Inrichting sluierstaartaqua.

Planten, bare-bottom, hout, stenen en meer [leden]
Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Inrichting sluierstaartaqua.

Bericht door Kelly » 12-03-2013 14:42

In afwachting van mijn grote aqua ben ik aan het nadenken over de inrichting ervan.
Maar hoe moet je nu een sluierstaartaqua inrichten?

Ik had gedacht om het zo simpel en strak mogelijk te houden zonder grote stenen en kitch decoratie.
Dus alleen bodem, achterwand en enkele zuurstofplantjes.
Maar hoe komen de vissen nu het beste uit?

Mijn eerste idee was om een zwarte (zand?)bodem te plaatsen en ook een zwarte achtergrond (folie of achterwand zwart schilderen).
De achterwand is geen probleem, maar een echte zwarte bodem is moeilijker te vinden en diegene die dan te vinden zijn bestaan dan uit scherp grind (volgens mij zelfs glas?)

Maar in mijn zoektocht op internet kwam ik ook net heel lichte ingerichte bakken tegen, waar de oranje en zwarte sluierstaarten in mijn ogen dan weer mooi bij uitkomen.
Ook het groen van de beplanting vond ik daar erg mooi in.
Deze bakken hadden dan bv spierwit zand als bodembedekking met een lichtblauwe of zelfs witte achterwand.
Maar is dit niet te licht voor de sluiers?

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 12-03-2013 15:45

Kijk eens in de fotoalbums van de gebruikers hier (onder subforum Fotoalbum, sommige leden hebben het ook in hun onderschrift staan.

Voor sluierstaarten maakt het niet veel uit hoe je de bak inricht, het is vooral een persoonlijke smaak en voorkeur.
Ik heb een tijd een bak met zandbodem en planten gehad. Nu is mijn bak bare bottom (=geen bodem) en daar ben ik ook erg tevreden over.

Als je een zwarte bodem wilt, schijnt het merk Dennerle erg goed te zijn (het lid Pat heeft dit ook, kijk maar eens in haar fotoalbum), dit zijn kleine afgeronde bolletjes i.p.v steentjes.

Een groot nadeel van een bodem is, dat het veel onderhoud eist. Als je een bodem niet goed onderhoud (elke week de bodem doorwoelen), is er grote kans dat deze dichtslibt en gaat rotten. Een rotte bodem kan gevaarlijk zijn voor je waterwaardes, wat weer slecht is voor je vissen.

Een bare bottom daarentegen is weer heel kaal, maar kwa onderhoud is het vele malen gebruiksvriendelijker! Zo kun je makkelijk het afval wegzuigen en kan het niet rotten.
Nadeel is dat vele het echt niet mooi vinden.

Ik heb mijn bodem zwart geverfd, en mijn achterwand is nu ook zwart, maar deze is ook blauw geweest.
Het lid Rietje, heeft een hele tijd een felblauwe bak gehad. Hier zat niks geen bodem in, de onder- en achterkant van het aquarium was blauw geverfd.

Dus, een sluierstaartaqua inrichten is vooral een kwestie van je eigen smaak. Zolang je maar geen rare accessoires in de bak gooit, waaraan de vissen zich kunnen verwonden ;)

Het is trouwens wel zo, dat de vissen actiever zijn bij een blauwe en groene achterwand. Een donkere kleur maakt ze wat rustiger. Verder schijnt het zo dat een hele lichte bak de kleuren van de vissen doet vervagen, maar dit weet ik niet 100% zeker.

Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 12-03-2013 16:04

http://goudvis.forum2go.nl/foto-album-v ... 21-50.html

Hier kan je de bak zien die Vissengek bedoelt! Je kan dus ook gewoon je achterwand en bodem zwart schilderen, ik heb zelf nu weer een bak met bodem en planten ivm huisgenote maar het bevalt me qua onderhoud nog niks!
Afbeelding

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 12-03-2013 16:36

Wel ik vind zo'n aqua zonder bodemgrind er eigenlijk nog leuk uitzien.
Via google ook een beetje gezocht, en indien de bodem en achterwand zwart zijn geschilderd heeft het wel wat.

En nu even zonder aan het onderhoud te denken, hoe vinden de vissen het zelf?
Hier valt mij nu op dat ze regelmatig wat grondelen, wat in zo een bak zonder bodembedekking niet echt kan.
Ook plantjes enzo lijkt mij moeilijk in zo een bak te plaatsen tenzij ze in een potje worden geplaatst.

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat een vis een herkenningspunt nodig heeft zoals een plant of een houtwortel.
Of kunnen bevoorbeeld de belletjes van een zuurstofpomp ook al voldoende zijn als herkennigspunt?

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 12-03-2013 16:50

Dit vind ik ook wel een erg leuke inrichting om te zien :)

http://www.youtube.com/watch?v=9zi-Wn5nKi8

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 12-03-2013 17:04

Ik was eerst ook een redelijke scepticus over bare bottom en of de visjes het wel leuk zouden vinden.
We wilde er nu ipv onze lichte grind bodem een zwarte bodem in stoppen.
Tijdens het verwijderen van dez huidige bodem was mijn vriend (ik ben op het moment niet thuis) zo verbaasd en geschokt over de hoeveelheid vuil die er uit kwam. ondanks het feit dat hij hem 3 keer per week goed schoonmaakt. Dat hij eigenhandig besloten heeft er geen bodem meer in te doen (tjah dat krijg je ervan als je zelf in het buitenland zit :D)
Ik heb de visjes nu al een aantal avonden via skype mee bekeken, en ze zijn nog heerlijk aan het prutsen, zoeken op de bodem naar eten, langs de achterwand etc.
We gaan er nog wel een aar stukken hout met anubias of javavarens in zetten. Maar daar blijft het denk ik bij!

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 12-03-2013 18:56

Er is hier iemand op het forum die zijn bak op dezelfde manier heeft ingericht als dat filmpje.. Ik weet zo snel alleen even niet wie :lol::oops:
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 12-03-2013 19:09

Job is dat :)

Ik heb in mijn nanobak dat zwarte kwartsgrind van Dennerle. Maar dat is echt heel erg duur. In een sluierbak zou ik dat niet zo snel doen denk ik.. Tenzij je het geld er voor over hebt natuurlijk.

Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 12-03-2013 22:53

@ Zsjonnie:

Dat is de bak van Job hij is volgens mij niet zo heel actief.

Afbeelding
Afbeelding

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 13-03-2013 09:18

vissen grondelen zonder grind/zand/whatever net zo hard als met.

het is ook een keiharde fabel dat ze hiermee gaan stoppen, omdat er wat ontbreekt. en zoals al aangegeven is het ook makkelijker schoon te houden, en je hebt minder kans op vuilophopingen in de bedekker. en er zit nog een voordeel aan, ze eten de bedekker niet op/ kan niet klem komen te zitten in de organen/bek.

Plaats reactie