Stelling van de maand

[beheer]
Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 15-09-2012 09:34

Kunnen we eventueel doen.
Wat me wel opvalt is dat er niet naar gevraagd wordt door de leden.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 15-09-2012 10:32

lijkt me ook wel een goed plan

@Brian: ik denk dat vele leden nog niet echt bezig zijn met het zich verdiepen in de goudvis. Bij vele blijft het bij oppervlakkige vragen zoals: welk voer, hoeveel verversen, welke inrichting, welke planten.. de basic dinges. misschien ook omdat het nog een jong forum is en we de leden wat tijd moeten geven om zich hierin te verdiepen.
Toch vind ik dat de stellingen soms wat complexer mogen zijn omdat er toch enkele leden zijn (zoals ons), vissengek, olympus, .. die zich hier wel in interesseren en snel willen bijleren.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 15-09-2012 13:02

Daar heb je gelijk in. Dat heb ik eerder ook al ergens aangegeven.
Maar ik denk dat we dat nog niet kunnen doen, omdat we ook rekening moeten houden met de activiteit hier op t forum. Een dood forum trekt weinig aandacht.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 15-09-2012 13:02

Daar heb je gelijk in. Dat heb ik eerder ook al ergens aangegeven.
Maar ik denk dat we dat nog niet kunnen doen, omdat we ook rekening moeten houden met de activiteit hier op t forum. Een dood forum trekt weinig aandacht.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 29-10-2012 23:25

Wat betreft het onderwerp voor deze maand leek mij dit stukje uit een discussie tussen mij en Bash wel leuk en interessant.
Dit is het stukje wat zij mij stuurde en wat ik als inleiding zou willen gebruiken. Wat vinden jullie ervan?
Ryukin hoort een dubbele staartvin te hebben maar wie zegt dat dat niet in de eerste plaats een onderontwikkeling was? Die ze meer kwetsbaarder maakte, gezien de verste voorouders ook geen dubbele staartvin hebben. Daarnaast, als de vis goed zwemt, gezond is, geen gebreken vertoont enz, snap ik niet wat er onderontwikkelt aan is. In mijn ogen is iets wat sneller is, beter zwemt en gezond is, geen onderontwikkeling.

En om heel eerlijk te zijn, als er een markt voor was en ik kon zeg maar voor 80% garanderen dat deze vissen winter hard zijn en gezond zijn (los van wat de eigenaar er uiteindelijk mee doet) dan reken maar dat ik ermee zou kweken als ik er het geld en de ruimte voor had. Om er zeker van te zijn dat er geen problemen met de vissen zijn en alles van binnen in orde is, zou ik er zelfs nog een röntgenscan van laten maken, of simpel met een zaklamp controleren.

En over de demekins, die bolle ogen, weet je hoe die werden gekweekt vroeger? In Japan? Door de goudvissen in donkere, maar dan ook echt pikdonkere bakken te laten leven, zodat hun ogen zich
sterk zouden ontwikkelen en gingen uitpuilen. Mijn oma heeft de bakken zelf gezien, omdat ze vroeger altijd in Indonesië met de buurman mee ging naar kwekers om er vissen uit te zoeken.

Maar anyways mijn punt is, Demekins hebben bolle ogen met een slecht zicht en zijn eigenlijk heel gevoelig voor licht en dat is erin gekweekt. Dus wat is nu het defect? De bolle ogen of een Demekin zonder bolle ogen? :roll:
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 30-10-2012 08:41

Wat zou dan het uiteindelijke onderwerp zijn, wat aanvaardbaar is bij sluiers qua "mutatie" en wat niet?
Leunt dit niet te dicht aan bij het vorig onderwerp?

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 30-10-2012 09:28

dat idee had ik ook een beetje. Maar moet ook eerlijk zeggen dat ik niet alles heb gevolgt.
Kunnen we niet iets nemen dat minder hoog gegrepen is. Voor sommige weten ze niet eens hoe een perfecte ryukin moet zijn bv.
Laat staan alles erom heen bij deze vis.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 30-10-2012 17:45

Okee, daar hebben jullie een punt.

Andere ideeën?

En ik deel dezelfde mening als Dino. Een aap noot mies onderwerp zal meer interesse opwekken.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 30-10-2012 19:15

Moeilijk, er blijkt ook weinig interesse van de leden voor de stelling van de maand.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 30-10-2012 19:17

Een onderwerp wat hun alle trekt.....?

Aquarium versus vijver.
Of hoe een goudvis 10 jaar kan worden.

Verzin ook maar wat. :D

Plaats reactie