Zelfbouw aquarium met intern bioloog

Voor de knutselaars [leden]
Symbas story
Lid FGF
Berichten: 277
Lid geworden op: 24-05-2013 22:43

Zelfbouw aquarium met intern bioloog

Bericht door Symbas story » 25-05-2013 19:07

We willen eind dit jaar, begin volgend jaar een aquarium laten bouwen met intern bioloog. We willen gaan filteren door middel van gravity, maar het bioloog moet wel volledig afgesloten kunnen worden, dus er komen 2 kogelkranen op de gaten. Omdat ik de invoer en de uitvoer niet naast elkaar wil hebben komt er dus een pvc pijp van de uitvoer naar de andere kant van het aquarium. In de laatste kamer van het bioloog komt een pomp te liggen die het water dus terug pompt.

Het onderstel wordt door mijn vader gemaakt (hij zit in de scheepsbouw, dus hij kan een aardig staaltje lassen). We willen het aquarium 1,50 breed, 1,00 diep en 90 cm hoog hebben. Boven het aquarium wordt de muur door getrokken (er komen dus meerdere deurtjes aan de voor en achter kant van het aquarium zodat we overal bij kunnen) en het aquarium wordt gebruikt als soort van room devider (vandaar dat hij zo hoog wordt, want hij maakt van onze kamer 2 delen, een eetkeuken en de woonkamer, om lichtinval te blijven houden willen we het glas oppervlak zo groot mogelijk maken. Het aquarium komt op de zelfde hoogte als onze eetkamer tafel, en de tafel komt er tegen aan.

Als filtermateriaal denken we de eerste kamer te vullen met japanse matten, hierachter KSB, hierachter siporax, om de siporax in de kamer te houden wordt op de scheiding een borstel gelegd, of een stukje japanse mat, en we weten nog niet wat we in de laatste kamer willen hebben, waar de pomp in komt te liggen, dus suggesties zijn welkom.

We moeten zowiezo nog kijken of onze vloer (betonvloer met er onder een kruipruimte) het gaat houden, anders moeten we nog onder de vloer iets maken om de vloer onder het aquarium te dragen.

Qua verlichting willen we gaan werken met LED, dit puur om de kosten zo laag mogelijk te houden, en als ik toch ga zelfbouwen wil ik dit direct gaan doen in plaats van eerst TL en later pas LED.


De bak wordt zowiezo een doorkijk bak met veel planten (valiseneria?)

Suggesties en tips zijn altijd welkom :D


Afbeelding

Symbas story
Lid FGF
Berichten: 277
Lid geworden op: 24-05-2013 22:43

Bericht door Symbas story » 26-05-2013 13:03

Ik zie al dat dit topic 17 keer bekeken is, maar niemand die me iets hier over kan zeggen?

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 26-05-2013 16:59

Ik vraag me bij dit project af of de led's wel sterk genoeg zijn om de bodem te bereiken. Als ze dit niet doen, heb je eerder kans op alg dan op goedgroeiende planten. Het bioloog zou ik eerder onder de bak maken, zodat je meer ruimte hebt in de bak en een groter filter volume hebt. Voor de rest heeft de bak wel een mooie maat. Minder ideaal voor ranchu's maar voor de rest in orde.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Symbas story
Lid FGF
Berichten: 277
Lid geworden op: 24-05-2013 22:43

Bericht door Symbas story » 26-05-2013 17:07

Waarom minder ideaal voor Ranchu's?

Het bioloog komt juist bewust naast het aquarium omdat we over het gravity principe willen filteren, en ik wil niks onder de bak hebben in verband met het doel wat de onderkast krijgt (aan de kamerkant wordt het een soort van vitrinekast, en aan de eetkamerkant wordt het opbergruimte voor mijn taart deco spullen)

Edit, de bak komt ook redelijk dicht bij een raam te staan, er komen speciale planten leds in, en er komt zeer weinig vis in. En met dit filter medium moet dit filter voldoende zijn, zelfs overcapaciteit.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 26-05-2013 20:29

Ik ben wel heel erg benieuwd wat het gaat worden..
Bakken van dit formaat zijn niet mis..
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Symbas story
Lid FGF
Berichten: 277
Lid geworden op: 24-05-2013 22:43

Bericht door Symbas story » 26-05-2013 20:39

ZSjonnie schreef:Ik ben wel heel erg benieuwd wat het gaat worden..
Bakken van dit formaat zijn niet mis..
Wij zijn zelf ook heel erg benieuwd wat het gast worden, en vooral hoe het gaat lijken, want wil ongeveer 150-200 liter aan gaan houden per vis, het hoeft van mij in ieder geval geen drukke bedoeling te worden. Wat er in komt... In ieder geval een mooie ranchu, een mooie oranda, een zwarte demekin, een ryukin en de rest zien we wel, want het duur nog zo lang (zul je dadelijk zien dat er een hele andere bezetting in komt)

En ja qua grootte... Als je het doet moet je het ook direct goed doen toch 8)

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 26-05-2013 21:14

Ow wacht ik heb het verkeerd gelezen. Yep dan is er niks verkeerds aan, dacht dat het bioloog in de bak kwam. En inderdaad, als je gaat bouwen moet je het ook gelijk goed doen. Voor de bouw van de ranchu is een hoge bak niet geschikt. Als het je niks uit maakt hoe die uiteindelijk gaat uitzien dan maakt het niks uit en kan de ranchu er gewoon in :)

In ieder geval een zeer interessant project om te volgen.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Symbas story
Lid FGF
Berichten: 277
Lid geworden op: 24-05-2013 22:43

Bericht door Symbas story » 26-05-2013 21:15

Nu ben ik benieuwd, hoe kan een hoge bak de bouw van een ranchu nadelig beinvloeden.

Symbas story
Lid FGF
Berichten: 277
Lid geworden op: 24-05-2013 22:43

Bericht door Symbas story » 26-05-2013 21:16

Onder m'n stukje staat trouwens een plaatje hoe het wordt (sorry ik ben heeeeel slecht in tekenen met paint)

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 27-05-2013 02:38

Voor Ranchu's (TVR) is een diepe bak wel slecht, maar hier wordt de SVR bedoelt, dus dan is het geen probleem.
De ontwikkeling van goudvissen kan best veel beïnvloed worden door verschillende omstandigheden, in die zin is het slecht.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Plaats reactie