De minimale vereisten voor het houden van Sluierstaarten

Artikelen van het FancyGoldfish-forum [openbaar]
vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

De minimale vereisten voor het houden van Sluierstaarten

Bericht door vissengek12 » 16-06-2012 00:31

Ik vertel hier een paar ´regels´ voor de minimale verzorging van sluierstaarten, en vertel daarbij ook waarom dit zo is.

Elke kweekvariant heeft wel speciale eisen, maar hier beschouw ik elke variant gelijk.
Vergeet niet, dit zijn eigenlijk de minimale eisen voor het optimaal houden van deze vissen, iedereen heeft ook wel andere manieren, maar als je deze ´regel´ aanhoud zijn risico´s klein en hebben de vissen goede optimale omstandigheden om te leven.



De benodigdheden voor het houden van sluierstaarten

Sluierstaarten horen een aquarium te hebben van minimaal 1 meter.
Sluierstaarten worden gemiddeld tussen de 15 en 20 centimeter, sommige worden zelfs groter. Dit ligt allemaal aan de leefomstandigheden waarin ze zwemmen, en waarin ze zijn opgekweekt. Genen spelen ook een rol. Om toch nog goed te kunnen bewegen is minimaal één meter dus een must.


Een sterk filter dat de inhoud van de bak minimaal 3 keer per uur rondpompt.
Sluierstaarten vervuilen erg veel, ze eten veel en dit scheiden ze ook uit. Dit belast het water wat zorgt voor ammonia. Een teveel aan ammonia in het water is erg slecht voor onze vissen. Een filter zet dit allemaal om naar nitraat, met als tussen stap nitriet. Nitriet is bij een bepaalde waarde ook slecht voor vissen en kan ze (dodelijk) vergiftigen. Een te kleine pomp kan de zware belasting van de vissen niet aan en krijgt al het ammonia niet omgezet in nitraat. Meestal ontstaat er dan een nitrietpiek in combinatie met een meetbare ammonia waarde in het water.
Ik heb een soort vicieuze cirkel gemaakt waar dit allemaal goed in word weergegeven.

Afbeelding

Een thermometer.
Het klinkt heel suf, maar sommige mensen vergeten dit toch. Met een thermometer kan de temperatuur worden weergegeven van het water. Als er een waterwissel toegepast moet worden, kan je goed zien welke temperatuur het water dat erin komt moet hebben. Grote temperatuursschommelingen (vanaf 1,5 graden) op korte duur moet vermeden worden. Vissen kunnen door het plotselinge temperatuursverschil in de stress raken. Stress zorgt voor een verzwakt immuunsysteem, parasieten en bacteriën kunnen dan toe slaan wat kan leiden tot ziektes. Mijn voorkeur gaat uit naar een digitale thermometer, want deze zijn nauwkeuriger.

Een testkoffer of iets anders waarmee je de waterwaardes kunt meten.
Als er iets mis is bij een vis, moet je als eerste de waterwaardes meten. Dit is meestal de nummer 1 oorzaak voor een vis om zich anders te gedragen dan normaal. Ook is het handig om tussendoor eens je waterwaardes op te nemen, om te zien of alles in orde is (beter voorkomen dan genezen zeggen we maar).
Optimale waterwaardes zijn:
Ammonia (NH3), ammoniak (NH4) en nitriet (NO2) op 0 mg/l.
Fosfaat (PO4) onder de 1 mg/l.
Zuurgraad (Ph) tussen de 7 en 7,5.
Als de waardes die op 0 horen te staan hoger zijn dan nul, dient er water ververst te worden.




De verzorging van de sluierstaart

Voor een sluierstaart moet je minimaal 50 liter per vis rekenen.
Onze vissen vervuilen veel, om het filter niet te overbelasten (ammonia niet meer kunnen omzetten) word er 50 liter per vis gerekend, zo blijft de kans op schommelende waterwaardes kleiner. Hoe groter de vis, hoe meer afvalstoffen, dit kun je bij het volgende weetje lezen:
Het weetje


Elke week een 50% waterwissel uitvoeren.
Onze vissen zetten ook hormonen en feromonen af. Deze worden door het filter niet omgezet in iets nuttigs. Deze dingen stapelen zich dus op in je water. Het is (bijna) niet meetbaar, dus je weet nooit hoeveel er aanwezig is. Zoals ik zei gaan deze dingen niet weg en stapelen ze zich op. Dit werkt negatief op de vissen, want deze dingen zorgen ervoor dat vissen slechter groeien. Door waterwissels worden deze feromonen en hormonen uitgedund en kunnen de vissen hun goede lengte bereiken.

