Rexie's +550L goudwater met bioloog

Voor de knutselaars [leden]
Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 25-01-2013 12:53

ieder z'n eigen ding. mooi toch.

maar geloof me dat ik er een antwoord op ga vinden.
desnoods met een algenscrubber als filter. maar hij zal er komen die oplossing. ik haat die vettige bruine film. ^^

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 25-01-2013 16:01

Rex Hunt schreef:
Uiterlijke kenmerken Bruine stoffige laag door het gehele aquarium. Deze stof laag ligt boven op de inrichting, bodem etc. Het lijkt bijna letterlijk uit de lucht te zijn gevallen.
Familie Kiezelwier

Soortnaam Bruine alg

Gangbare namen Bruine alg, kiezelalg

Levenscyclus / snelheid van vermeerderen Hoe meer kiezelzuur zich in het water bevind hoe sneller de aanmaak van kiezelalgen. Binnen een paar uur zit het hele aquarium eronder. Dit is niet afhankelijk van de grootte van het aquarium. Door middel van licht kan deze vorm explosief groeien en een dikke laag vormen.

Aanverwante problemen Geen, het is niet schadelijk voor het water of het leven wat erin zit.

Oorzaak Deze alg krijgt bijna elke aquariaan mee te maken. Deze soort komt vrijwel altijd voor tijdens de opstartfase van een nieuw aquarium. Dit komt door een hoge waarde van kiezelzuren in het leidingwater. Deze kiezelzuren is de ideale voeding voor kiezelwier wat bruine alg veroorzaakt.
Bestrijding Geduld; het licht uitlaten werkt het beste dan kan deze alg niet groeien. De alg is gemakkelijk te verwijderen met de hand of algenmagneet. Voor de bodem kan een borsteltje of nieuwe verfkwast gebruikt worden. Het filter filtert de resten uit het water. Het water moet eerst ingedraaid zijn zodat het te hoge gehalte aan kiezelzuur gedaald is.

Overige opmerkingen Deze alg kan ook voor komen na een fikse waterwissel.


:roll:

gisteren nog eens met mijn neus op de feiten gedrukt.

silicaat in het water voed kiezelalg/bruinalg. iedere zeewaterliefhebber heeft een silicaatfiltertje aan zijn osmoseapparaat hangen, of een miniwervelbedje in de sump, met fosfaat en silicaatverwijderaar.
Dat is weer zo een typisch voorbeeld van verwarring door Nederlandse benamingen.
Het alg wat door silicaat wordt veroorzaakt is een andere alg uit de bruine alg groep als het alg wat door een tekort aan CO2, teveel verlichting of te weinig verlichting wordt veroorzaakt.
Het alg wat door silicaat wordt veroorzaakt valt onder Bacillariophyta en het alg wat door een tekort aan CO2, teveel verlichting of te weinig verlichting wordt veroorzaakt valt onder Phaeophyceae wat weer onder Chrysista valt.
Het zijn dus 2 verschillende algsoorten met andere oorzaken.

Voor meer details: http://en.wikipedia.org/wiki/SAR_supergroup
En dan het schema weergeven van SAR: Chromalveolata: Heterokont.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 25-01-2013 16:29

Wee zat ik toch nog een beetje goed! ^_^
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 25-01-2013 16:58

wij allemaal.

het alg waar ik het over heb is de onderste.
gelukkig hebben we ZSjonnie die de puntjes op de I zet.

neem je die bron van silicaat weg en je hebt goede verlichting en een juiste pH waarde die aan de juiste co2 waarde hangt, is er geen algsoort meer die kan overheersen, want de voeding is niet meer aanwezig.

enne,
heterokont?

:tientientien:

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 25-01-2013 23:34

In bare-bottom (waaronder ook koivijvers) klopt het dat je de algen onder controle kan houden door de voedingsstoffen weg te nemen, alleen is dit niet van sprake bij beplante bakken. Hier geld juist het tegenovergestelde.. Even voor de leden met beplante bakken onder ons.

En ik val ook onder die groep Rex :lol:
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 28-01-2013 13:28

nu maar wachten op mijn bioloog, die moet ik hebben voor ik kranen, pvc en ander materiaal kan gaan halen. :roll:
of moeten, dat is makkelijker werken.

:slaap:

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 30-01-2013 16:46

eigenwijs..neuh..

Afbeelding

zelf gemengd met rood en blauw. :lol:

goldfishy
Lid FGF
Berichten: 181
Lid geworden op: 13-02-2012 22:38

Bericht door goldfishy » 03-02-2013 21:32

Rex, op pagina 2 schrijf je dat je waarschijnlijk voor LED verlichting gaat. Nu zit daar zelf ook naar te kijken, maar ik kom niet op die 12 watt die je noemt, bij een gelijkaantal lumen als de huidige T5 balkjes.

Kan je al met ons delen hoe je dat gaat aanpakken?

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 04-02-2013 10:23

eigenlijk niet. ik heb die dingen hier neer gezet omdat ze in een globaal gesprek voorbij kwamen toen ik bij mijn aquawinkel was.

buiten het feit dat die armatuur 150 cm lang was, +200 euro kaal kost, 12/14 watt was en 10 jaar lang mee ging weet ik nog niet veel.

maar niet getreurd, volgende week ga ik er weer heen als mijn bioloog ook binnen is, en dan weet ik hier over meer te vertellen.

goldfishy
Lid FGF
Berichten: 181
Lid geworden op: 13-02-2012 22:38

Bericht door goldfishy » 04-02-2013 19:22

Wachten we dat nog even af :-)

Ik heb zelf behoorlijk zitten googlen, maar het zijn voornamelijk de zeeaquarrium hobbyisten die veel met led experimenteren als diy projecten. Voor die aquaria is echter veel meer licht noodzakelijk als voor een bak zoals de onzen, waardoor het niet goed toepasbaar is (die setups verbruiken vaak nog meer stroom dan onze bakken met T5/T8 lampen).

Plaats reactie