Rexie's +550L goudwater met bioloog

Voor de knutselaars [leden]
Plaats reactie
Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 18-12-2012 18:47

speciaal voor jou dan eh.. eenmalig ook trouwens.

de rest wat je nu nog ziet zitten zit tussen de afwerkplaat en het glas aan de buitenkant. morgen even vragen of ik er die uit kan snijden zonder verdere gevolgen want er zit van alles tegen aan gekoekt wat ook op mosselen zit.



Afbeelding

weet iemand al waar aan je kan zien dat het een veldhuis is? :)

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 18-12-2012 19:43

Ik weet niet wat er typisch is aan een Veldhuis dus nee sorry :lol:

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 18-12-2012 19:45

no problemo, ik wacht nog even op de rest. :)

ik wist het ook niet hoor voor ik me afvroeg waarom die...is. en toen ben ik gaan bellen.

kleine tip, het is kenmerkend voor de zee-aquariums die ze zelf bouwen en verkopen. en dan vanaf een bepaalde lengte...

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 19-12-2012 20:04

jij ook niet ZSjonnie?

even kleine update weer, ben vandaag bij mauritz geweest en heb e.e.a doorgenomen met hem.

tot nu toe:

linker doorvoer eruit snijden/demonteren en vervangen voor eentje die plat op het glas ligt. ( die er nu inzit steekt 4 a 5 cm boven het glas uit en zit schroefdraad op). die gaat dienen als bodemafzuiger. daaronder komen kranen en buizen die naar de potfilter gaan en naar een koppeling voor aan/afvoer oud en nieuw water. verder worden er delen pvc en delen slang naar de droge doorvoer getrokken, en dan met een vast pvc frame een sproeisysteem op de bodem die naar de doorvoer blaast. ook komt de uvc daar ergens tussen.

de rechter doorvoer word gewoon gebruikt als overloop. die zal gevuld worden met siporax,bioballen of iets dergelijks om vast een beetje voor te filteren. over de daadwerkelijke doorvoer ben ik nog niet uit, want er zijn verschillende mogelijkheden om dat geruisloos te doen. (geen zin in gekletter of geslurp te horen).
onder valt het gewoon in de bioloog. er zal een kraan tussen komen zodat ik die gewoon uit kan zetten. de pomp zal ook een semi verbinding van pvc en slang krijgen. een deel ervan komt ook weer op de bodem in de vorm van een sproeibuis. het andere komt een kraan tussen zodat ik de sproeibuis uit kan zetten en het water weer in het begin van de bioloog gepompt zal worden. zo heb ik gewoon een gesloten systeem wat 100% werkt.

de verlichting word bijna zeker alles in LEDvorm.
waarom? dat is veel duurder zul je denken. dat klopt, de aanschaf is duurder maar dan komt het:
1, gaat minimaal 10 jaar mee, dus niet elk half/heel jaar nieuwe lampen. (winst).
2, voor mijn bak komt alles bij elkaar op 12 watt, tegenover minimaal 2x36 watt. dat tegen 10 uur per dag,dan hoef ik nu alleen nog maar (winst) te typen
3, 100% waterdicht. mocht het eraf vallen, of de hele lichtkap in het water belanden om wat voor reden ook, geen centje pijn.
4, andere kleuren aansluiten makkelijker. (nachtverlichting)
5, helder wit is ook helder wit. ik zag een bak in de winkel en dat ziet er veel anders uit, ook met schaduw e.d. ik was in elk geval onder de indruk.
6, duitse degelijkheid, en goede service, kapot en niet eigen schuld krijg je gewoon nieuw materiaal. (niet geheel onbelangrijk in deze tijd)
7, minder warmte.
8 meer plaats in de kap voor ventilators,voersleuven etc.

dan kom ik op het ozon verhaal, we hebben elkaar overtuigd zeg maar. ik geloof de werking ervan niet en hij verkoopt het mij op no cure no pay basis.
mooie kans om het te testen dus. toch schijnt het in de koi wereld heel gewoon te zijn dat ozon gebeuren. en aangezien ik er met alles van uitga dat de sluier familie van de koi en karper is, waarom ook niet. maar dit is pas in een later stadium. eerst zo proberen anders kan ik ook niks vergelijken, nietwaar?

uvc waren we het eens. ook al was dat niet zo dan gebruikte ik het nog want voor mij heeft het zn werking al bewezen.

verder heb ik even geen tijd voor het aqua want ik moet achter op de plaats nog een stukje aardbol stofferen en ik kan de gang nu schilderen omdat alle grote dingen binnen zijn. ^^

na de blauwe achterkant steken/pulken/poetsen/whatever komt er weer een update.


ow nog een tip voor ons allemaal:

als je perse antikalk wil gebruiken voor het glas, gebruik dan antikalk voor het ontkalken van koffiezetapparaten en dergelijke. dat is vele malen minder schadelijk als andere middelen. paar keer spoelen en het is weg, en je kalk ook.

