verschillende vijverfilters

Artikelen van het FancyGoldfish-forum [openbaar]
Plaats reactie
martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

verschillende vijverfilters

Bericht door martijn260176 » 16-01-2012 00:43

Voor de meeste (beginnende) vijverbezitters is het vaak erg moeilijk om te bepalen wat voor een soort filter je nou het beste kan gaan gebruiken.

Je hebt 2 soorten filteropstellingen, namelijk een pompgevoed- en een gravitysysteem.

pompgevoed filtersysteem:
Hierbij ligt de pomp in het diepste punt van de vijver en pompt deze het vervuilde water via een slang naar het filtersysteem.
Het nadeel hiervan is dat de “wieltjes” van de pomp de grovere vuildeeltjes stuk slaan en hierdoor het dus lastiger is om ze uit het water te filteren, de pomp kan ook sneller verstopt raken en door de afstand die hij moet pompen om het water in het filter te krijgen zal de pomp ook capaciteit verliezen. En de pomp met slang liggen in de vijver, dus ook in het zicht.
Ook staat in deze opstelling de uitvoer van het filtersysteem boven de grond (hoger dan het vijverniveau), dus het filter staat in het zicht en zal dus weggewerkt moeten worden.
Het voordeel is dat het heel gemakkelijk in een “oude” bestaande vijver te installeren is.

gravity filtersysteem:
In dit systeem staat de bovenkant van het filter op hetzelfde waterniveau als de vijver en gaat het water via (meestal) een bodemdrain of via wanddoorvoeren naar het filter. Dit filter werkt met de wet der communicerende vaten en de pomp wordt dus achter het filter geplaatst en pompt dus het schone gefilterde water terug naar de vijver (of een plantenfilter).
Het nadeel is dat er dus doorvoeren gemaakt moeten worden in de vijverbak en er een filterkelder gemaakt moet worden om het filter in te plaatsten.
Het voordeel is dus dat de pomp niet snel verstopt zal raken of capaciteit verliest.

Er zijn erg veel verschillende soorten filters, bijv.: meerkamerfilters, plantenfilters, beadfilters, drukfilters, druppelfilters en zelfs hierin kun je weer combinaties in maken. Vaak is een UVC filter wel een welkome toevoeging van iedere filterinstallatie, dit filter is namelijk goed geschikt tegen zweefalg. En hoewel wat alg op zich zeker niet slecht is voor de vissen, moet het geen overhand gaan krijgen zodat je de welbekende "groene soep" gaat krijgen.
Hieronder probeer ik een aantal filters te bespreken, zodat je al een beetje een idee hebt hoe een bepaalde filter werkt.

meerkamerfilter:
Dit filter bestaat (hoe is het mogelijk) uit meerdere “kamers” die je met verschillende soorten filtermaterialen kunt vullen. Je werkt hier dan van grof naar fijn en het water gaat steeds van onder naar boven, dus het water gaat via de onderkant door het filtermateriaal naar boven waar het via een buis weer naar de onderkant van de volgende kamer gaat. Dit filter is te verkrijgen als pompgevoed of gravity gevoed systeem.
Aan de onderkant is vaak een afvoerkraan bevestigd waardoor je de afvalstoffen (vaste bezinksels) kunt laten wegstromen.

werking:
-het water gaat naar de eerste kamer (mechanische werking) met borstels/grove matten. Hier wordt een groot gedeelte van de grovere vuildeeltjes uit het water ontrokken. Ook kan er voor deze filter
nog een vortex of zeef zitten, deze zorgen dat de aller ergste viezigheid al uit het water gehaald is.
-na het mechanische gedeelte gaat het water naar de volgende kamers waar de biologische filter zijn werk doet. Het beste kun je van meerdere kamers een biologisch filter maken, want in dit
gedeelte zitten de nuttige bacteriën die de schadelijke stoffen uit het water filtert. Wel hebben deze bacteriën zuurstof nodig, dus een luchtpomp is wel aangeraden voor het beste effect.
Deze kamers kunnen onder andere gevuld zijn met: keramische buisjes, bioballen, kleine kunststof wieltjes, honingraadblokken en dergelijke vaak poreuze materialen.
-de laatste kamer is vaak gevuld met filtermatten voor de fijnfiltering.

onderhoud:
-zet een paar keer in de week de afvoerkraantjes even open om het bezonken vuil af te voeren.
-bij veel vervuiling de eerste kamer, borstels/grove matten schoonspoelen.
-het biologische gedeeld moet men zo veel mogelijk met rus laten en als je het wil schoonspoelen, doe dit dan met vijverwater. En maak nooit meer dan 1 biologische kamer tegelijk schoon.

