Rexie's +550L goudwater met bioloog

Voor de knutselaars [leden]
Plaats reactie
Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Rexie's +550L goudwater met bioloog

Bericht door Rex Hunt » 12-12-2012 19:45

stap voor stap alles beschrijven en foto's van maken zoals op andere forums ga ik niet doen, maar dingen die ik belangrijk vind om te delen met jullie, ga ik ook delen en een beetje toelichten.

nu komt meteen een waarschuwing voor jullie allemaal:
ik wil geen berichten zien van hoe staat het, update of dingen in die trend. ik heb de powers om het te verwijderen en ik zal het zeker ook niet laten. wees gewaarschuwd. en het is een grootschalig experiment wat zeker een paar jaar in beslag gaat nemen, dus niet huilen als er weken niks gepost word. :)
verder mag je me alles vragen natuurlijk over hoe en wat. als het eenmaal een beetje loopt mag je het zelfs met eigen ogen komen bewonderen. daar doe ik niet moeilijk over.

goed alles heeft een begin en een eind, en in mijn ogen begint na het idee het plannen en aanschaffen, het op papier zetten wat je in je hoofd hebt.
hier een tekening van de eigenaar van Pentazona in Tilburg, hierna Mauritz te noemen.
as woensdag heb ik een afspraak bij hem in de winkel voor die open gaat om alles uit te rekenen, fatsoenlijk documenteren en opmeten.

als er vragen zijn hoor ik ze graag, en stel ze gerust, domme vragen bestaan niet.

beetje brainstormen..
Afbeelding

kostenplaatje
aanschaf 100 euro
transport 85 euro (aanhanger + benzine)
schoonmaakspullen, mesjes, afbijt, etc 60 euro
aanschaf op maat gemaakte bioloog 90x35x40. 94 euro

totaal gewerkte uren
+/- 25 uur.

Mieke91
Lid FGF
Berichten: 485
Lid geworden op: 16-10-2012 11:06

Bericht door Mieke91 » 12-12-2012 20:00

Indrukwekkende tekening. Ik vraag me altijd af als ik van die plaatjes met pijltjes zie van biologen hoe dat in vredesnaam doorloopt... Ik zie namelijk in het hele verhaal nooit ergens een motortje...

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 12-12-2012 20:00

Ik ben heel benieuwd Rex :D

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 12-12-2012 20:03

rechtse kant 4e bak die hij getekend heeft, links een pijl voor water in, rechts een driehoek met cirkeltje moet de pomp voorstellen.

in principe doet de zwaartekracht, (of de wet van de communicerende vaten) het werk. de pomp is alleen om het water weer terug in de bak te brengen.
het aquawater loopt ook langzamer door een bioloog als een potfilter. 2x per uur is al meer dan voldoende met een groot oppervlak aan filtermateriaal.

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 12-12-2012 20:14

De bovenste tekening rechts is dit in combinatie van een potfilter?
Kan je hier wat meer uitleg over geven?
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Mieke91
Lid FGF
Berichten: 485
Lid geworden op: 16-10-2012 11:06

Bericht door Mieke91 » 12-12-2012 20:16

Maar hoe gaat het water dan door de schotjes? Want dan is er toch water dat gewoon onderin bij het filtermateriaal blijft zitten en niet meekomt naar boven?

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 12-12-2012 20:47

brian, er zit een doorvoer en een overloop in. bioloog is voor overloop, de doorvoer ga ik gebruiken voor bodemafzuiging met behulp van een potfilter. ook makkelijker om uvc in te verwerken.

mieke, dat gaat er niet doorheen, maar er OVER heen. elk volgend schot is wat lager als de vorige. zie het als een trap waar water van af loopt. als de eerste kamer vol is, loopt het naar de tweede en zo voort.

ben er alleen nog niet over uit of ik met enkele of dubbele schotten ga werken. want er zit een wezelijk verschil in zuurstof transport dan. en dat is heel belangrijk voor onze vissen, voldoende zuurstof.

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 12-12-2012 20:54

Is het dan niet beter en veiliger om de doorvoer door de achterruit te steken met een L stuk.
Als je me niet begrijpt maak ik wel een foto van hoe het bij 1 van mijn bakken is.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 12-12-2012 21:01

waarom veiliger? als ik een potfilter aansluit op een doorvoer ( die er toch al zit) heb ik toch gewoon een gesloten systeem? daar kan niks mee mis. er komen ook alleen witte watten in, en word elke week schoongemaakt, of iets eerder dan een week zelfs. dat is puur en alleen bedoeld om mn uvc weg te werken ( lees het makkelijkst) en om ontlasting weg te zuigen. de bioloog doet de rest. en mocht pomp het begeven dan loopt de bak leeg tot de overloop droog staat, en dat water loopt in een bufferzone in de bioloog. kan niet fout gaan.

maar ik ben wel benieuwd wat jij nu precies bedoeld.

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 12-12-2012 21:19

Ik maak wel een foto dit weekend.
Dan kan je het eens bekijken.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Plaats reactie