Nieuw deksel

Voor de knutselaars [leden]
FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 06-02-2013 07:04

Probeer bootlak eens.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 06-02-2013 20:31

Ik heb geen idee. Ik heb die bak gekocht en dat deksel zat erop. Heel die bak was zelfgemaakt.
Waar de bak nu voor dient heeft het geen deksel nodig, vandaar dat het deksel buiten is gebleven.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Mieke91
Lid FGF
Berichten: 485
Lid geworden op: 16-10-2012 11:06

Bericht door Mieke91 » 11-02-2013 20:56

Okey, foto's van het huidige deksel. Noot: het was veel erger, de deksel was vanbinnen behaard, dus de schimmel die er nu nog zit is maar heeeeeeel weinig nog.

Zo ziet het deksel eruit als het openstaat. Oorspronkelijk zat het deksel vast op de ombouw, maar dat was zo onhandig dat we het zelf losgeschroef hebben en er scharnieren tussen gezet hebben. Dit is met verversen veel makkelijker.
Afbeelding

Dit plaatje zegt veel. Het gat hebben we geboord toen we de aanpassingen deden en dat bladdert enorm zoals je ziet, een teken dat het multiplex niet zo goed meer aan elkaar vast zit. Je ziet op deze foto ook wat zwarte schimmel (het weer erin) en wat pogingen om te schuren.
Afbeelding

Een andere belangrijke reden van de aanpassingen: doordat we telkens het hele deksel eraf moesten halen als er wat moest gebeuren, bladderde het hout sneller af door het gerommel ermee. De vierkante gaten in het deksel waren er al toen wij het kochten en je kunt hier zien dat het afbladdert. (het krammetje is van de vorige eigenaar die er gaas voor had gemaakt (scherp gaas, dus dat is er hier meteen af gegaan)
Afbeelding

Nog een voorbeeld van afbladderen en schimmel:
Afbeelding

En op de kopse kant van het hout is goed te zien hoe de lagen loslaten en gaan wijken:
Afbeelding

Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 11-02-2013 23:24

Ik denk dat het er een hoop mee te maken heeft dat veel stukken niet afgelakt zijn..
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 13-02-2013 16:27

had die vorige eigenaar er nog vissen inzitten zo samen met die zwarte schimmel?

nu snap ik ook meteen waarom je zo graag een andere kap wil.

ga je die oude verlichting hergebruiken?

rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

Bericht door rogolf1 » 13-02-2013 19:40

En wat als je die kap helemaal weg laat en er een waterdichte tl armatuur boven hangt vanaf het plafond met kettingen oid.
Kan je de vissen ook leuk van boven bekijken en is makkelijk met voeren en onderhoud :wink:

Of wat vind je van een RVS kap.
Ik werk voor een rvs bedrijf,dus kan heel goedkoop aan rvs platen komen (vanaf 0,40mm tot 3,00mm dik)
Zal straks een fotootje plaatsen van een voorbeeld wat ik van een juwel rio 180 had gemaakt.
Afbeelding

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 13-02-2013 19:45

noem eens wat prijzen aub.
bijvoorbeeld voor een kant en klare 170x50x15 hoog. :)

al denk ik wel dat dit veel extra warmte genereert , en condens.

maar altijd leuk om te weten, en mooi denk ik.

rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

Bericht door rogolf1 » 13-02-2013 22:02

Afbeelding

hier een voorbeeldje,dit is wel gewoon alleen de bovenkant (2 platen waar aan 1 kant de verlichting oner zat en de voorste kon opengemaakt worden voor het voeren oid)

Voor de afmeting die jij wilt,zou je even je fantasie de vrije loop moeten geven,ik zou ook nog even moeten bedenken hoe het te maken is als je de lijsten ook van rvs maakt,qua ondersteuning dan van de bovenste dekplaten.
Die bak van juwel zit al een sponning in waar de rvs platen mooi invielen.
Maar voor het materiaal zal je rond de 40,- kwijt zijn (pin me er niet op vast,want ik betaal gewoon een kilo prijs op mijn werk,dus ligt er natuurlijk ook aan hoe dik je het materiaal wilt hebben. ter indicatie,een plaat van 1,00mm dik een 1250mmx2500mm weegt 25 kilo en zal rond de 50,- kosten)
Afbeelding

Mieke91
Lid FGF
Berichten: 485
Lid geworden op: 16-10-2012 11:06

Bericht door Mieke91 » 13-02-2013 23:02

Nou allereerst moet het een goedkope oplossing zijn. De kans is namelijk vrij groot dat deze bak er niet meer een jaar staat. Nieuwe bak = andere afmetingen = ander deksel. Ik wil de armatuur dus gewoon houden, ik ga niet nu investeren in andere lampen.

Ons flatje is van gewapend beton, dus in het plafond boren behoort niet echt tot de mogelijkheden. Vriendlief wil er ook gewoon graag een kap op, want hij is bang dat de vissen er anders uitspringen. (en ik weet dat dat vrij onwaarschijnlijk is, maar ik slaap zelf ook rustiger als ik weet dat er niets in de bak kan vallen ook ofzo... de ramen staan snachts nog wel eens open, straks komt er een kat hengelen ofzo... )

Ik denk ook dat het voor het grootste deel ligt aan het gebrek aan lak, daarom ook mijn oorspronkelijke plan om gewoon normaal hout te gebruiken en fatsoenlijk in de lak te zetten.

Plaats reactie