plantjes

Planten, bare-bottom, hout, stenen en meer [leden]
Plaats reactie
vandyckAnke
Lid FGF
Berichten: 3
Lid geworden op: 18-11-2012 17:43

plantjes

Bericht door vandyckAnke » 18-11-2012 18:13

hoi hoi hoi iedereen,

Ik ben Anke een meisje van 18 jaar. Ik weet niet zeker of ik hier bij het juiste plaatsje zit...
Ik heb net een nieuwe aquarium gekocht van 20 L voor mijn liefste visjes :D

Ik heb 2 goudvisjes (zie avatar), 2 Coridora's en binnen kort komt er nog een algeneter bij.

Ik heb een vraagje welke planten ik nu het best bij mij visjes kan zetten? Want ik weet dat goudvissen nodig graag van plantjes proeven, op een vorig forum waar ik op zat begonnen ze direct al uit te vliegen tegen mij dat ik geen goudvissen in een aquarium mocht plaatsten en ik cikliden (weet niet zeker hoe je het schrijft) moest aanschaffen, maar wil je al mooie vissen hebben moet je al wel wat meer betalen dan voor een andere vis :?

kunnen jullie mij misschien wat helpen met uitleg en of foto's hoe je jou goudvissen gelukkig kan maken ? Veel plantjes of weinig plantjes... laat het mij alleen maar weten!
Ik zal al jullie commentaren met open armen ontvangen!!!!

Groetjes Anke

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 18-11-2012 18:39

Oei, 20 liter is echt veel en veel te klein voor goudvissen. Eigenlijk kun je in zo'n kleine bak helemaal geen vissen houden (wellicht op een paar uitzonderingen na), maar alleen garnalen.

Als je het goed wilt aanpakken voor je visjes zal je een groot aquarium moeten nemen van 50 liter per vis en een bak van minimaal 1 meter lang. Deze vissen kunnen namen heel groot worden! Dan is zo'n klein bakje echt te klein, ze zullen groter worden dan de bak zelf, wat natuurlijk onmogelijk is in dat geval, dus zullen ze vroegtijdig sterven.
Ook kun je er beter geen corydoras en algeneters bijzetten. Beide moeten in groepen gehouden worden, alleen of met zn 2en is veel te weinig, die zullen zich niet fijn voelen. Daarnaast zijn er wel eens ongelukjes gebeurd met goudvissen die ze willen opeten, wat in beide gevallen slecht kan aflopen. Je kan sluiers beter alleen houden.
Overigens zou ik echte goudvissen niet in een aquarium stoppen maar in een vijver, ze zwemmen namelijk een stuk sneller dan sluierstaarten. Op je avatar kan ik niet zien wat je precies hebt, het plaatje is te klein.

Ik snap dat je wel zal balen, als je net een nieuw aquarium hebt gekocht en nu hoort dat je het verkeerd hebt aangepakt, maar echt, probeer zo snel mogelijk een groter aquarium te regelen, want op deze manier maak je je goudvissen helaas erg ongelukkig.
Als je dan een goed formaat bak hebt kan je ook nadenken over planten. Veel eten ze inderdaad op, maar de wat hardere planten zoals anubias en javavaren overleven het meestal wel. Een paar verstopplekjes zullen ze vast ook wel fijn vinden, maar over het algemeen hoeft het echt niet vol te staan met planten. Een paar is in principe genoeg. Zeker in een te kleine bak kan je beter zo weinig mogelijk erin stoppen.

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 18-11-2012 18:55

Welkom Anke ;)

Ik zie dat Irene je al een heel stuk opweg hebt geholpen, hopelijk kun je daar wat mee. Verder hebben we nog een artikel waar van alles in staat over hoe sluierstaarten verzorgt moeten worden (als je sluierstaarten hebt) en waarom.

