Zelf achterwand bouwen

Voor de knutselaars [leden]
Snark
Lid FGF
Berichten: 16
Lid geworden op: 13-10-2014 14:31

Zelf achterwand bouwen

Bericht door Snark » 19-10-2014 16:01

Hallo Iedereen!

Morgen is het dan eindelijk zo ver! Ik ga mijn eerste sluierstaart bak halen. Ik heb me al een beetje verdiept in het maken
van een achterwand met tempex. Ik heb alleen nog een paar vragen.

- Ik zie dat er tegellijm en acrylverf of een andere verf op waterbasis wordt gebruikt. Deze laten mensen op andere fora
drogen en dan verder zonder coating gaat het water in het aquarium. Kan er echt niets van deze materialen afgeven in
het water en schadelijk zijn voor de vissen?

-Worden sluierstaarten erg beperkt in zwemruimte met een achterwand?

-Hoe maak je de wand vast zodat er geen water achter de wand komt? helemaal afkitten?


groetjes Robin

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 20-10-2014 00:06

Hoe erg het beperkt wordt hangt een beetje van de dikte achterwand af.. Je hebt dunne achterwanden, maar ook achterwanden die echt een heel stuk potentieel zwemruimte innemen. :P
Ik zou er wel altijd een coating op doen, gewoon voor de zekerheid. Dan weet je zeker dat de verf geen stoffen en dergelijken af gaat geven in het aquarium ;)

De achterwand in mijn oude aquarium zat gewoon vastgekit. Maar dat heb ik zelf niet gedaan (aquarium was tweedehands), dus veel meer kan ik daar niet over vertellen :P

Diana
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 28-08-2013 18:54

Bericht door Diana » 20-10-2014 09:04

Zelf heb ik geen achterwand in het aquarium maar een mooi stuk (zwart) kaftpapier aan de buitenkant van de achterruit vastgemaakt.

Is natuurlijk een kwestie van smaak, maar zeker veilig voor de vissen en heel veel minder werk qua maken van de achterwand en schoonhouden van de bak :lol:

Snark
Lid FGF
Berichten: 16
Lid geworden op: 13-10-2014 14:31

Bericht door Snark » 20-10-2014 10:11

Ute schreef:Hoe erg het beperkt wordt hangt een beetje van de dikte achterwand af.. Je hebt dunne achterwanden, maar ook achterwanden die echt een heel stuk potentieel zwemruimte innemen. :P
Ik zou er wel altijd een coating op doen, gewoon voor de zekerheid. Dan weet je zeker dat de verf geen stoffen en dergelijken af gaat geven in het aquarium ;)

De achterwand in mijn oude aquarium zat gewoon vastgekit. Maar dat heb ik zelf niet gedaan (aquarium was tweedehands), dus veel meer kan ik daar niet over vertellen :P
Zelf vond ik het ook nogal apart om te gaan werken met lijm, verf etc en dan niks anders te doen als laten drogen voor het water in de bak gaat. Wat is geschikt materiaal om als coating te gebruiken voor een achterwand?

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 20-10-2014 10:17

Ik zie vaak dat men epoxyhars gebruikt ;)

christel1975
Lid FGF
Berichten: 149
Lid geworden op: 13-02-2014 15:31

Bericht door christel1975 » 21-10-2014 08:31

word idd gedaan zonder coating een chterwand erin maar naar mijn ondervinding was dat de tegellijm het water een stuk harder maakt. dus ik heb toen achterwand er weer uit gehaald en met epoxie behandeld. ook een voordeel is dan dat het niet meer grof is dus je vissen kunnen hun niet kwetsen aan een epoxiewand

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 21-10-2014 09:59

Ik zou zelf geen achterwand in m'n aquariums willen, maargoed iedereen hier weet al wel dat ik van makkelijk en snel schoonmaken hou :lol:

Misschien is een foto achterwand een optie? Daar zijn meerdere soorten/merken van en die kosten ook niet veel.

Zoiets dus:

http://www.bol.com/nl/p/europet-aquariu ... 0018844912

Snark
Lid FGF
Berichten: 16
Lid geworden op: 13-10-2014 14:31

Bericht door Snark » 21-10-2014 11:48

Hinvin schreef:Ik zou zelf geen achterwand in m'n aquariums willen, maargoed iedereen hier weet al wel dat ik van makkelijk en snel schoonmaken hou :lol:

Misschien is een foto achterwand een optie? Daar zijn meerdere soorten/merken van en die kosten ook niet veel.

Zoiets dus:

http://www.bol.com/nl/p/europet-aquariu ... 0018844912

Zelf ben ik dan weer juist van het knutselen dus als ik er eentje neem wordt het wel een eigen creatie.
en het schoonmaken en bezig zijn vind ik een leuke hobby. :lol:

Ik heb wel besloten dat ik een hele dunne achterwand neem zodat er bijna niks aan zwemruimte verloren gaat.

Snark
Lid FGF
Berichten: 16
Lid geworden op: 13-10-2014 14:31

Bericht door Snark » 24-10-2014 09:54

Ik ben ondertussen aan het knutselen geslagen



De wand is dik, maar wordt uiteraard nog dunner, maar tijdens het werken is dit fijner. Er zitten nu 2 lagen
tegellijm op, vandaag komt de derde laag. Ik heb gelezen dat pas bij de derde/vierde laag het
steen-achtige structuur krijgt.

Kun je dit voor het verfen ook nog wat in vorm schuren of wordt dat afgeraden?

En waar halen jullie epoxy hars vandaan? Ik wilde het liefste niet online bestellen vanwege wachttijd en verzendskosten,
maar ik ben alle bouwmarkten afgeweest en kreeg twee keer "epoxy? wat is dat? is dat een merk of een materiaal?" :lol:
en de anderen hadden het niet. Ook bij een winkel geweest voor mensen die aan auto's/boten klussen, maar geen succes.
Misschien hobbywinkels?

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 24-10-2014 10:22

Als ik op internet zoek kom ik allemaal dingen tegen met boten en zo.. Je zou denken dat bouwmarkten het ook hebben :P Ik heb geen idee waar ze het dan wel moeten hebben..

Plaats reactie