Fancy goldfish in de vijver

Algemene vijver en haar bewoners discussie [leden]
Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 08-07-2012 21:33

Naar mijn ervaring zijn demekins ook echt keihard! :D Heb er in mijn ogen nooit echt problemen mee gehad. Alleen vond ik Goliath wat zwak ogen! Hij heeft zijn eerste tijd ook in een kom gezeten dus denk dat dat grotendeels meespeelde.

Mijn demekins zijn vrij vroeg in het voorjaar in de vijver gegaan (bijgewarmd) maar ze hebben toch temperaturen van rond de 10 graden meegemaakt, vond dat ze daar nog erg goed op reageerden. Nu schommelen de temperaturen tussen de 17-22 graden. Bij een grotere waterpartij in de grond kun je denk ik nog minder schommelingen verwachten qua temperatuur! Vind het erg mooie vissen om van bovenaf te zien! Dit omdat ze echt een leuk silhouet hebben, mooier nog weer vind ik dan bij varianten waarbij de ogen niet uitsteken! :D
Afbeelding

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 08-07-2012 21:40

Vijver bij mij is 140 diep Sanne.

De ranchu's zijn naar mijn gevoel het sterkst.. maar zoals ik zei ook heb ik twee oranda's rondzwemmen die keihard zijn..

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 08-07-2012 21:43

Is een vijver van 1 meter diep genoeg?
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 08-07-2012 21:56

vissengek12 schreef:Side view ranchu's niet.
Vind de Ranchu's bij Ferry echt erg mooi, en die zitten ook in een diepe vijver.
Hier ben ik het niet met eens.
Ideaal is het niet ook al is het een SVR.
Steek er kleine in en deze gaan zich minder goed ontwikkelen.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 08-07-2012 22:22

Sideview zou dan wel dieper mogen dan topview?
Had beter kunnen zeggen dat Sideview het beter zou doen dan topview i.v.m de staartwortel, maar dat het niet ideaal is?
:p

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 08-07-2012 23:34

Ik vindt 1mtr niet erg diep, of je zou maatregelen moeten treffen voor de winter.
Jullie houden van een formele (rechthoekige) vijver, toch? Vaak hebben mensen met een formele vijver de vijver ook nog iets boven de grond uit steken (weet niet of jullie dit ook willen), in dat geval mag je niet van die diepte uit gaan.
Bijvoorbeeld een vijver van 1mtr diep, maar deze steekt 20cm boven de grond, wordt gerekend dat deze dan "slechts" 80cm diep is ivm de vorst, want de vorst grijpt die bovenste 20cm dan ook van de zijkant.
Isoleren van die bovenste laag scheeld dan wel.
Mijn vijver is ook rond de 1,40mtr diep het gedeelte wat boven de grond uitsteekt heb ik geisoleerd en ik dek de vijver in de winter vaak af.

Persoonlijk zou ik wat minder vissen in de vijver doen, en die dan proberen optimaal op te laten groeien. En mocht je toch nog eens een schitterende vis zien zwemmen, heb je ten minste nog ruimte genoeg om die te kopen. Natuurlijk kun je nu beredeneren dat de meeste vissen nu misschien slechts 50ltr hebben, dus 200ltr is vele malen meer. Maar ik lees ook dat bv. een ryukin voor een optimale groei/leefomstandigheid al snel rond de 500ltr zit.
En daarbij leveren meer vissen ook meer vervuiling van het waterkwaliteit.
En klopt het dat vissen dat groeihormoon juist afscheiden bij een overbevolking (of kleine behuizing), dus nog een rede denk ik om de vijver niet vol te stoppen met vis, bij een vijver doe je niet eventjes een 80% waterwissel :wink: om van de hormonen af te komen.
En een filter filterd nu ook weer niet alles eruit, hoe groot dat ook is, met planten kun je ook een hoop bereiken.
Ik zou me ook eens verdiepen in een plantenfilter ipv een meerkamerfilter of iets dergelijks, jullie tuin is er zeker groot genoeg voor. Als de plantenvijver zo'n 80 tot 100% wateroppervlakte heeft als je "visvijver" zou je het zo kunnen doen met de correcte beplanting. Er zijn al verschillende koivijvers die zo heel succesvol draaien, de natuur houdt het water zo al miljoenen jaren gezond.
Ik weet niet hoe groot het wateroppervlak van je vijver precies wordt, maar 2x2,5mtr (of zoiets) is niet zo reusachtig groot en dan een 25-tal vissen lijkt mij persoonlijk wat te veel van het goede (ervan uit gaan dat ze allemaal ook groot worden). Dat ziet er al snel druk uit denk ik, en dat lijkt mij ook niet echt ontspannend werken voor het zicht.

Maar dit is allemaal mijn persoonlijke mening, ik zou liever 10 schitterende grote vissen lekker ontspannend in mijn vijver laten zwemmen die volop de ruimte hebben, dan 30 vissen die ruimte gebrek hebben (al is het maar voor het oog) en over elkaar heen zwemmen als je ze gaat voeren. Ziet er vrij gestresst uit dan, lijkt me.
Mijn visen moeten de eerste winter nog in gaan, dus ik kan nog niks zeggen qua eigen ervaring, maar ik heb ryukin/oranda/fantail/demikin in de vijver zwemmen op dit moment.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 08-07-2012 23:46

Ik begrijp het :)
Maar wees gerust.. 25 vissen zullen er niet inkomen hoor ;)
Ik dacht ook eerder aan een stuk of 10 waaronder mijn 3 demekins en 1 oranda.

Maar misschien dat ik het er met mijn vriend dan wel eens over moet hebben om de vijver nog wat dieper te maken.
Want inderdaad we zouden voor een formele vijver gaan en dan zou die 20 cm boven de grond uitsteken
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 09-07-2012 07:56

vissengek12 schreef:Sideview zou dan wel dieper mogen dan topview?
Had beter kunnen zeggen dat Sideview het beter zou doen dan topview i.v.m de staartwortel, maar dat het niet ideaal is?
:p
Idd grote Ranchu's mogen iets dieper zitten.
De laatste tijd heb ik me wat meer verdiept in de SVR.
Ikzelf zou de svr op max 60 cm diep houden.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 09-07-2012 10:00

ik hoorde zelfs al voor HQ TVR max 40 cm in een aqua.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 09-07-2012 10:09

Echte tvr 's gaan meestal in blaauwe bakken van inderdaad 40 tot 50cm.

Plaats reactie