vragen bouw houten aquarium

Voor de knutselaars [leden]
Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 07-06-2012 14:38

Daarom raad ik ook een drukfilter aan :lol:
Dan heb je gewoon een gesloten systeem.

Hieronder visje.. het is gewoon een doorvoer, vastgeschroefd met 2 rubberen ringetjes ertussen. Maar voor je hebt 50mm bodemdrains voor vijvers die Joel mooi in zijn bak zou kunnen verwerken.
Afbeelding


Dit is de drain die ik bedoel.
Afbeelding

Kan je daaronder alles mooi afwerken met 50mm druk pvc tot aan je filter.


Btw. ik heb 2 tropische aquaria.

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 07-06-2012 15:16

Oh, op die vis (fiets).

Ik heb mijn huidige JBL e1501 over als ik een bioloog ga gebruiken..
Zou ik die daar op kunnen aansluiten denk je? :P
En waarom een 50mm en geen 40mm bijvoorbeeld?

Wist eigenlijk niet dat een bodemdrain in een tropische bak ook handig zou zijn :P

Bioloog komt dus zeker, omdat ik de vele ruimte en gasuitwisseling handig vind. De bodemdoorvoer zou dus gecombineerd worden. Dus erbij.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 07-06-2012 16:18

als je besluit om maar een drain toe te passen met bare-bottom, zou ik wel goed kijken naar de stroming die je gaat creeren. een dode hoek en dus ophoping heb je zo. ik denk dat het ook meer afhankelijk is van de bakmaat zelf, en de maat van de doorvoer. een grote zuigt nu eenmaal harder als een kleine.

en nogmaals de tip om nu alles goed uit te zoeken en te overdenken. en het zo makkelijk mogelijk maken met onderhoud en wisselen. nu heb je de kans.

in meer of mindere mate dezelfde als dat ik die krijg binnenkort.
ik leer vooral veel van mensen die andere zware vervuilers houden. chiliden, pirana,arowana, etc.
en bij die vissen horen ook forums. ^^

je kan ook gewoon zn meerkamerfilter voor een vijver kopen,die zijn er in honderden maten,en sommige zijn dicht. ook minder risico. maar ik geef allemaal tips terwijl ik zelf nog niet eens aan uit ben. :)

http://www.google.nl/search?tbm=isch&hl ... QaCqxCQEhA

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 07-06-2012 16:56

Ik besluit nog niks :lol:

Heb weer veel gerekend en kwam erop uit dat het stroom verbruik met een extra drainpomp vrij hoog word.
Denk dat ik dan toch maar ga voor een drain die er gewoon in zit. Dan kan ik altijd nog wel wat extra's doen.
Waterwissels ga ik dan doen via de drain denk ik (goed opletten want dat gaat dan héél snel denk ik :lol:).

Ik wil dubbele kranen gebruiken zodat ik het geheel van het aquarium kan afkoppelen zonder dat de pomp stil moet staan.
Hier komt nog een tekening van ;)

Op de manier die ik nu wil gebruiken, zou het stroomverbruik van de nieuwe bak 20% lager worden vergeleken met de huidige bak op jaarbasis (€23,76 goedkoper). Dat zijn leuke dingen natuurlijk :D

Zonet ook ff gekeken bij de bouwmarkt.
Multiplex hardhout is hier 65 euro voor een plaat van 122x244 cm.
Underlayment is 31 euro. Vind ik een groot verschil.
Denk dat de bak toch word gemaakt van underlayment van 18mm.
Het geheel word behandeld met vloeibaar vijverfolie, dus het hout hoeft niet 100% waterdicht te zijn..
Ik heb ook gekeken naar meerkamer filters, maar het heeft niet echt een meerwaarde vergeleken met een bioloog, en ik maak het bioloog dan van de resten en nieuwe stukken underlayment. Kom ik goedkoper uit..
Bij een meerkamerfilter moet ik ook een speciale opvoerpomp kopen die op de aansluiting aangesloten moet kunnen worden (ook weer duurder).

Klink nu echt als een krent, maar wil het het liefst zo goed en goedkoop mogelijk houden :lol:

Ik lees inderdaad al op chichlide forums. Moet ik inderdaad wat meer van vinden :)

Matzu
Lid FGF
Berichten: 459
Lid geworden op: 06-02-2012 20:22

Bericht door Matzu » 07-06-2012 21:25

Esthetisch gezien is multiplex hardhout mooier om te zien dan underlayment...

Er is ook nog betonplex of okoume..

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 07-06-2012 23:05

Dat klopt inderdaad, maar de bak word in een later stadium met laminaat betimmerd of wat anders.
Dus dat maakt niet uit.

Wel twijfel ik weer, omdat hardhout wel steviger is..
Maar ik weet niet of je dat merkt met een ban van 130x65x65 cm..
HEt prijsverschil is ook erg groot.
Hier in de bouwmarkt betaal je 65 euro per plank, en voor underlayment 31.
Bij een andere bouwmarkt is de hardhouten plank €55. Maar ik weet niet of ze daar ook (gratis) zagen.
Waarschijnlijk word de voorkant dubbel uitgewerkt en er komen ook nog 2 stuks stabilisatiestrips aan de bovenkant.
Verder worden de wanden aan elkaar geschroefd en verlijmd.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 07-06-2012 23:07

betonplex word in de regel bij zelfbouwaqua toegepast.

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 07-06-2012 23:29

Klopt, dit hoef je ook niet zo goed te behandelen om het water dicht te maken.
Het enige probleem daarvan is, dat het weer afhankelijk is van de kitnaden en als de toplaag beschadigd is het daar niet meer waterdicht.
Vloeibaar vijverfolie is voor 300% rekbaar las ik. Als je een steen neer legt, hoef je niet op te passen dat er een kras in komt (minder snel).
Dat is eigenlijk de reden...

Matzu
Lid FGF
Berichten: 459
Lid geworden op: 06-02-2012 20:22

Bericht door Matzu » 08-06-2012 10:29

vissengek12 schreef:Klopt, dit hoef je ook niet zo goed te behandelen om het water dicht te maken.
Het enige probleem daarvan is, dat het weer afhankelijk is van de kitnaden en als de toplaag beschadigd is het daar niet meer waterdicht.
Vloeibaar vijverfolie is voor 300% rekbaar las ik. Als je een steen neer legt, hoef je niet op te passen dat er een kras in komt (minder snel).
Dat is eigenlijk de reden...
Dat geldt dan ook voor underlayment! en die is niet behandeld waar betonplex dat wel is... :wink:

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 08-06-2012 10:51

Er komt een laag vloeibaar vijverfolie overheen, net als bij hardhouten multiplex ;)

Plaats reactie