De vijver in de winter: beluchten of niet?

Algemene vijver en haar bewoners discussie [leden]
Gast

De vijver in de winter: beluchten of niet?

Bericht door Gast » 01-02-2012 20:30

Door de extreem snel gekomen vorst is onze vijver nu bijna helemaal dicht gevroren. Ook de uitlaat van de pomp was vanmorgen bijna helemaal dicht, en de vissen zitten vrijwel, op de Wakins na, allemaal beneden op de bodem. We zitten er nu over na te denken de pomp helemaal uit te schakelen of een bruissteentje toe te voegen, maar we zijn bang dat dit bruissteentje dan ook bevriest omdat dat vorig jaar ook in de 500 liter ton gebeurd is. Iemand een idee hoe we dit probleem kunnen oplossen?

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 01-02-2012 20:36

Ik heb er een bruissteen in met een luchtpomp die het wateroppervlak flink laat opborrelen.. Misschien een zwaardere luchtpomp en niet dieper dan 20cm onder het oppervlak?

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 01-02-2012 23:30

Als jij je luchtsteentje op het ijs legt dan zakt het bol langzaam totdat het water raakt.
Maar dan moet je pomp wel ergens binnen staan.

Gast

Bericht door Gast » 01-02-2012 23:33

Ik kan hem helaas niet in de schuur zetten, mijn leidingen zijn niet lang genoeg. Ik wil de vissen ook niet gaan verstoren. We wachten eerst morgen af. Is ie morgen weer helemaal dicht gaan we de pomp toch uitschakelen. We willen niet dat hij kapot gaat vriezen, hij was dik 200 euro :(

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 01-02-2012 23:47

Ik zou er wel altijd en bruissteen in het water hangen (inderdaad niet te diep laten zakken) en de pomp zo goed mogelijk isoleren en de uitvoer(buis) niet boven het wateroppervlak laten, maar vrlengen zodat die onder het water komt (wederom ook weer niet te diep, ongeveer 30 á 40cm).
En ik zou de vijver voor de winter helemaal afdekken, zo vang je al wat weersinvloeden op. Zorg er wel voor, als je afdekt, dat het wel licht door laat (dus ook sneeuw voorzichtig eraf vegen). Ik zou er dus geen planken overheen leggen.
Maar hier heb je nu even niks aan je vijver zit al dicht, dit zijn meer de voorbereidingen voordat de vijver helemaal dicht kan vriezen.

Wat voor een filter hebben jullie op de vijver aangesloten?
Want mocht het alleen een mechanisch filter zijn, dan zou ik ervoor kiezen om hem af te koppelen en vorstvrij weg te zetten. Als het een biologisch filter is (of gedeeltelijk) dan zou ik hem laten draaien, maar dan moet je de uitgang uiteraard wel vrij houden. Misschien kun je het filter alsnog isoleren om verdere "schade" te voorkomen/kans op bevriezing te verkleinen.

Een wak hakken is uit den boze, maar mocht je perce een wak moeten maken, dan zou ik het toch proberen om met een blik/pan heet water op het ijs te zetten. En als je dan een wak hebt, een paar cm water uit de vijver pompen en zorgen dat het wak niet weer dicht vries (bruissteen/afdekken/bos stro of riet in het wak steken).
Maar ik ben er zeker geen fan van om een wak te maken, ik vindt dat echt een aller laatste (nood)oplossing, want zo'n werkzaamheden maakt altijd geluid en dat veroorzaakt dan weer stress bij de vijverbewoners.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Gast

Bericht door Gast » 01-02-2012 23:59

Hi, thx voor de info Martijn.

Ik heb er over nagedacht de pomp te isoleren met noppenfolie, maar door omstandigheden ben ik er niet achteraan gegaan. Ik heb wel tussendoor gekeken wat het allemaal kost, en waar ik het vandaan zou halen, maar je kent het wel, dan komt dat er tussen, en dat..en voor je het weet is het alweer te laat. Ik heb er geen excuus voor eigenlijk, tis gewoon DOM. Maar volgend jaar gaan we het zeer zeker wel doen.

Van de lente gaan we de vijver ook verplaatsen, meer naar het huis toe. De vijver ligt nu vollop in de zon en omdat de tuin op het westen ligt, veegt de wind er nu overheen, dat is niet normaal! We zijn net nog even wezen kijken: alles draaide nog, maar ook mijn man is er een beetje huiverig van geworden. De vijver moet ook gewoon iets dieper gemaakt worden, hij is nu net aan 80 a 90cm, en we wilden hem eigenlijk ruim een meter hebben.

Onze koihandelaar zei dat het filter gewoon in de winter aan kon blijven staan, maar zeggen ze dit niet gewoon om er voor te zorgen dat het WEL kapot gaat en dat je dan volgend jaar een nieuwe moet halen? Lees, verkooppraatjes??

Ik ga morgen nog eens proberen het hendeltje voor het waterpompen te draaien: vandaag was hij helemaal vastgevroren.. kijken of ik een isolatielaag van lucht kan creeren onder de vijver..

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 02-02-2012 00:23

Helaas ken ik het maar al te goed, ben ook wel eens te laat geweest met de goede voorbereidingen :oops: .
Wat dieper maken is altijd goed.
Die handelaren heb je altijd, maar laten we daar maar niet direct van uit gaan, wel vergeten ze er vaak bij te vertellen dat het filter/leidingen wel geisoleerd dienen te worden. Of in ieder geval dt het beter is om ze te beschermen tegen de vorst.

Kijk wel uit als je de vijver in het voorjaar gaat verplaatsten ivm het verstoren van het biologisch evenwicht. Dan is de kans groot op een extreme algengroei, omdat er nog geen evenwicht is en de planten nog niet goed groeien, maar de algen wel. Het beste kun je een vijver bouwen in het najaar, maar dat klust uiteraard niet zo lekker.
Veel succes met je vijver.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 02-02-2012 07:47

Frost juist omdat de vijver nu volop in de zon ligt is dat niet goed. De temp. verschillen van dag en nacht kan teveel zijn.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 02-02-2012 14:28

Bij mij is de vijver, op een klein stukje waar de bruissteen hangt en een smal strookje bij de uitstroom na, volledig dichtgevroren.

Misschien haal ik er nog een luchtpomp bij.. zijn de kosten niet en er zit vaak een meter of 5 luchtslang bij. Voor mij genoeg om het pompje in de schuur te leggen en de bruissteen in de vijver.

Gast

Bericht door Gast » 02-02-2012 15:16

Wij hebben nog een cirkel vrij van ongeveer 40cm, de rest zit potdicht. Gelukkig staat de zon een beetje op de vijver dus het ijs zal wel wat minder dik zijn op bepaalde plaatsen.

Plaats reactie