vragen bouw houten aquarium

Voor de knutselaars [leden]
vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

vragen bouw houten aquarium

Bericht door vissengek12 » 07-06-2012 00:31

Hallo,

Ik ben al een tijdje bezig met het bedenken van een nieuw aquarium.
Dit omdat ik iets groter wil kwa liters, en mijn huidige bak hoogstwaarschijnlijk al 10 jaar is. Wie weet hoelang deze bak het nog volhoud :)

Ik heb gekozen om een aquarium zelf te bouwen, dit omdat ik de bak dan naar mijn eigen smaak kan maken, dit goedkoper is, en ik het leuk vind.
Het word een houten aquarium, omdat ik dit fijn materiaal vind om mee te werken.

Nu heb ik het een en ander bedacht en al uitgewerkt.

Het word een bak van 130x65x70.
De waterhoogte word 60 dus het geheel is goed voor zo'n 504 liter water netto.
Ik wil gebruik gaan maken van een bioloog.
De reden is omdat deze makkelijk te reinigen zijn. Groot oppervlak voor de bacterien om te nestelen. Ruimte heb voor veel (soorten) filtermateriaal. En ik de liters die erin gaan erbij kan optellen.

Het bioloog dat ik in gedachten heb word 100x50x40. De waterhoogte word 30. Dit bioloog is dus goed voor zo'n 200 liter water netto.

Dit is het huidige ontwerp:

Aquarium + onderstel en bioloog:
Afbeelding
Afbeelding

Het bioloog:
Afbeelding

Nu heb ik nog mijn vragen over de overloop...
Ik heb nu een overloop bedacht van 15x20x65 cm. Een gleuf van 15x5 cm, daar gaat het water overheen.
Zover ben ik, maar dan??

Ik dacht eerst een buis door de bodem en die zo'n 55 cm omhoog. Dan moet het water daar ook weer omhoog stromen en erin. Maar ik ben bang dat ik dan veel geluid ga krijgen. Ik dacht overigens ook aan kranen onder de bak, om alles af te kunnen stellen..

Dit heb ik nu dus..
Afbeelding

Wie kan mij verder helpen?
Ik zou graag in de overloop het grof vuil op willen vangen, zodat de buis niet verstopt kan raken (bij de kraan). Ik verwacht niet veel troep, aangezien er geen bodem in komt en hoogstens wat Anubias en Waterpest :roll:

Ik wil dat als de stroom uitvalt, het teveel aan water in de bioloog uit komt.
Deze zou ongeveer 33 liter kunnen opvangen zonder te overstromen.
Ben ik op deze manier goed onderweg?.. Iemand tips of aanmerkingen?

[edit]: Ik zou nog 1 of 2 bodemdoorvoeren willen maken om water te verversen en dan de bodem af te zuigen op die manier. Dit word dan dichtgehouden door kranen.. Is dat slim? Kan er ook kranen op zetten en d.m.v een slang met elkaar verbinden, zodat er geen lekkage is als de kranen gaan lekken.

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 07-06-2012 02:15

Ik zou dus 2 gaten naast elkaar in de overloop moeten maken.
Als ik het goed begrijp is dit het idee:
Afbeelding

Het teveel aan water gaat over de rand de overloop in. Ik leg er grove filtermatten in die het grove vuil opvangen (knip ik om de reserve buis heen).
Als er teveel water is voor de standaard buis (door bijvoorbeeld veel vuil in matten), stijgt het water niveau omhoog. Het water niveau word op een gegeven moment zo hoog, dat het in de reserve buis komt en stroom dan via daar het bioloog in?
Moet die reserve buis dan even hoog als de rand van de overloop?
Ik heb nu 32mm buizen in mijn hoofd en in het schaalmodel gebruikt.



En nu echt pitten :lol:

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 07-06-2012 09:55

lees eerst dit maar eens want jij ziet door de bomen het bos niet meer :)

http://www.cichlidenkwekers.nl/aquarium-bioloogfilter/

http://www.tanganyika.nl/art_overloop.php

http://www.aquamalawi.com/ en dan filtertechniek.

en verder even googlen op bioloog bouwen/maken en dan alle discussies lezen over hoe en wat. daar word je een stuk wijzer van.

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 07-06-2012 10:27

Ik zie ook door de bomen het bos niet meer maar ben dan ook echt niet technisch :lol:

Wel vindt ik je heel fanatiek bezeg zeg.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 07-06-2012 10:28

Je zou ook het volgende kunnen overwegen..

een 50mm bodemdrain (zoals in vijvers gebruikt wordt) onder je bak gewoon met 50mm pvc of gewapende vijverslang een 'vijver'drukfilter, daarna een vijverpomp droogopgesteld (bijv. Aquaking ECO-EGP 4600l/u) retour aqua.


