wat is beter ?

Planten, bare-bottom, hout, stenen en meer [leden]
Plaats reactie
boudewina
Lid FGF
Berichten: 104
Lid geworden op: 15-10-2012 11:10

wat is beter ?

Bericht door boudewina » 27-10-2012 14:46

k en mijn vriend vragen ons af of we grind op de bodem zullen doen of gewoon een blanke vloer wat is beter ?

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 27-10-2012 15:23

Ligt eraan wat voor grind.
Het moet iig niet scherp zijn.

Nadeel van grind is dat er sneller afval in kan blijven hangen.
Voordeel van een bodem is wel dat er een bacteriecultuur in kan komen die helpt schadelijke stoffen om te zetten. Maar het kan ook juist zorgen voor een ammoniakpiek wanneer er afval in de bodem zit en het gaat rotten. Ook wanneer er in gewoeld word kunnen er ammoniakbellen loskomen wat zorgt voor ammoniakpiek.

Geen bodem is gewoon heel handig in onderhoud. Er vind alleen geen bacteriecultuur daar plaats, aangezien ze niet kunnen nestelen. Dus je hebt allen je filter met bacteriën. Nu kan dat ook gewoon.


Het is dus echt een persoonlijke keuze.
Aan een bodem heb je meer onderhoud aan het onderhouden ervan. Als je geen bodem hebt, is de bodem afhevelen heel snel en simpel gedaan.

Ik heb ze beide gehad, het grootste verschil vind ik het onderhoud, bare bottom is makkelijker.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 27-10-2012 15:35

Die discussie is al eerder aan bod gekomen: http://goudvis.forum2go.nl/bodem-of-gee ... -t157.html
Als je dan nog vragen hebt mag je ze daar stellen, dan kan deze op slot.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Plaats reactie