jullie reactie! :D :D : :?

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 18-05-2013 20:22

persoonlijk ben ik van mening dat je niks anders bij goudvissen/sluierstaarten moet zetten. dit om legio problemen uit te sluiten op langere termijn. wil niet zeggen natuurlijk dat het niet kan. maar ik speel liever op safe.

twister
Lid FGF
Berichten: 49
Lid geworden op: 31-12-2012 16:10

Bericht door twister » 19-05-2013 11:48

Kan goed hoor een kennis van mij heeft in ze vijver ook grondels en die doen het super in de vijver.
Ze kunnen veel voortplanten zei die kennis van me daarom altijd met klein koppeltje beginnen

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 19-05-2013 23:51

Het schijnt dat je ze gemakkelijk in een vijver kunt houden en zich ook wel eens voortplanten, maar volgens mij is het een fabeltje dat het algeneters zijn.
Verder zou ik niet kunnen bedenken waarom ze echt schadelijk zouden zijn, ook niet op lange termijn. Zeker niet als je de vijver goed onderhoud en zorgt dat er geen, of niet teveel afval op de bodem ligt. Maar dat staat los van de grondels, afval moet je zo wie zo zien te voorkomen.

Ik denk wel dat een goede "waterstofzuiger" nuttiger is dan een paar grondeltjes, om de bodem schoon te houden.


Verder denk ik dat de meeste mensen hier alle vissen zullen afraden om te combineren met een goudvis/sluier, terwijl er toch best nuttige en leuke vissen voor in de vijver zijn.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Plaats reactie