wil je helemaal op safe spelen plak je kitnaden af voor je er mee aan de slag gaat, dan worden ze ook niet aangetast.

hij ging me wel uitlachen trouwens toen ik vertelde dat ik 100 a 150 liter per vis ging tellen. en na het gelach kwam respect, omdat ik vol bleef houden dat ze enorm groot kunnen worden en veel zuurstof gebruiken. zn discusklanten hanteren ook 50,75,100 of meer per vis dus niks aparts imo.
zoveel moeite voor goedkope goudvissen..toen heb ik maar een kaartje van dino gegeven en verteld dat ie m maar eens moest bellen..

als laatste nog een foto van de bak met wat plakband die de maat van de bestaande bak weergeeft. 8)

Afbeelding

OC zal er als eerste en alleen in blijven een tijdje, ik zal m een kaart of navigatie meegeven hehe.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 19-12-2012 22:51

ik wou net zeggen :D die gaat verloren zwemmen in die bak :p
Maar een net project! en ik volg dit op :) Al ken ik niet veel van al die techniek
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 19-12-2012 23:08

Gaaf die plannen, ik ben benieuwd :)

LED is inderdaad een geweldige uitvinding, ik ben benieuwd naar je ervaringen. Hier komt ook LED, ooit :)

Succes met klussen Rex :lol:

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 20-12-2012 00:13

Nee sorry, ik zie het ook niet :lol:
Ik weet dat Veldhuis gedeelde bodems gebruikt bij grotere bakken, maar dat zie ik niet op die eerste foto (ik neem aan dat het om die foto gaat)..
Ik weet dat ze bij grotere bakken ook losse TL's gebruiken, maar ook dat is niet te zien.
Ik zie naast de bak een gedeelde klep staan waarmee je meteen heel de bak open zet, maar ik weet niet of dat een kenmerk van hun is?
Dus ik denk dat ik je dit keer moet teleurstellen :lol:

Ben je van plan in de toekomst alleen nog drijvend voer te gaan gebruiken gezien de forse bodemstroming?

De koppeling voor het afvoeren van oud water is een goede optie. Ik gebruik dit zelf ook al iets van een half jaar.

Je overloop zou ik alleen vullen met mechanische filtermedia. Zo vang je mooi het grovere vuil op voordat het in je bioloog terecht komt.
Ik denk dat het ook gekletter of geslurp tegen houdt. Bij bioballen of siporax lijkt mij dit niet het geval.

Ik ben benieuwd wat voor onderbouwde voordelen en/of eventuele nadelen ozon bij onze vissen gaat geven.

Waarom eigenlijk de blauwe achterwand eruit?
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 20-12-2012 13:52

Ik weet dat Veldhuis gedeelde bodems gebruikt bij grotere bakken, maar dat zie ik niet op die eerste foto (ik neem aan dat het om die foto gaat)
dat is het enige juiste antwoord. toen ik die bak leeg zag schrok ik me een hoedje! ik zag een streep kit in het midden van de bak lopen. ik vroeg toen of er wat mee gebeurd was ooit. de verkoper vertelde me, dat het een veldhuis zelfbouw was. ik kreeg zelfs het nummer en ik heb er ook heen gebeld. want ik geloofde er niks van, maar schijnbaar is het toch hun handelsmerk is ( en van wat andere) om bodems groter dan 150cm in 2 of meerdere delen te lijmen. hij kon me zelfs vertellen dat de bak die ik nu heb uit 2003 komt.
ik weet ook nog niet hoe ik dat ga oplossen met barebottom. had al aan spiegels gedacht, zand vastlijmen, een coating... ik ben er ook nog niet over uit.
Ben je van plan in de toekomst alleen nog drijvend voer te gaan gebruiken gezien de forse bodemstroming?
nee, omdat die potfilter alleen gevuld gaat worden met grove matten en elke paar dagen geleegd gaat worden kan die gewoon uit met zinkend voer. dat doe ik nu ook met mn binnenfilters die erin hangen. de potfilter zal geen cultuur opbouwen.
Ik ben benieuwd wat voor onderbouwde voordelen en/of eventuele nadelen ozon bij onze vissen gaat geven.
ik ook, al geloof ik er geen zak van. maar ik sta wel open voor vernieuwing en zal het zeker gaan testen en een verslag van uitbrengen tegen die tijd.
Waarom eigenlijk de blauwe achterwand eruit?
2 redenen.
1, het is niet goed gedaan.
2, ik wil kijken hoe mn paarse behang er in uit komt als ik hem vast tegen de muur heb staan. (gewoon nieuwschierig en zoeken naar vernieuwing).

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 20-12-2012 15:41

Yeah, LEDstrips 8) Heb ik ook in mijn bak zitten omdat de vorige eigenaar de lichtbak had gesloopt door kortsluiting of zo :)

Wat is er trouwens niet goed gegaan met de blauwe achterwand dan..? :o

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 20-12-2012 15:45

niet goed genoeg naar mijn maatstaven. en de kleur op zich is te licht. doet me teveel aan babyblauw denken.

Plaats reactie