vijver aanleggen

Artikelen van het FancyGoldfish-forum [openbaar]
martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

vijver aanleggen

Bericht door martijn260176 » 11-03-2012 00:09

In dit artikel wil ik wat tips geven waaraan je moet denken als je een vijver wilt gaan aanleggen, want een vijver maken is toch net wat anders dan een kuil graven en die te vullen met water.
Ik probeer het even zo kort en duidelijk mogelijk te houden.


-wat voor soort een vijver wil je. Formeel (dus strakke vormen, rechthoek/rond/vierkant), of een informele vorm (natuurlijk uiterlijk), de grootte van de vijver en hoe diep wil je
hem maken.

-wil je een verhoogde vijver of gelijk met de omringende grond. Is de vijver verhoogd, isoleer dan het gedeelte wat bover de grond uitsteekt ivm de watertemp.

-bepaal de juiste ligging van de vijver. Dus niet in de gehele dag in de volle zon, niet te veel in de wind, dit kan namelijk grote invloed hebben op de watertemp. en past de vijver in
het ontwerp van de rest van je tuin.

-wat voor een materialen je wil gaan gebruiken. Hout/metselen/vijverfolie/kunststof (voorgevormde bak) en dergelijke.

-wil je een visvijver/plantenvijver/gemengde vijver

-denk na over verschillende plateau's voor eventuele palnten. Iedere plant heeft z'n eigen plek waar die het beste doet.

-soort filter/pomp wat je eventueel wil gaan gebruiken

-eventuele bescherming tegen rovers, zoals reigers/katten en erg belangrijk kinderen.

-hoe ga je de vijver uitgraven en kun je de grond goed afvoeren

-wat voor een vissen/en de hoeveelheid wil je rond laten zwemen. Bepaalde vissen hebben bepaalde dieptes nodig of geen doodlopende plekken/hoeken (steur).

-hou rekening met de tijdens de bouw met de gronddruk. Je zal anders niet de eerste vijver hebben waarvan de wanden instorten tijdens de bouw of bij het aanvullen van de grond
langs de vijver, dus stevige wanden bouwen of voldoende plateau's/schuinte aanhouden. Dit geldt uiteraard ook voor de waterdruk, zeker als je een verhoogde vijver hebt, niks zo vervelend als de
wanden uit elkaar gedrukt worden na al dat werk, hoe hoger boven de grond, des te steviger de wanden.

-de beste tijd voor het bouwen van een vijver is het najaar. Hierdoor kan het water/planten en het filter een paar maanden rijpen en kun je de bewoners het volgende seizoen loslaten in een werkende vijver. Bouw je de vijver in het voorjaar (wat meestal gebeurt), dan heb je een grotere kans op "problemen" omdat de watertemp. al vrij hoog is en de planten/filter nog niet goed groeien/ingedraaid is, en dan loop je weer achter de feiten aan en dit gaat dan weer ten koste van het plezer van een vijver. Neem de tijd hiervoor, hoe moeilijk dat misschien ook is.

-wat voor een budget heb je ter beschikking


Als je van te voren over alles goed nadenkt en voldoende informatie inslaat en de hele bouw goed voorbereid, dan bespaar je in de loop van de bouw en de tijd erna veel geld en ergernis. Want anders sta je een paar jaar later je vijver te verbouwen of je filter uit te breiden. Maar vergis je niet, een vijver bouwen met alles erop en eraan kost al snel een aardige duit.
Dus denk aub goed na als de prijs tegenvalt hoe je eventueel kunt bezuinigen (zou ik niet op de constructie doen)..

Groetjes,
Martijn

Dus kort samengevat. Zorg voor een zo groot mogelijk watervolume, bescherm de vijver zoveel mogelijk tegen weersinvloeden, correcte filterinsatllatie en niet teveel bewoners en je zal een mooie waterpartij hebben waarvan je erg veel kijplezier zult beleven.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Gast

Bericht door Gast » 11-03-2012 11:10

Ik ben het grotendeels eens met je mooie artikel Martijn.

