Ik besluit nog niks
Heb weer veel gerekend en kwam erop uit dat het stroom verbruik met een extra drainpomp vrij hoog word.
Denk dat ik dan toch maar ga voor een drain die er gewoon in zit. Dan kan ik altijd nog wel wat extra's doen.
Waterwissels ga ik dan doen via de drain denk ik (goed opletten want dat gaat dan héél snel denk ik

).
Ik wil dubbele kranen gebruiken zodat ik het geheel van het aquarium kan afkoppelen zonder dat de pomp stil moet staan.
Hier komt nog een tekening van
Op de manier die ik nu wil gebruiken, zou het stroomverbruik van de nieuwe bak 20% lager worden vergeleken met de huidige bak op jaarbasis (€23,76 goedkoper). Dat zijn leuke dingen natuurlijk
Zonet ook ff gekeken bij de bouwmarkt.
Multiplex hardhout is hier 65 euro voor een plaat van 122x244 cm.
Underlayment is 31 euro. Vind ik een groot verschil.
Denk dat de bak toch word gemaakt van underlayment van 18mm.
Het geheel word behandeld met vloeibaar vijverfolie, dus het hout hoeft niet 100% waterdicht te zijn..
Ik heb ook gekeken naar meerkamer filters, maar het heeft niet echt een meerwaarde vergeleken met een bioloog, en ik maak het bioloog dan van de resten en nieuwe stukken underlayment. Kom ik goedkoper uit..
Bij een meerkamerfilter moet ik ook een speciale opvoerpomp kopen die op de aansluiting aangesloten moet kunnen worden (ook weer duurder).
Klink nu echt als een krent, maar wil het het liefst zo goed en goedkoop mogelijk houden
Ik lees inderdaad al op chichlide forums. Moet ik inderdaad wat meer van vinden