soorten vijverplanten

Artikelen van het FancyGoldfish-forum [openbaar]
Plaats reactie
martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

soorten vijverplanten

Bericht door martijn260176 » 15-01-2012 15:02

Er zijn best wel wat mensen met vijver of die plannen hebben om een vijver te bouwen in de toekomst, en nu wil ik graag een aantal planten benoemen die handig zijn om in de vijver te plaatsten of voor in een plantenfilter of helofytenfilter
Je kan de vijverplanten onderverdelen in diverse groepen, oever/moerasplanten, drijfplanten, zuurstof planten, lelies.

oever/moerasplanten:
-Acorus calamus (kalmoes): vaste moerasplant met lange dunne bladeren.
-Equisetum japonicum (japanseholpijp): snelle groeier die je op ongeveer 30cm diepte aanplant en hij steekt 60 tot 100cm boven water uit, bloeitijd juni-augustus.
-iris pseudacorus (gele lis): ongeveer op 30cm aanplanten en hij steekt 80 tot 100cm boven het water uit, bloeitijd mei-juni. Deze plant haalt goed voedingsstoffen uit het water.
-Iris Versicolor (blauwe iris): in ondiep water aanplanten en hij steekt 80cm boven het water uit, bloeitijd mei-juli.


drijfplanten:
-Stratiotes aloides (krabbescheer): deze planten zakken met koeler weer naar de bodem en vanaf (ongeveer) maart komt hij weer naar het wateropp., ze halen hun voedsel direct uit het water en
doordat ze al vroeg in het jaar "actief" worden gaan ze alg groei tegen.
-Salvina natans (vlotvaren): haalt voeding uit het water, waardoor het algen tegen gaat e heeft kleine lichtgroene blaadjes.


[/b]zuurstofplanten:
-Cabomba (hoornblad): is één van de beste zuurstofplanten die er is en hij blijft volledig onder water. Deze plant groeit zeer sterk waardoor hij veel zuurstof produceerd en veel voeding uit
het water opneemt, aanplanten op 30 tot 100cm diepte.
-Myriophyllum Aquaticum (vederkruid): een zeer mooie onderwaterplant, aanplanten opp 30 tot 80cm diepe en hij steekt 20cm boven het water uit.
-Elodea (waterpest): sterk groeiende zuurstofplant, aanplanten op 30 tot 100cm diepte.
-Potamogeton Crispus (gekruld fonteinkruid ): een decoratieve zuurstofplant en het blad is lichtgroen van kleur, doorschijnend, en gekruld en kan tegen licht stromend water.

lelies:
-Nymphaea "Firecrest": bloeitijd juni - september met grote roze bloemen (diameter plant ongeveer 1,80mtr), aanplanten op 30 tot 80cm diepte.
-Nymphaea Alba: bloeitijd juni - augustus met witte bloemen, aanplanten op maximaal 150cm diepte.
-Nymphaea Attraction: bloeitijd juni - september met grote donkerrode bloemen, aanplanten op 40 tot 100cm diepte.
-Nymphaea Marliacea Chromatella: bloeitijd juni - september met gele bloemen, aanplanten op 50 tot 120 cm diepte.
-Nymphaea Pygmaea Rubra: bloeitijd juni augustus met kleinere diep roze bloemen, aanplanten op 20 tot 50cm diepte.
-Nymphaea Tropical Pink: bloeitijd juni tot september met donker roze/lichtpaarse kleinere bloemen, aanplanten op 20 tot 50cm diepte.

plantenfilter:
-Phragmites australis (gewoon riet)
-Sparganum erectum (grote egelskop)
-Scirpus lacustris (mattenbies)
-Alisma plantago aquatica (waterweegbree)
-Carex pseudocyperus (zegge)
-Iris pseudocyperus (gele lis)
-Ranunculus lingua GrandiFlora (grote boterbloem)
-Veronica beccabunge (beekpunge)
-Hydrocotyle vulgaris (waternavel)
-Nasturtium officinale (witte waterkers)
-ook kun je vanaf mei water hyacinth op het water laten drijven, deze onttrekken veel voeding uit het water en helpt dus tegen alg groei.


