vragen bouw houten aquarium

Voor de knutselaars [leden]
Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 08-06-2012 12:58

Als je vloeibare vijverfolie gebruikt heb je geen betonplex nodig.

Ik zou er niet te moeilijk over doen.. gebruik gewoon de houtsoorten die Aislinn van het AF ook gebruikt.
Ik denk dat wat betreft houten zelfbouw aqua's hij je veel beter kan helpen dan wij.

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 08-06-2012 16:29

Klopt, maar met de techniek kunnen jullie me beter houden omdat dit een goudvissen bak word.
Er komt nu 1 bodemdrain in in het midden voor water verversen en misschien veel later met pomp erop.
De overloop gaat dienen als voorfilter.

Het bioloog ziet er als volgt uit nu:
Afbeelding
Dit word geheel biologisch.

Het water valt erin via een 32mm pvc pijp.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 08-06-2012 16:54

eerst een tip voor het direct in de bak brengen. (want als dan de stroom uitvalt loopt je bak gewoon leeg.)
Als je de uitstroom eerst boven het water niveau brengt en daar een aftakking maakt boven het water oppervlak. Dan heft deze aftakking de hevel werking direct op doordat hier dan lucht door aangezogen wordt.

ook zou ik (met goudvisvervuiling in mn achterhoofd) kiezen voor dubbele schotten. dan weet je zeker dat de een of andere kamer niet droogvalt en het waterpeil gelijk blijft. want geloof me dat is nog een heel gepuzzel om de instroom met de uitstroom gelijk te krijgen door de weerstand van het filtermateriaal.

zo:

Afbeelding

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 08-06-2012 17:05

Klopt inderdaad.

Dat van die uitstroom wist ik niet.
Je zou denken dat wanneer de stroom uitvalt het water stopt.
Het overtollige stroomt dat de buis in en als het daaronder komt stopt het.
Water stroomt nooit omhoog toch :P

Ik kan geen dubbele schotten maken.. Ik moet het hout behandelen met vloeibaar vijverfolie. En heb dan geen ruimte om dat aan te brengen aangezien de ruimte tussen die schotten hooguit een paar cm is...

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 08-06-2012 19:37

waarom gebruik je de bestaande bak niet als bioloog?

ik moet eerlijk zeggen dat je plannen me allemaal een beetje knullig doen overkomen. dat is geen sneer ofzo, maar gewoon positieve kritiek.

ik denk ook dat een sluierbak met bioloog die alleen een overloop heeft niet afdoende is om alle ontlasting af te voeren. dan moet je nog afhevelen. want normale ontlasting drijft niet en dat zal nooit omhoog komen naar de overloop.want dan moet je wel zn wervelwind aan stroming in je bak hebben en dat zullen de vissen ook niet op prijs stellen.

het is allemaal te doen met de materialen die je opsomt, maar ik voorspel veel frustratie en ellende.
vooral als je met hout een bioloog gaat maken. gebruik dan polyester ofzo. dat kan je lijmen/solderen/kitten/ whatever.

als je underlayment gaat gebruiken, en je doet iets niet 100% waterdicht maken gaat dat supersnel rotten. ( hier spreekt mijn beroepservaring met betrekking tot dakdekken). want meeste houten constructies bevatten die platen ook,en als er vocht bij komt is het zo rot. dat duurt geen maand. en als je dat niet in de gaten hebt komt de ellende al gauw in meerdere facetten.

ik wil je niet demotiveren maar probeer het eens in het klein voor je alles aansluit en vissen erin doet.
ik begrijp ook dat je budget niet hoog is maar voor 4 tientjes heb je al een kant en klare 2e handse bioloog van glas en 5 kamers op een 100x50 bak. het enige wat je dat kost is tijd die je er aan spendeert om hem te zoeken.

ik weet waar ik over praat want ik ben zelf ook op zoek naar oplossingen, en ben al heel wat leuke dingen 2e hands tegengekomen.

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 08-06-2012 23:17

Mijn bestaande bak is een beetje groot denk ik :P Dan moet ik het meubel erg hoog gaan maken en dan kan ik amper nog in het aquarium :P

Klopt... Kan totaal geen beslissingen maken. Ik besluit wat, lees wat nieuws en wil dan weer dat.. Ben beetje een chaoot :roll: :lol:

Van dat bioloog op marktplaats zoeken is inderdaad een goed idee.
Haha, er was weken een bioloog van 100x50x50 hier in lelystad voor €25,- :roll:
Zul je altijd zien :P


@ Ferry:
Heb jij op jouw tropische bak met bodemdrain alleen het filter op de bodemdrain aangesloten dan?..

Ik moet ophouden, want verander weer mijn plannen bedenk ik me nu hahahaha :lol:

[edit]: lol, ik had eergister kranen opgezocht en zag dat die 23 euro waren. Broek zakte nog net niet nog verder af :lol:
Maar zie nu kranen van 6 euro. Ook druk pvc en 32 mm. Kijk, dat zijn prijzen die we leuk vinden :D
Ja dat klopt, ik ben zo'n typische Nederlander die teveel op de kosten van alles let :lol:
Ging gisteravond even uitrekenen wat ik kwijt zou zijn.. Heb super slecht geslapen :P

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 09-06-2012 09:27

Zorg dat je kwalitatief materiaal koopt.
Je zou de eerste niet zijn die problemen krijgt na een korte tijd.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 09-06-2012 10:05

Zoek inderdaad goede materialen bij elkaar, dat scheeld echt. Want waar zit hem het verschil in dat "dezelfde" kraantjes zo'n prijsverschil hebben, goedkoop kan altijd nog veranderen in duurkoop.

En ik praat helaas uit ervaring, bij mijn eerste vijver (12 jaar geleden) heb ik ook alleen maar naar het geld gekeken en alles "lekker" goedkoop gemaakt en een jaar later stond ik alles weer opnieuw te doen (hout gaan rotten/pvc vertoonde scheuren), dus kijk daar aub erg mee uit.
Je kan dan misschien beter even wat langer door sparen om het op een later tijdstip weer goed op te pakken en in die (wacht)tijd kun je weer gebruiken om alles goed te gaan bedenken wat je nu precies wilt hebben en hoe je het moet gaan uitvoeren.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 09-06-2012 21:47

Dat is wel zo, vissengek. Je hebt nu de kans om het helemaal te maken zoals jij het wilt hebben. Ik denk dat het dan wel belangrijk is om meteen met goede materialen te werken zodat je ook echt tevreden bent met het eindresultaat.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 09-06-2012 22:04

geld moet je geen zorgen geven in welke vorm ook.

besluit wat je wil, en voor hoelang je het gaat gebruiken,zoek degelijk materiaal voor de uitvoering,kijk wat het kost,beslis, en spaar als het moet. en wijzig je plannen pas als het niet uitvoerbaar is.

het kan nooit zo zijn dat je wakker ligt over iets waar je mee bezig bent omdat het duur is. een hobby kost nu eenmaal geld.
en natuurlijk iedereen heeft andere inkomsten en uitgaven maar ook voor de jeugdigen is er voldoende aanbod. zeker als je alle 2hands sites in de gaten houd.

ik chek nu regelmatig alles en als ik had gewild had ik nu al een 2 meter bak voor 150 euro. compleet!

je moet er maar net tegenaan lopen.

Plaats reactie