Dan weet je zeker dat je bak vrij blijft van vuil.. zweefvuil.. alles verdwijnt door je bodemdrain.. en je zou dit eventueel icm een overloop voor drijfvuil kunnen maken.

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 07-06-2012 11:34

Ik ben helaas ook niet zo "technisch" onderlegd, vissengek. Maar ik denk dat je de basis al goed in je hoofd hebt! Wat Rex Hunt ook al zegt: lees eerst wat informatie over het bouwen van zo'n bioloog. Je wilt niet dat dat fout gaat (en vervolgens bijna een kuub water in je kamer hebben stromen :? ) Ben wel heel benieuwd naar hoe het gaat worden. Zeer interessant. Ik blijf volgen! :D

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 07-06-2012 12:43

Haha, bedankt voor de reacties!

Nou, ik heb al een paar forums uitgezocht en veel info gezocht.
Heb zelfs een paar topics en artikelen op mijn bureaublad gezet.
Maar inderdaad, zoveel informatie. Zoveel verschillende soorten. Ik weet het gewoon niet meer :lol:

@ Rex Hunt: Ik zal je linken ook gaan doorlezen, bedankt :)

@ Ferry: Het enige nadeel van zo'n bodemdrain, vind ik dat als het ergens fout gaat, gelijk mijn hele bak leeg loopt :roll:
Ik heb er dus inderdaad over nagedacht, maar dat nadeel van leeglopen heeft me eraf gezet.
Het hoeft maar één keer te gebeuren en mijn aquarium-hobby word beëindigt door mijn ouders :lol:

@ Pat en Visje : Bedankt, ik wil me zo goed mogelijk voorbereiden, want een halve kuub in m'n kamer vinden mijn ouders niet zo :lol:
Een optimale zuivering bereik je door aquarium en bioloog (inhoud) 1 tot 1,5x per uur te filteren
Mijn aquarium is 500 liter. Als ik de bioloog erbij optel heb ik (500+200=) 700 netto. Ik zou dus voldoende hebben aan een 1500 l/h pomp?...
Dit werkt natuurlijk heel anders vergeleken met een drukfiltertje.. Of zou het met goudvissen toch anders (lees meer) moeten zijn?.. Iemand enig idee?
Hoe zit dat eigenlijk met een vijf kamer filter bij een vijver? Die moet toch ook niet 3-5 keer per uur rond gepompt te worden ? Duur grapje als je ene vijver van 10 kuub hebt dan :lol: Hier vergelijk ik het dan even mee.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 07-06-2012 13:09

vissengek12 schreef:@ Ferry: Het enige nadeel van zo'n bodemdrain, vind ik dat als het ergens fout gaat, gelijk mijn hele bak leeg loopt :roll:
Ik heb er dus inderdaad over nagedacht, maar dat nadeel van leeglopen heeft me eraf gezet.
Het hoeft maar één keer te gebeuren en mijn aquarium-hobby word beëindigt door mijn ouders :lol:
Denk dat dit risico niet groter is dan bij een overloop..

Ik heb een bodemdoorvoer in mijn aqua.. en ben hier erg tevreden over ;)

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 07-06-2012 13:41

Ferry schreef:
Ik heb een bodemdoorvoer in mijn aqua.. en ben hier erg tevreden over ;)
Foto??? :wink:

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 07-06-2012 14:13

Ferry schreef:
vissengek12 schreef:@ Ferry: Het enige nadeel van zo'n bodemdrain, vind ik dat als het ergens fout gaat, gelijk mijn hele bak leeg loopt :roll:
Ik heb er dus inderdaad over nagedacht, maar dat nadeel van leeglopen heeft me eraf gezet.
Het hoeft maar één keer te gebeuren en mijn aquarium-hobby word beëindigt door mijn ouders :lol:
Denk dat dit risico niet groter is dan bij een overloop..

Ik heb een bodemdoorvoer in mijn aqua.. en ben hier erg tevreden over ;)
Maar stel nou dat de stroom uitvalt en je bent toevallig niet thuis.
Het water word dan niet meer omhoog gepompt, maar door de zwaartkracht loopt het er wel uit.
Bij een overloop zou het doorlopen tot het onder de rand komt van de overloop. Dit water word dan in het bioloog opgevangen (de reserve ruimte van 40 liter).
En ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de foto dan.. Misschien zie ik dan goed wat je bedoelt (wist trouwens niet eens dat je nog een aquarium had?..)

Plaats reactie