sla etende kois

Algemene vijver en haar bewoners discussie [leden]
michael
Lid FGF
Berichten: 33
Lid geworden op: 01-07-2012 19:06

Bericht door michael » 13-07-2012 22:30

FROST schreef:Ik heb mijn kois laatst ook sla stukjes gegeven maar bij mij lusten ze het niet, dreef na een uur nog op het water.
Ik denk dat als ik er stukjes sla in gooi dat ze het ook laten liggen, maar als je er een hele krop in gooit willen ze hem helemaal slopen en eten het gewoon op, althans bij mij in de vijver, ik heb het dit jaar nog niet gedaan omdat het best wel een hoop vervuiling geeft in de vorm van het onverteert uitgepoepte sla deeltjes wat wel een paar dagen duurt.
Aardbeien en een snee bruin brood met honing vinden ze ook heerlijk, ze duiken gewoon over elkaar heen om bij dat brood te komen, verder voer ik ze regelmatig gamba's, zijn ze verslaaft op en eten ze natuurlijk gewoon uit de hand, die haal ik in de super in de falga uit de vriezer en voor het voeren even ontdooien natuurlijk ;-) ( maar dat hoef ik jou niet te vertellen )

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 13-07-2012 23:45

:lol: , nou ja, de constructie is dan misschien niet geweldig. Maar dat is ook niet alles, dat is in verhouding maar een kleinigheidje (relatief gemakkelijk op te lossen). Je koi's zien er verder goed uit, lekker rustig rond zwemmen/eten goed en het water ziet er ook goed uit (weet niet of de waterwaarden ook netjes zijn), helderheid zegt ook weer niet alles :wink: .

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de technische aspecten van je vijver, zoals vijvermaten/inhoud/diepte en uiteraard ook het filter, want dat ziet er klein uit, maar je water ziet er helder uit, dus ik ben daar zeer nieuwsgierig naar, ook eventueel het onderhoud, hoe je dat pleegt.
Maar ondanks de constructie nu geef ik je toch nog steeds een :klap:, :lol: .

Zelf ben ik timmerman geweest en heb een vijver gemaakt van hardhouten palen en planken, maar de afwerking moet nog aangepakt worden :oops: (zie fotoalbum van martijn). Zelf heb ik alleen maar een vijver, dus vandaar mijn interesse.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

michael
Lid FGF
Berichten: 33
Lid geworden op: 01-07-2012 19:06

Bericht door michael » 14-07-2012 08:55

@ martijn260176

mijn vijver is 2 x 3 x 1 meter ( b x l x d ) 6 kuub dus.
mijn waterwaardes zijn zo goed als stabiel, ik heb alleen iets verhoogt nitraat, maar dat is moeilijk naar nul te krijgen met zulke vervuilers, ik ververs regelmatig een kwart van mijn vijverwater, minimaal 1 keer per week.
mijn hoofd filter is een 3 kamer filter van 220 liter met in de eerste kamer borstels en in de andere 2 kamers KSB filtermedium, daarnaast staat er op de rand nog een 1 kamer filtertje met 3 lagen dikke sponsmatten om het zweefvuil uit het water te halen, zonder dat filtertje krijg ik mijn water niet helder.
de eerste 4 jaar had ik een UV lamp van 36 watt waarvan ik denk dat hij het eigenlijk nooit lekker heeft gedaan omdat ik meerdere keren per jaar een groene vijver had, en dan bedoel ik dus echt groen ( ertensoep ), ik heb 3 maanden geleden een nieuwe RVS UV lamp gekocht van 40 watt en heb nu nog steeds een heldere vijver, dus van daar mijn vermoedens van de oude lamp.
mijn visbezetting is ook niet al te veel, 7 kois, 2 graskarpertjes en 2 zeeltjes.
ik heb 1 chagoi, 2 sushui's, 1 platinum ogon, 2 jamabuki ogon en 1 aka matsuba, volgend jaar wil ik graag een nieuwe vijver bouwen, de omtrek blijft hetzelfde, hij word alleen een meter dieper, dus ongeveer 12 kuub.
ik wil hem opmetselen van betonblokken van 15 cm dik zodat ik ruim 90 cm boven de grond uit kan ( mooie leun hoogte ;-)
ook zat er in de planning om er een ronde voorkant aan te maken met een kijk raam er in, maar weet niet of dat nog door gaat.
als de nieuwe vijver staat zal ik ook om een veel groter filter moeten en wil dan filteren over siporax, dat heeft vele malen meer aanhechtings oppervlak dan KSB.
aande buitenkant van deze vijver zal ik verder niet veel onderhoud meer plegen, het is het niet meer waard, dus alleen nog de aankomende winter door en dan daarna herbouwen.
in de winter staat er trouwens een winterkap op.

Afbeelding

Afbeelding

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 14-07-2012 10:06

Dank je wel voor de info, dat is een serieuze uvc voor een 6m3 vijver, maar het water is wel helder.
90cm is inderdaad een lekkere leunhoogte, ben je zodadelijk niet meer bij de vijver weg te slaan :lol: .

Succes met het bouwen van je volgende vijver en schaam je niet om er dan foto's van te maken :wink: .
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 14-07-2012 10:36

Handig zo'n kap zeg. :D

michael
Lid FGF
Berichten: 33
Lid geworden op: 01-07-2012 19:06

Bericht door michael » 14-07-2012 16:04

Irene schreef:Handig zo'n kap zeg. :D
idd. handig, geen ijs op het water en enigsins een stabile water tempratuur, en als het kouder word gaat de daling geleidelijker dan zonder kap.
met kap is het water ongeveer 4 graden gebleven afgelopen winter.

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 14-07-2012 16:44

Is het niet handig om m er altijd op te hebben? Helpt ook vast tegen reigers e.d. :)

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 14-07-2012 17:02

Mooie oplossing.. Maar waar laat je dat ding de rest van het jaar? :lol:
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

michael
Lid FGF
Berichten: 33
Lid geworden op: 01-07-2012 19:06

Bericht door michael » 14-07-2012 22:47

ZSjonnie schreef:Mooie oplossing.. Maar waar laat je dat ding de rest van het jaar? :lol:
een deel in de schuur en een deel in de tuin opgeslagen, maar het is idd een sta in de weg, maar je hebt er veel plezier van en als de kois konden praten zouden ze me er denk ik voor bedanken ;-)

michael
Lid FGF
Berichten: 33
Lid geworden op: 01-07-2012 19:06

Bericht door michael » 14-07-2012 22:50

Irene schreef:Is het niet handig om m er altijd op te hebben? Helpt ook vast tegen reigers e.d. :)
met zo een opbouw op de vijver kan je er zomers toch bijna niet van genieten, en ik heb alleen swinters last van de reigers maar dan staat het huisje er op, heb evengoed uit voorzorg een raster gespannen van gevlochten visdraden, dus z kijken wel uit.

Plaats reactie