Dat is dit artikel -> http://goudvis.forum2go.nl/de-minimale- ... -t888.html


Verder kun je je voorstellen onder het kopje 'Wie is wie' -> http://goudvis.forum2go.nl/wie-is-wie-f5.html

Ik denk dat je dat beter eerst allemaal kunt lezen, zodat je meer weet van hoe en wat met de verzorging. Dan kunnen we je daarna ook goed verder helpen ;)

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 18-11-2012 19:07

Hallo Anke,

Zou je je misschien eerst in het voorstel topic willen voorstellen ;) dat praat wat makkelijker en zo weet iedereen ook wie jij bent. (ah vissengek is me voor haha!) xD

Heel fijn dat je hebt gekozen voor goudvissen en dat je ze zo leuk vind. Voor een forum over goudvissen ben je hier in ieder geval aan het juiste adres :)
Ik weet niet wie je geïnformeerd heeft over je aquarium maar helaas hebben ze je de verkeerde info meegegeven.

Ik ga volledig met irene mee in haar advies. In deze bakjes worden vaak alleen garnalen gehouden of slakken zoals de anatome helena. Voor goudvissen en andere
vissen is het te klein. In dierenwinkels vertellen ze vaak dat je een x aantal aan vissen kunt houden in een te kleine bak zodat ze zoveel mogelijk geld aan jou kunnen verdienen.
Verkopen is hun enige doel, ongeacht of ze de dieren verkopen in slechte leefomstandigheden.

Waarom goudvissen niet in zo'n bakje kunnen?

Omdat ze simpelweg te groot worden en te veel vervuilen. De enkel staartige goudvis hoort in een vijver. Dit met name vanwege de zwemruimte. Maar ook enkelstaartige kunnen heel
groot worden, tot boven de 40cm lang. Sluier staartjes zien er als ze klein zijn heel leuk uit, net zoals deze hier:

Afbeelding

En dan worden ze groter..
Afbeelding

...nog een stukje groter
Afbeelding

En nog groter
Afbeelding

Totdat ze tegen de 30cm aan zitten
Afbeelding

Als ik deze vis in jou bakje zou willen zetten dan paste het niet eens. Dit is overigens één van mijn eigen vissen ;)

Mocht je de ruimte hebben en sluierstaartjes hebben, dan zou ik je absoluut aanraden om op marktplaats voor een groter aquarium te kijken van minimaal 1m lang. Met genoeg liters dat je voor iedere vis 50L per vis kunt rekenen minimaal. Mochten het enkelstaartige goudvissen zijn dan zou ik ze terug brengen, samen met de cory's aangezien deze ook niet in jou bakje passen.
Een algeneter zou ik persoonlijk niet bij goudvissen houden omdat deze de neiging kunnen hebben 's avonds aan de staart van je vissen te gaan hangen als ze liggen te rusten op of nabij de bodem. Met alle gevolgen van dien. Corry's bij goudvissen is ook niet verstandig aangezien er al meerdere gevallen bekend zijn van goudvissen die de cory's probeerden op te eten en de gif stekels van cory's in hun bek kregen en zelfs de kiewen doorboorde. De meeste goudvissen en cory's overleefde het niet.

Voor plantjes kun je inderdaad kijken voor anubia's, java varens, vallisneria, waterpest, hoornblad enz. Als ze de waterpest en het hoornblad opeten dan is dit niet erg :)
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

vandyckAnke
Lid FGF
Berichten: 3
Lid geworden op: 18-11-2012 17:43

Bericht door vandyckAnke » 18-11-2012 19:14

hallo allemaal,

bedankt voor jullie uitleg! Ik ben er zeker verder mee geholpen. Maar ik kan mijn aquarium niet echt verkopen want dan gaat mijn mama niet zo blij zijn. Ik ga woensdag naar de aquarium winkel en ik ga daar zeker nog eens uitleg vragen! De man die deze winkel uitbaat weet hier namelijk heel veel van.

Ik zou echt niet weten welke andere vissen ik in deze aquarium kan houden.
Ik ben al blij dat jullie veel vriendelijker zijn dan mijn vorig forum.
het zijn normaal 2 sluierstaarten.

Ik heb ook een vraagje dat jullie misschien al veel hebben gehoort, maar is er een manier om te zien of je vis een mannelijke vis is of een vrouwelijke...
Ik weet dat je in de maand mei en april (denk ik) je water moet verwarmen en dat het paar instinkt dan naar boven komt. Klopt dit ?

