Chinese Danio's

Algemene vijver en haar bewoners discussie [leden]
Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Chinese Danio's

Bericht door Ferry » 09-12-2011 14:15

Ik heb dit jaar vanaf april tot half oktober Chinese Danio's in een half wijnvat in de tuin gehouden. Deze zaten daarvoor in een aquarium. Buiten deden ze het extreem goed en hebben voor veel nakomelingen gezorgd.

Half oktober heb ik ze uit het vat gehaald aangezien ze daar niet in kunnen overwinteren. De helft (+/- 12 stuks) is naar binnen gegaan in de 600L bak bij de goudvissen en de andere helft is de vijver ingegaan.

Nu had ik de vissen in de vijver niet meer gezien sinds ze er half oktober ingingen en ik vroeg me dus af of het wel goed gegaan was.

Toen ik tussen de middag even in de vijver gluurde zag ik een schooltje van 5-6 Chinese Danio's vrolijk en actief 'ravotten'. Ze doen het dus erg goed :)

Wie heeft er nog meer van deze leuke vissen?

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 09-12-2011 15:16

Ik heb geen chineze danio's maar wel zebradanio's zwemmen. Ook hele actieve en leuke diertjes :). En zitten ook vaak achter elkaar om te paren.
De eitjes worden altijd meteen opgegeten wel :). Ik weet niet of deze visjes buiten kunnen, ik hou ze op 23°
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 09-12-2011 15:36

Zebra Danio's ben ik ook niet zeker van. De Chineze Danio's kunnen wel tegen lage temperaturen maar volgens mij worden ze niet veel in vijvers gehouden.

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 09-12-2011 16:03

Ik heb zojuist even "chinese danio" gegoogled en daar wordt een link gemaakt naar wikipedia. Daar staat het volgende.

"De Chinese danio wordt vaak in aquaria gehouden. Er worden geen strenge eisen aan de pH-waarde en de hardheid van het water. Daarnaast hoeft het water ook niet al te warm te zijn, tussen de 20 en 24 graden is prima, maar als de temperatuur flink daalt, dan hoeft dat geen probleem te zijn. Gezelschap voor soortgenoten wordt wel op prijs gesteld want het is een echte scholenvis. Alle soorten voer worden geaccepteerd. Omdat ze makkelijk te houden zijn, zijn ze ideaal voor beginnende aquarianen. Als het aquariumwater stevig in beweging is, door het functioneren van bijvoorbeeld een filter of doorluchtpomp, moet het aquarium wel afgesloten zijn, omdat deze soort dan af en toe zal springen en buiten het aquarium kan belanden.

Ook in de vijver blijken ze prima te houden, ze worden dan ook groter en kleurrijker, als de vijver diep genoeg is (90cm minimaal) kunnen ze er jaarrond in blijven. Hoewel het misschien in een vijver niet zulke opvallende vissen zijn, zijn ze voor een natuurvijver misschien beter geschikt dan goudvissen.
gehele jaar kunnen verblijven. Ze worden alleen niet vaak in vijvers gehouden omdat ze zo klein zijn, maar dat ze in een vijver wel mooi."

Misschien kun je iets met deze info, zo te lezen is het wel mogelijk en volgens mij is jouw vijver diep genoeg, toch?

Groetjes,
Martijn
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 09-12-2011 17:34

Ja de vijver is inderdaad diep genoeg.. ze komen oorspronkelijk voor in een gematigd klimaat wat eigenlijk wel redelijk te vergelijken is met NL.

In mijn grote vijver vallen ze inderdaad niet echt op (ze worden ook maar een cm of 4 groot).. maar dat zal wel veranderen, zodra de temperatuur weer gaat stijgen en ze weer wat actiever worden. Qua gedrag zijn het echt leuke vissen.. helemaal niet schuw en de paarrituelen zijn echt grappig om te zien.

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 09-12-2011 17:57

Je grote vijver. Heb je meerdere vijvers? Wat voor een afmetingen heeft je vijver? Ik wil naelijk ook een aantal fancy goldfish in mijn vijver houden. Mijn vijver is 2,50x3,70mtr en is ongeveer 1,30 á 1,40mtr diep.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 09-12-2011 18:39

Mijn vijver is een stuk kleiner. Binnenmaten zijn 120 cm x 260 cm en 140cm diep met 2 plateaus van 60cm en 3000L

Ik heb er fancy goldfish, 5 mona lisa's en Chinese Danio's in.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 10-12-2011 01:16

Ik heb ze ook in een aquarium gehad maar ik kreeg er de zenuwen van.
Als je drukke visjes zoekt dan heb je daar goeie aan! :lol:

Die van mij zijn uiteindelijk door een ander overgenomen die er meer had zitten.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

christa41
Lid FGF
Berichten: 329
Lid geworden op: 28-11-2011 16:56

vraagje

Bericht door christa41 » 10-12-2011 10:35

mag ik vragen waarom er chinese danio's bij zwemmen? is dat voor de leukigheid en de levendigheid of heeft het ook nog een nut? wel leuke visjes overigens.
live isn't all gold. at least my fish are

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 10-12-2011 10:49

Christa, voorheen hadden wij de goudvissen in een aquarium, met Chinese Danio's. Sinds dit jaar hebben we de vijver en zijn de goudvissen daar in gegaan. Het aquarium is een tropische bak geworden.

De Danio's zijn in een half wijnvat in de tuin gegaan. Daar kunnen ze niet in overwinteren. Aangezien ik niet nog een extra aquarium wilde neerzetten hebben we besloten om de helft van de Danio's in de vijver te zetten en de andere helft in de 600L overwinterbak binnen bij de goudvissen. Deze twee soorten doen het goed samen.

Mochten de Danio's het buiten niet overleven dan hadden we nog een groepje om volgend jaar mee verder te kweken. Het groepje dat nu in de vijver buiten zit doet het echter heel erg goed!
Volgend jaar gaat er weer een groepje in het half wijnvat en er blijft een groepje in de vijver.

Plaats reactie