Alleen vind ik dus dat een vijver ook wel aan het begin van de lente gegraven kan worden. Of een vijver goed gaat indraaien ligt aan het aantal zonnenuren wat hij in het begin krijgt, of je wel of geen beplanting hebt, hoe snel je je vissen doet introduceren etc. Uiteindelijk is een bacteriecultuur ook super belangrijk voor het indraaien, en die reageert veel trager in het najaar dan in het begin van de lente, als de dagen langzaam langer worden, er meer licht en voeding is ( de vissen beginnen dan weer met eten ). Water kan natuurlijk snel groen worden maar dat heb ik hier dus momenteel ook: de vijver was het hele najaar kristalhelder en binnen twee weken was hij in feb. weer groen. Dit zal gerust nog wel een aantal weken duren, maar de vissen hebben hier absoluut geen last van, integendeel, ze groeien er alleen maar beter door :) Tegenwoordig zit er op elke grote vijver wel een UVfilter dus dan ben je zo weer van je algen af.
Ben het wel met je eens dat je een vijver niet moet gaan aanleggen als het buiten 30 graden is, dat doet lang niet zo lekker graven haha

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 11-03-2012 13:55

Tuurlijk kun je een vijver i het voorjaar bouwen, ik denk zelfs dat de meeste mensen dit doen (en zelfs nog wel in de volle zomer. Ik heb ook geen wet voorgeschreven, maar alleen wat tips.
Het is zeker fijner werken met de wat aangenamere temp. en een plisje op z'n tijd :wink: , heb ik zelf ook wel eens gedaan.

En bij koudere temperaturen reageerd alles inderdaad tragen, maar er gebeurt wel degelijk wat. En de dagen worden nu steeds langer en de temp. stijgt ook wat en mijn vijver draaid nu al wel. Terwijl als ik nu of over een maand pas begin met bouwen de dagen alweer bijna korter gaan worden tegen de tijd dat alles af is en een paar weekjes heeft staan draaien en dus dan zou je de vissen bijna tegen het einde van het seizoen aan je vijver toevoegen.
Hier ben ik dan persoonlijk weer geen fan van, de vissen moeten ook wennen en hun voorbereidingen treffen om de winter goed te overleven. Maar ja, dit is mijn kijk erop, meer niet.
Algen zijn eerder actief dan de meeste andere waterplanten en als die al snel de overhand gaan krijgen kunnen deze de andere planten verdringen/verstikken, want uiterard weer een negatieve invloed heeft op de waterkwaliteit. Algen zijn zeker niet slecht, de issen vinden het zelfs fijn, en algen voorkomen is bijna onmogelijk.
Het vergroot in ieder geval niet het kijkplezier, als je de gehele voorjaar gewerkt hebt voor je mooie vijver en dat die binnen de kortste keren op erwtensoep lijkt, werkt erg frustrerend. En als het filter nog niet goed werkt en de planten weigeren maar aan te slaan, kun je wel een probleem krijgen om dit terug te draaien, zeker als je er al wel wat vissen in hebt rondzwemmen, die het water nog meer vervuilen.
Ik praat helaas uit ervaring :oops: :oops: .
Het afgelopen najaar heb ik de vijver leeg gehaald, groot onderhoud gepleegd/planten toegevoegd en weer gevuld en het water is nu nog steeds kraak helder (de uvc heeft nog niet aangestaan), ik hoop over een tijdje de eerste bewoners toe te mogen voegen en dat alles goed blijft werken.
Ik heb in het verleden wel eens vijvers gebouwd in het voorjaar en die zijn geen van allen zo goed uit de winter gekomen als deze nu, kan zeker toeval zijn.