Er zijn nog vele andere planten die je kan gebruiken, maar ik denk dat je met deze lijst aardig vooruit kan en het is helemaal persoonlijk welke planten je wilt gebruiken, mocht ik nog op wat namen komen dan zal ik deze zeker toevoegen. Van de lelies heb ik een beetje verschillende kleuren gepakt en ook een tweetal die in ondiepere niveaus geplant kunnen worden.

Groetjes,
Martijn

Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Gast

Bericht door Gast » 15-01-2012 20:07

Hey bedankt. Leuk gedaan die lijst. Misschien dat ik daar van de zomer wel wat van uitzoek en dan rondom de vijver plaats. ik maak hier gelijk even een sticky van :)

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 15-01-2012 22:14

Heel handig! Bedankt Martijn voor de tijd die je hiervoor hebt genomen :!:
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 15-01-2012 23:01

Geen probleem, ik doe soort dingen graag en zal de lijst waarschijnlijk ook nog wel vaker aanpassen.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 15-01-2012 23:56

Mooi en nuttig lijstje ;)
Ik weet een hoop van aquariumplanten. Maar vijverplanten is onbekend terrein voor mij :lol:
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 16-01-2012 09:36

Heel interessant! Bedankt om dit met ons te delen :)

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 13-07-2012 14:16

Even een kleine aanvulling van een paar water/moerasplanten, een aantal heb ik al wel eerder benoemd, maar nu even iets uitgebreider.
Ik wil er wel bij vermelden dat de meeste planten voor een plantenfilter vaak erg woekeren, dat is ook een rede waarom ze zo goed werken in een plantenfilter, doordat ze dus voor die groei veel voedingsstoffen uit het water halen.
De meeste zijn gewoon inheemse plantenoorten, maar als je ondehoud pleegt aan je vijver gooi de planten in de groencontainer of op een composthoop, maar NOOIT IN DE NATUUR, want hier kunnen ze dus voor problemen zorgen.

Nuttige planten voor een plantenfilter:
-Veronica beccabunge (beekpunge): deze plant kan woekeren en groeit ook bij koud weer, goede nitraatvreter,
bloeitijd mei-september, standplaats zon/halfschaduw.
-Hydrocotyle vulgaris (gewone waternavel): winterharde plant, bloeitijd juli-oktober,
standplaats zon/halfschaduw tussen de 0 tot 60cm diepte.
-Sparganium erectum (grote egelskop): winterharde plant die stevig kan doorgroeien, bloeitijd juni-september,
standplaats zon/halfschaduw tussen de 0 tot 40cm diepte.
-Scirpus lancustris (mattenbies): winterharde plant die vrij hoog kan worden, bloeitijd juni-augustus,
standplaats zonnig tussen de 5 tot 20cm diepte.
-Carex pseudocyperus (zegge): winterharde moerasplant, bloeitijd april/september, standplaats zon/halfschaduw
tussen de 0 tot 10cm.
-Mentha aquatica (watermunt): winterharde plant die schimmelgroei verminderd maar erg kan woekeren,
bloeitijd juli-seprember, standplaats zon/halfschaduw tussen de 0 tot 10cm diepte.


Zuurstofplanten:
-Hippuris vulgaris (lidsteng):wintergroene zuurstof plant die ook in de koudere periode kan doorgroeien,
bloeitijd mei-augustus, standplaats tussen de 10 tot 70cm diepte en de plant steekt ook een stuk boven water uit.
-Crassula helmii (waternaaldkruid): zuurstofplant die enorm kan woekeren, groei zelfs in de winter
door, standplaats zonnig tussen de 30 tot 60cm diepte.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Plaats reactie