Twee tot vier keer per dag een beetje voeren.
Sluierstaarten hebben geen maag zoals wij hebben. Hun maag is te vergelijken met een darm. Als deze vol is gaat de vis poepen.
Het eten wordt dus niet opgeslagen, de stoffen worden eruit gehaald en de rest word uitgescheiden. Dit gaat erg snel, waardoor de vis te weinig voedingsstoffen binnen krijgt.


Het water moet zuurstofrijk zijn.
Zuurstofrijk water is een andere must voor goudvissen. Bacteriën in het filter werken beter in zuurstofrijk water en kunnen schadelijke stoffen zo beter omzetten naar nitraat.
Je houdt het water zuurstofrijk door het water in beweging te houden. De uitstroombuis van je filter kun je dus het beste op dezelfde hoogte zetten als het water oppervlak, zo kan er goed gasuitwisseling plaatsvinden en word het water goed zuurstofrijk.


Als er eieren zijn afgezet in de bak moet er ook een 50% waterwissel worden toegepast.
Eieren beïnvloeden de waterwaardes negatief. Als er gepaaid is in de bak dient er dus goed ververst te worden, om de waterwaardes goed te houden. Ook is dit nodig, omdat de vissen bij het paaien nog meer hormonen en feromonen afgeven.


De watertemperatuur is het beste als het onder de 24 graden blijft.
Vanaf 24 graden verslechteren de waterwaardes met elke temperatuur hoger. Ook is het zuurstofgehalte in warmer water veel kleiner.
Om dit alles op peil te houden zou je met warm weer makkelijk extra verversen met dezelfde temperatuur. Een temperatuur tussen de 16 en 22 graden is het beste voor sluierstaarten binnenshuis.


Ik hoop dat ik jullie een beetje op weg heb kunnen helpen.
Als iets nog niet duidelijk is over de verzorging, zou je dat kunnen vragen in een nieuw topic in een daarvoor bestemde subforum onder het kopje goudvissen.

Succes met deze leuke en interessante hobby ;)

Dit artikel mag uitsluitend (deels) gebruikt worden met duidelijke bronvermelding!

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 16-06-2012 08:49

Goed werk.

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 16-06-2012 09:10

Inderdaad! Vooral dat schema was voor mij heel duidelijk. :)
Alleen wel een vraag. Ik dacht juist dat PO4 beter iets hoger kon zijn dan 0, ivm planten. Wat is de reden dat dit 0 moet zijn dan?

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 16-06-2012 09:33

Mooi artikel
Goed werk :klap:
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 16-06-2012 09:55

Netjes, mooi en duidelijk artikel. Goed overzichtelijk voor gasten die sluiers willen gaan houden, laat weinig onduidelijkheden over. En ook heel netjes erbij vermeld dat dit de minimumeisen zijn, vindt ik heel belangrijk.

Alleen heb ik 1 klein ieniemienie puntje. Je hebt het over, dat je een sterk filter nodig hebt dat de inhoud van de bak minimaal 3x rondpompt. 3x per wat? Per dag/week/uur/minuut.
Dit is niet flauw bedoeld hoor, maar ik denk dat er onervaren mensen zijn die nu deze vraag hebben als ze info an het zoeken zijn, van 3x per wat?

Zoals ik al zei, een klein onduidelijkheidje, verder :klap: :klap: :klap:
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 16-06-2012 09:57

Knap werk Vissengek!!!
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 16-06-2012 10:34

Bedankt iedereen, vond het leuk om te doen en ben blij dat jullie het goed vinden.

@ Irene: Ik zal eerlijk zeggen dat ik het niet meer 100% zeker wist. Heb er het een en ander over lopen zoeken en ben er nu achter dat het fosfaat gehalte tussen de 0 en 1 mg/l mag liggen. Ik ben er nog niet achter waarom hoger niet aanbevolen is. Misschien weet iemand dat hier op het forum.
Planten nemen fosfaat op inderdaad, goudvissen eten dit weer en gebruiken het fosfaat voor hun botten en vertering (weet ik niet 100% zeker).

@ Martijn: Haha, ik heb het ene ieniemienie puntje aangepast :lol:
Was de eerste keer dat ik zo'n artikel schreef, dus foutloos was bijzonder geweest.

Als er dingen zijn die het beheer en mods niet bevallen hierin en willen aanpassen, mogen ze dat natuurlijk gewoon doen. Laat het dan wel even weten zodat ik er ook weer van leer :)

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 16-06-2012 13:43

Niet zo bescheiden joh.

Catfish Eline
Lid FGF
Berichten: 623
Lid geworden op: 22-10-2011 20:15

Bericht door Catfish Eline » 16-06-2012 13:47

Goed joh! toch een vissendokter in de toekomst worden.... :lol:
Afbeelding

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 16-06-2012 14:16

Mooi stukje :)

Plaats reactie