De vijver in de winter: beluchten of niet?

Algemene vijver en haar bewoners discussie [leden]
FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 05-02-2012 00:30

Hier hetzelfde verhaal Ferry.
Temp. daald te snel binnen een dag.

Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 05-02-2012 10:38

Ik hoop dat het bij jullie vijvers allemaal goed gaat! Ik duim mee...

Er zijn in Nederland ongetwijfeld al veel goudvissen ingevroren :cry: Van die standaard kleine vijverbakken, hier een ingegraven cementkuip die helemaal volgevroren is. Hier zat trouwens geen vis in... Maar het doet mij denken dat veel mensen met die voorgevormde bakken hetzelfde probleem gaan hebben.
Afbeelding

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 05-02-2012 10:45

Ben ik ook bang voor ja.

Hier was vandaag alleen de uitstroom van de pomp nog open. Zelfs waar ik een luchtbol had gehangen was het helemaal dicht.. voorzichtig een stukje open gemaakt en kon wel een aantal vissen op de bodem zien. Die zien er goed uit.
Het lot van de Ryukin die gister onder het ijs geplakt zat is nog niet bekend..

Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 05-02-2012 10:52

Ik las dat het zo'n beetje weer zou kunnen gaan dooien op maandag de 13e... De koude periode heeft dan wel een tijdje geduurt.. Dus hopelijk gaat de temperatuur langzaam weer omhoog.. Ik ben erg benieuwd hoe het je ryukin verlopen is. Dan vriest het ook wel extreem als zelfs dat dichtvriest zeg.
Afbeelding

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 05-02-2012 10:59

Ben ook benieuwd hoe het met die ryukin is afgelopen. Hopelijk herstelt 'ie zich.

Helaas kan ik het vanaf de 13e niet controleren als het ijs weg gaat dus moet ik een weekje wachten nog.. we namelijk even het zonnetje opzoeken op Tenerife :)

Gast

Bericht door Gast » 06-02-2012 00:35

Ferry, doe me een plezier en ga NIET naar dat verschrikkelijke Loro Parc :cry: Je weet vast wel waarom ik dat zeg...


Hier in de vijver geen verandering. Pomp draaid nog steeds, klein stukje is nog open, maar ik kan geen vissen zien. Er ligt wat sneeuw of het ijs, dat heb ik grotendeels laten liggen om de dieren niet onnodig te verstoren. Vanmiddag zijn we naar Friesland geweest en toen we in de avond terug kwamen bleek dat het alweer iets minder was met de sneeuw en dat we dus lichte dooi hadden gehad. Helaas was al dat water wel gaan bevriezen op de wegen dus wij happy dat we de winterbanden onder de auto hadden :D Ik ben heel benieuwd naar de rest van de week. Aan de ene kant maak ik me nog steeds wel zorgen, maar aan de andere kant, het zonnetje is ZO sterk alweer. Donderdag in Alkmaar geweest en toen scheen de zon lekker op onze rug en dat was HEERLIJK! Lente achtig :) Krijg er nog de kriebels van.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 22-02-2012 15:44

Ferry schreef:1 van de Ryukins dreef vanmorgen op zijn zij onder het ijs. Zwom weg.. dreef later weer op zijn zij en nu zie ik hem niet meer. Het ijs op andere plekken is te troebel.

Ik zag door het stukje open vijver wel een paar andere vissen op de bodem schuifelen en de oranda is redelijk actief op een cm of 60 diepte.
Gelukkig gebeuren er ook nog positieve dingen!

Dit visje (Grietje) dreef een tijd lang op zijn zij.. toen ik maandag terug kwam van vakantie dreef hij ook op zijn zij (waarschijnlijk de hele week daarvoor ook).. probeerde wel een beetje te bewegen maar dat ging niet.

Ook haalde hij nauwelijks meer adem. Dacht echt dat 'ie het niet zou halen. Vanmorgen dreef hij ook nog aan de oppervlakte maar nu zwemt hij weer op de bodem.. redelijk actief ook. Hopelijk hersteld hij weer helemaal.

Alle sluiers in de vijver hebben het overleefd 1 gekke oranda is zelfs de hele winter, ook onder het ijs, superactief gebleven..

Gast

Bericht door Gast » 22-02-2012 16:39

Ik had hier ook vissen, sterker nog, 1 demekin doet het nog, die op hun zij lagen of zwommen. Nu het weer wat warmer is zwemmen ze allemaal weer redelijk actief rond, behalve die ene niet dan... ik hoop dat dat nog gaan veranderen, anders moet ik hem maar voor de zoveelste keer weer naar binnen halen om aan te sterken.. :(

Plaats reactie