Wederom, het zijn maar tips, graaf wanneer je een vijver wilt graven. Ik vindt het een aanwinst voor je tuin en ik hoop dat iedereen veel plezier eraan beleeft. Ikzelf wou dat ik beter geholpen was toen ik met de vijverhobby begon, dat had me veel geld en heeeeeel veeeeeel ergernis bespaard.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 11-03-2012 14:40

Ik ben het met je eens dat een vijver het best in het najaar aangelegd kan worden.

Hier hebben we de vijver ook aangelegd in het voorjaar. Heerlijk met het zonnetje erbij! Wel zo prettig werken :lol:
Dat resulteerde ook in erwtensoep een korte tijd later. Maar persoonlijk vind ik dat niet zo erg.. je ziet je vissen even niet maar het is wel heel erg goed voor ze qua groei en kleur.

Ik denk dat we voor de goudvis/sluier vijvers een heleboel kennis uit de koiwereld kunnen halen. Dezelfde methodes alleen dan op kleinere schaal.

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 11-03-2012 14:59

Voor de kleur is het ook goed en de vissen vinden het ook zeker niet erg, zelf kom ik ook uit de "koiwereld" en heb ik een aantal jaren koi's gehad. Maar doordat ze het eigenlijk te goed deden, heb ik eroor gekozen om ze beter te huisvesten, ik vindt mijn vijver gewoonweg te klein/ondiep om de koikarper optimaal te houden (en ik wil dan toch zo goed mogelijk zorgen voor mijn dieren), voor die verantwoording hebben we zelf gekozen.
Ik heb namelijk niet het budget en de ruimte om de vijver aan te passen voor de koi-hobby, vandaar de overstap naar de fancy goldfish. Toch net wat andere eisen aan de vijver dan een koivijver, net wat minder extreem.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

christa41
Lid FGF
Berichten: 329
Lid geworden op: 28-11-2011 16:56

.

Bericht door christa41 » 22-03-2012 11:49

ik heb mijn eerste vijver dus wel bij 30 graden uitgegraven en ik dacht, loodrechte wanden dat gaat wel zonder stutten. NIET DUS. bij de eerste regenbui van betekenis stortte mijn wanden in en had ik een modderpoel. dus ik heb de vijver opnieuw moeten uitgraven met schuine wanden van 40 graden. mijn advies, meteen goed aanpakken. anders wordt je vijver een frustratie
live isn't all gold. at least my fish are

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 22-03-2012 12:01

Wanden loodrecht naar beneden graven, gaat bijna nooit lang goed (ook al heb je kleigrond), dan zou je niet dicht bij de rand kunnen staan om je vijver te bewonderen. Ligt natuurlijk ook aan de diepte, een klein ondiep stukje kun je best recht afgraven bij kleigrond, al zou ik het niet adviseren. Even een plank ervoor is snel gemaakt in een ondiep gedeelte.
En bij 30 graden de vijver graven? poeh, daar moet je maar net zin in hebben (petje af)
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 22-03-2012 20:44

Handig die tips. Zit ook te denken aan een vijver in de tuin voor goudvissen. Mijn buren hebben een serieuse vijver zoiets zou ik ook willen. Ze hebben er een graafmachine voor laten komen zo groot en diep is die 8)

Gast

Bericht door Gast » 25-08-2012 11:06

Heb je misschien tips voor het maken van een ruit in de vijver? Bijv. een vijverhoogte van 60 cm. boven de grond en daar een ruit in zodat de vissen ook van de zijkant bekeken kunnen worden.

Matzu
Lid FGF
Berichten: 459
Lid geworden op: 06-02-2012 20:22

Bericht door Matzu » 25-08-2012 12:58

Als je een frame maakt van een vijver, met hardhout e.d. kun je daar toch gehard glas in verwerken... Alleen moet je rekening houden met het werken van het hout :)

Dit is heel makkelijk gezegd dus, MAAR:


Je moet weten of het glas onder de waterspiegel ligt van je vijver of gelijk met de bovenkant afwerking vijver ?

Hoogte van het glas is belangrijk voor de dikte.. enz..

Plaats reactie