Het (grote) nadeel van dit filter is, dat de bak vaak groot is en hierdoor moet je meer moeite doen om deze weg te werken of een kelderruimte uitgraven waar deze dan in komt te staan.
Het voordeel is dat de waterdoorstroming groot is, dus voor grote vijvers gebruikt kan worden en je kan dit soort filter vrij gemakkelijk zelf maken waardoor je de kosten wel kunt drukken.

plantenfilter:
Dit filter is beter geschikt voor kleinere vijver met een relatief laag visbestand. Je hebt al een vrij groot filter nodig om een vijver schoon te houden, in feite is het een tweede vijver naast je “vis”vijver.

werking:
-het water wordt ook hier naar de onderkant van het filter gepompt waardoor het door vijversubstraat met veel beplanting naar boven moet. Doordat er in dit filter planten staat die veel
voeding vragen worden zo de afvalstoffen uit het water verwijderd.
Planten die je hiervoor kunt gebruiken staan in het topic “vijverplanten”.

onderhoud:
-je moet de planten regelmatig snoeien en afhankelijk van het soort plantenfilter, zal de bodem ook schoongemaakt moeten worden om al het slib te verwijderen.

Het nadeel is dat je vaak de afmeting/volume van het filter om een relatief kleine vijver te reinigen en vaak dien je als nog een voorfilter te plaatsen om de grofste vuildeeltjes al uit het water te verwijderen.
Het voordeel is dat (mits je de ruimte hebt) en wel mooi is om te zien en het is in verhouding een vrij goedkope manier om het water te zuiveren.

beadfilter:
Een relatief nieuw soort filter dat vaker gebruikt wordt door vijverbezitters die wat meer eisen van hun filter door een hogere visbezetting.

werking:
-ook hier gaat het water van onder naar boven en in het onderste gedeelte worden de grovere vuildeeltjes opgevangen. Waarna het door de beads (kleine kunststof korreltjes) gevoerd wordt waar
de bacteriën zitten en dus de fijne afvalstoffen verwijderd worden uit het water.

onderhoud:
-door een meerwegsklep, die in het filter verwerkt zit, kun je het filter doorspoelen (backwash) met lucht of water of het verzamelde grovere vuil weg te laten spoelen.

Het nadeel is dat dit filter een hoger aankoopprijs heeft.
Het voordeel is dat hij een groot biologische werking heeft en ook compact is.

drukfilter:
Dit filter is goed te gebruiken voor middelgrote (gemengde) vijvers.

werking:
-het water wordt door de druk van de pomp door de filtermedia (vaak verschillende schuimsoorten) geperst en zo wordt het water gezuiverd.

onderhoud:
-door een meerwegsklep kan het filter gemakkelijk doorgespoeld worden en het vieze water via een afvoerkraan uit het filter laten stromen.

Het nadeel is dat er een weinig biologische werking is, dus niet goed te gebruiken voor een vijver met zware visbezetting, en een relatief hoge aankoopprijs.
Het voordeel is dat het filter klein is en gemakkelijk te plaatsen, ook kun je meerder drukfilters koppelen, mocht je dit willen.

druppelfilter:
Het filter bestaat uit meerder op elkaar gestapelde bakken met filtermateriaal waardoor het water van boven naar beneden loopt en wordt vaak gebruikt bij grotere vijvers
.
werking:
-het water valt van boven door filtermedia naar beneden, waar weer een volgende bak zit met filtermedia enz enz.. Dit noemen ze ook wel het nat-droog type, want het filtermedia zit niet onder
water, maar het water druppelt er doorheen waardoor je ook een goed zuurstof opname hebt en ook een erg groot biologische werking.

onderhoud:
-als men een voorfilter plaatst (wel aangeraden) dan heb je erg weinig onderhoud aan dit filter.
Het enigste is dat je de druppelgaatjes moet controleren dat deze nog goed doorlopen.

