alg scrubbers

Interessante boeken en links m.b.t. de goudvishobby [leden]
Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

alg scrubbers

Bericht door Rex Hunt » 25-01-2013 17:08

interessant om te lezen, en over na te denken.

betere filtratie kun je niet krijgen denk ik.

http://algaescrubber.net/forums/forum.php

nu is het meteen ook een stuk duidelijker hoe ze die groene bak maken in het gevonden op het www topic.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 25-01-2013 23:35

Ik volg deze ontwikkeling ook al een vrij lange tijd, alleen heb ik de link tussen de algwanden in aquaria nooit hiermee gelegd.. :idea:
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 26-01-2013 21:09

bepaalde kleuren led aan de buitenkant tegen het glas is de enige link die ik zou kunnen leggen. met de vereiste lumen etc.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 28-01-2013 00:27

Kleur is niet van belang. Lichtintensiteit wel.
Bepaalde kleuren licht geven bij dezelfde vermogen een verschillende intensiteit, dus dat is indirect.

Om algwanden te creëren heb je gewoon een berg licht nodig en je kan het proces versnellen door constant luchtbellen langs de wanden te laten glijden of op welke manier dan ook de wanden een grover oppervlak te geven. Dat is de link die ik nu heb gelegd.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 28-01-2013 10:37

het is meer een combinatie van lucht en licht, en dan idd in een bepaalde zwakte, of sterkte. net hoe je er tegenaan kijkt.

ik ga ook een keer zn ding maken voor in mijn bioloog. gewoon voor de fun. kijken wat er gebeurd. gewoon een kleintje van 10cm lang ofzo.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 29-01-2013 14:26

beetje meer info gezocht.

die lamp(en) moet je elke 3 maanden vervangen.
Het is inderdaad niet de meest voordelige manier:
18 uur / dag 96 watt verlichting aan = € 0.46 / dag
elke 3 maanden 4 nieuwe lampen (a 3 euro / stuk)

Filter onkosten op jaar basis: € 218.30
waar ik ook keer op keer op stuit is dat degene die dit willen toepassen, of al toepassen vertellen dat ze dit mede doen om geen waterwissels meer te hoeven toepassen. ivm vuilopname, en voedselafgave. het enige wat ze doen is die alg snoeien volgens een bepaald onderhoudsschema.

nu kan ik natuurlijk niets vinden of dit dan ook voor zoetwater geld. want als dat is kunnen we het afvinken. want ik ga wel water verversen.
waterwissels
Een ATS only systeem behoeft in principe geen water wissels. Vele experimenten hebben inmiddels aangetoond dat het meer kwaad doet als goed. Met een waterwissel voer je in feite voedsel voor algen af. En dat is niet wat ik wil bereiken.
Een voedingsrijk milieu voor al het leven in de bak is mijn streven

bron:
http://zeewaterforum.info/forums/showth ... n-aquarium

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 30-01-2013 00:11

Ik zie het nut er niet van in om die lampen elke 3 maanden te vervangen. Wanneer je ervoor zorgt dat de intensiteit sterk genoeg is en voor langere tijd blijft, dan is dat niet nodig.

Er zijn meer substanties in het water aanwezig waarvoor wij water verversen als wat algen nodig hebben om te groeien, dus water verversen blijft wat mij betreft noodzakelijk.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Gast

Bericht door Gast » 30-01-2013 01:42

Hoezo moeten de lampen zovaak vervangen worden?

TL's hebben tegenwoordig na 20.000 branduren maar 10% intensiteitsverlies, of gaat het hier niet om TL's?

Bij een beetje kwaliteitsled's zit dit op 30% verlies na 50.000 branduren.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 30-01-2013 10:55

ik denk als je lid word van zeewaterforum, en dat dagboek wat ik als bron hebt gegeven leest, je heel veel antwoorden krijgt. ook over die 3 maanden regel.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 30-01-2013 18:33

Je kan niet alles van zeewater vergelijken met zoetwater..
De lichtintensiteit die er nodig is in zeewater is overkill in zoetwater.
Ik hoef mij niet aan te melden op een zeewaterforum wat betreft verlichting, plantengroei en alggroei in zoetwater.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Plaats reactie