Stel als mijn vissen echt te groot worden, kan ik ze dan ergens naartoe brengen ? Zodat ze daar verder kunnen groeien ? (Dit is enkel een vraag)

Groetjes,
Anke

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 18-11-2012 19:25

Hoe gek het ook klinkt, die man van de aquariumwinkel zal je waarschijnlijk zeggen dat het allemaal kan en goed is en over een paar maanden ben je hier weer op het forum om dringend hulp te vragen. Dit keer niet vanwege plantjes maar omdat je vissen ziek zijn of zelfs al overleden.

Er zijn echt maar weinig aquariumwinkels die weten hoe je met goudvissen om moet gaan. De meeste verkopen je echt de grootste onzin alleen om centen te verdienen. Een goudvis is nog steeds één van de goedkoopste vissen die je kunt krijgen omdat de meeste nog steeds denken dat ze in een kom horen.

Het verschil tussen mannelijk en vrouwelijk kun je niet zien door de temperatuur te verhogen :s wie heeft dat nou weer gezegd? Rare dingen kom je af en toe tegen hoor haha :lol: Gewoon de temperatuur tussen de 18-21 graden en niet gaan verhogen.

Hier op het forum staat er als het goed is een uitleg over hoe je dat kunt zien :) een vrouwtje heeft een wit uitstulpsel net boven haar anaalvin zitten, een mannetje heeft dit niet. Een mannetje krijgt ook witte pukkeltjes op de kiewen /vinnen als het juiste seizoen is aangebroken voor te paaien.

We zijn er op dit forum om informatie te geven over goudvissen, gezelllig te kletsen en bovenal, al die onzin die mensen over goudvissen vertellen de wereld uit te helpen. Wij verdienen er niks aan om jou verkeerd te informeren, de dierenwinkels wel ;) Mocht je het bakje niet mogen verkopen dan zou ik kijken voor garnaaltjes zoals de vuurgarnalen. Er zijn kleine visjes die je in kleine bakjes kunt houden maar dat begint pas vanaf de 30L aquariums. In 20L kun je helaas echt geen vissen houden. Het gaat misschien een paar maanden goed en dan begint de herrie. De visjes worden ziek, het water wordt vies enz en dan heb je zoveel geld uitgegeven om het de visjes naar hun zin te maken maar uiteindelijk gaan ze alsnog dood.

Garnaaltjes zijn ook erg leuk ^_^ Kleine zoof-monsters noemen wij ze altijd .Als ik met mijn hand in het water ga, komen ze er meestal op zitten, zodra ik beweeg zwemmen ze weer weg haha maffe beestjes :P

En om antwoord te geven op je vraag, je visjes hebben de kans niet om groot te worden in je bakje. Door de vervuiling zitten ze vrijwel constant in de stress. Dat zie jij als 'oh kijk ze zwemmen heel actief op en neer- maar in werkelijkheid scheiden ze een groeiremmend hormoon uit waardoor het lichaam van buiten niet meer doorgroeid maar de vinnen wel. Daarnaast zwemmen ze ook in hun eigen ontlasting en dat is zeker niet goed voor ze.

Stel je had een 1m bak en je wilde je visjes niet meer, dan had je ze gerust tot de lente daar in kunnen laten zitten en dan ergens anders onderbrengen. In een 20L bakje gaat dat helaas niet.


Edit: hier kun je het verschil tussen een mannetje en vrouwtje zien ^_^
http://www.rafflesgold.com/forums/index ... topic=1423
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

vandyckAnke
Lid FGF
Berichten: 3
Lid geworden op: 18-11-2012 17:43

Bericht door vandyckAnke » 18-11-2012 19:35

ik zal al jullie informatie zeker meenemen woensdag naar de aquarium winkel en eens horen wat ze daar zeggen,

mijn vader had ooit een super mooie braziliaans bak, had ik het geld maar en kon ik zo'n bak zetten om een staander... Maar helaas heb ik de beide niet!

toch bedankt voor jullie informatie.

Groetjes,
Anke

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 18-11-2012 20:04

Graag gedaan hoor :) mocht je nog informatie nodig hebben dan horen we het graag!
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Plaats reactie