Het nadeel is dat zo'n filtertoren erg groot is en je zal het dus weg moeten werken, ook maakt het best veel geluid door dat druppelende water. Ook heb je een krachtige pomp nodig om het vijverwater omhoog te pompen en de kosten van een complete druppelfilter is vrij hoog.
Het voordeel is een hoge doorstroomsnelheid van het water en de erg grote biologische werking, als de hoge zuurstoftoename. En vergeet de lage onderhoudsbeurten.
Ook dit filter kun je relatief gemakkelijk zelf maken.

uvc-"filter":
Het uvc-filter is eigenlijk geen opzichzelfstaand filter, maar een extra toevoeging van je filterinstallatie die goed werkt tegen zweefalg. Dit "filter" is vooral nuttig bij vijvers waar bijna geen biologisch evenwicht te verkrijgen is. En is voor of na een filter te plaatsten.

werking:
-Het "filter bestaat uit een buis waarin een kwartsglas zit en in het kwartsglas zit de daadwerkelijke uvc-lamp. Doordat het water tussen de buis en het glas gepompt wordt, wordt de zweefalg
steriel gemaakt door de ultra violet straling en gaat deze zo de vermeerdering tegen.
In het algemeen is er een "stelregel" die zegt voor iedere m3 vijverwater dien je een uvc lamp aan te schaffen die 2 á 3 keer zoveel watt heeft, dus een vijver van 10m3 dient een uvc-filter nodig te
hebben van zo'n 20 á 30watt. Ligt de vijver in de volle zon dan wordt al snel 4x het aantal watt aangeraden.

onderhoud:
-vervang de uvc-lamp iedere 6mnd (dus ieder jaar, want de lamp staat vooral aan tijdens de warmere zonnige dagen en alleen daar waar nodig). Ook dien je het kwartsglas geregeld te controleren of
deze niet vies is, mocht dit wel zo zijn even schoonmaken. Voordat je dit onderhoud wil gaan plegen eerst de stroom eraf halen en voorzichtig te werk gaan, want het glas breekt snel.
Kijk nooit in het licht en laat de lamp niet branden als er geen water doorheen gaat.

Het nadeel van dit "filter" is dat het geen onderscheid maakt tussen goede en slechte bacteriën en je moet geregeld onderhoud plegen omdat het glas redelijk snel vies wordt en dus de werking afneemt. Door de afname van de zweefalg kun je wel weer de groei van draadalg stimuleren, maar deze is wel weer gemakkelijker te verwijderen. Hou wel rekening met het stroomverbruik.
Maar het beste is toch om de oorzaken van de extreme alggroei op te sporen en die te neutraliseren, want dat blijft uiteraard toch het beste.
Het voordeel is dat het"zo'n lamp weinig ruimte inneemt en ook de aanschafprijs valt mee.

plaatsing:
-met een pompgevoed systeem zit de uvc vaak voor het hoofdfilter, dit betekend dat het vijverwater direct door de uvc gepompt wordt en het glas dus erg snel vuil wordt. Dit kun je enigszins
ondervangen door een voorfilter voor de uvc te plaatsen die de eerste grovere vuildeeltjes uit het water halen. Wel is het positieve hiervan dat de samengeklonterde bacteriën in het filter terecht
komen en niet terug in de vijver en de goede bacteriën die in het biologische gedeelte van de filter gemaakt worden komen wel in de vijver.
-met een gravity opgesteld systeem (vaak via een bodemdrain) plaatst men de uvc na het hoofdfilter, dit betekend dat het reeds gefilterde water door de uvc gepompt wordt en het glas dus minder
snel vuil wordt. Wel komen dan de samengeklonterde bacteriën op de bodem van de vijver terecht en wordt ook een gedeelte van de goede bacteriën die uit het hoofdfilter komen gedood.

Nou, dit is weer een flink verhaal en ik heb nog lang niet alles besproken. Zie het als een beknopte eerste uitleg over een aantal veelvoorkomende filterinstallaties. En de keuze is voor iedereen afhankelijk van zijn/haar persoonlijke situatie.
Ik zeg niet dat er één filter is dat het beste is, wel zijn er vele combinaties te maken en mocht je in een bepaald filter geïnteresseerd zijn, zou ik adviseren om naar een specialist te gaan en die kan je er echt alles over vertellen.

Groetjes,
Martijn

Ps. Ik wil er even bij vermelden dat ik niet met alle filterinstallaties bekend ben en heb ook bij een aantal de informatie van andere/uit boeken gehaald, dus mocht er ergens iets niet goed staan, en
iemand heeft persoonlijke ervaring met een filter dan hoor ik het graag.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Plaats reactie