Fancy goldfish in de vijver

Algemene vijver en haar bewoners discussie [leden]
vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 09-07-2012 14:13

Ik ben er ook voor om de vissen zoveel mogelijk ruimte te geven. Volgens mij bedoelde Ferry het niet op die manier en wilt hij z'n vissen gewoon goed de ruimte geven. Ze hebben het erg goed al met 160 liter per vis denk ik..
martijn260176 schreef: ga eens niet voor de minimale leefomstandigheden, maar voor de maximale
Is er een maximale dan? Naar mijn idee niet :lol:

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 09-07-2012 14:53

Martijn, je vat mijn opmerking denk ik verkeerd op. Ik ben van mening dat je makkelijk 25-35 grote vissen kwijt kunt in een 5 kuubs vijver (mits je natuurlijk het juiste onderhoud pleegt, etc., etc.)
Jij vindt het mooier/ rustiger ogen als je 10 grote vissen in een dergelijke vijver plaatst.
Dat is iets persoonlijks. Ik vind een drukke vijver mooi ogen.

Zelf hanteer ik momenteel 160 liter de vis, filter ik mijn vijver 2,5x per uur, inclusief plantenfilter en daarnaast reguliere waterwissels (en zelfs zonder waterwissels blijven de waarden constant). Ik denk dat mijn vissen niks tekort komen. Dit ook gezien het feit dat de vissen gezond zijn en zich goed ontwikkelen.
Het ligt er maar net aan hoeveel tijd en energie en (water)kosten jezelf steekt in het plegen van onderhoud om de boel optimaal te houden. Je zou eigenlijk eens een kijkje in de vijver van Dino moeten nemen. Dan zie je hoe je een zeer zware bezetting toch optimaal kan laten floreren in een vijver.

Let wel.. ik heb het hier niet over overbezettingen e.d. zoals jij ze beschrijft met 10 Ryukins in een 200 literbak. Met 35 vissen op 5000 liter kun je in een vijver gewoon een gezonde bezetting handhaven.

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 09-07-2012 17:38

Het is ook zeker geen aanval op ferry, zeer zeker niet, hij heeft een mooie vijver met mooie vissen en heeft zich flink ingelezen in de vijvers. En misschien heb ik het wat te letterlijk genomen, maar met 35 grote vissen in 5000ltr is de bezetting gewoon zwaar te noemen., zeker voor een beginner.

Ik zeg nergens dat het niet helemaal te doen is. Ken ook vijvers die zo goed draaien, wel bij ervaren vijverbezitters.
Maar Sanne heeft weinig tot geen vijverervaring (niks persoonlijks :wink: ).
Want je zal dan wel degelijk een flinke filterinstallatie en de nodige onderhoud moeten hebben/plegen en weten wat je doet. En dat is in dit geval gewoon niet van toepassing en dan zal ik een beginnende vijverhobbyist geen (drukkere) bezetting aanraden wat in eerdere berichten wel gedaan is.
Daar heb ik in het begin op gereageerd, mijn ervaring is dat een bezetting (bijna) altijd wel groeid naarmate de eigenaar meer ervaring krijgt.

En een maximale is er inderdaad niet :D, je kan je vissen nooit teveel ruimte geven, maar ik denk ook wel dat je wel begrijpt wat ik bedoel. Waarom altijd/vaak tegen die 50ltr aantikken als je ook vele malen meer kunt geven aan je vissen?

Natuurlijk, ik hou van een rustigere bezetting en iemand anders van een wat drukkere, dat is inderdaad een persoonlijke smaak. Ik vindt het alleen niet raadzaam om een onervaren persoon in de vijverwereld meteen een zwaardere bezetting aan te raden.
Hier wordt vooral gemeld dat dit ook vaak goed gaat, er zijn ook legio voorbeelden waar het gruwelijk fout gaat. En dat heeft inderdaad alles te maken met bezetting/onvoldoende filter/slecht onderhoud en verkeerde info.
En dat wil ik dus proberen te voorkomen, dan is een vijver alles behalve leuk.
Zelf heb ik de nodige jaren ervaring met vijvers, dus ook ik weet wel een beetje waar ik over praat en waar de beginnende mensen een beetje op moeten letten (en er zijn zat valkuilen).

En mijn tip is gewoon, bouw rustig op en krijg eerst de basis onder de knie. De bezetting groeid dan waarschijnlijk toch wel naar het aantal dat jullie mooi vinden en ook nog goed te houden is.

@rex, we blijven toch altijd netjes :wink: :lol:
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 09-07-2012 18:15

wij zijn wel van plan om een degelijke filter aan te sluiten op de vijver.
We willen het van begin ineens goed doen.. want als je dit achteraf allemaal nog wilt bijbouwen zit je met miserie.
We zijn ons ook aan het informeren bij ervaren vijverbezitters. (vooral bij koi houders)

Maar hoe dan ook in het begin zal de vijver niet druk bezet zijn. Eerst zien hoe alles verloopt :)
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 09-07-2012 18:30

Mee eens Martijn ;)

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 21-07-2012 16:07

31 juli zal er iemand langskomen van 'Gostar' vijver - en tuinaanleg in Ranst. Wij willen graag eens een prijsofferte voor het laten plaatsen van een vijver en de aanleg van de tuin. Eens zien op hoeveel dat dat komt.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Matzu
Lid FGF
Berichten: 459
Lid geworden op: 06-02-2012 20:22

Bericht door Matzu » 21-07-2012 17:19

Trek je port. maar :lol:

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 21-07-2012 17:28

Matzu schreef:Trek je port. maar :lol:


:D :lol: dat zal niet voor meteen zijn ;).
We zijn van plan een deel zelf te doen en een deel te laten doen.
Die prijsofferte zal ons uitmaken wat we zelf kunnen doen en hoeveel we erop kunnen besparen :)
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Matzu
Lid FGF
Berichten: 459
Lid geworden op: 06-02-2012 20:22

Bericht door Matzu » 21-07-2012 20:41

Dan wordt het veel zelf doen 8) ...

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 21-07-2012 23:22

Let wel op goedkoop is bijna altijd duurkoop. Zorg in iedergeval voor palen zodat je vijver niet kan zakken.

Plaats reactie