Bodem of geen bodem?

Planten, bare-bottom, hout, stenen en meer [leden]
Arie
Lid FGF
Berichten: 89
Lid geworden op: 30-10-2011 07:45

Bodem of geen bodem?

Bericht door Arie » 06-11-2011 20:14

Hoi allemaal,

Ik heb zoals jullie wellicht hebben gezien een bodem van klein grind. Ik zie echter dat de meeste van jullie zand gebruiken of helemaal niets?

Ben benieuwd naar jullie reacties als het gaat om wat is het beste voor onze vriendjes en vriendinnetjes?

Groet!

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 06-11-2011 20:19

Grind, als het in de mond past, niet doen.(en dat past bijna altijd)

Er bestaat een kans dat het grind per ongeluk word ingeslikt en dan is het einde oefening.


Geen bodem is makkelijker schoonmaken.


Dat is het zo een beetje...
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 06-11-2011 21:23

Scherp grind kan de vissen beschadigen tijdens het grondelen.
Te groot grind vangt veel rommel zoals ontlasting wat uiteindelijk gaat rotten.
Iets fijner grind wat in de bek past kan vast blijven zitten met alle gevolgen van dien.
Heel fijn grind kan door de kieuwen gespoeld worden, waardoor de kieuwen geïrriteerd raken met alle gevolgen van dien.
In zand kan bodemrot ontstaan, hierdoor komen er een hoop giftige stoffen (zoals ammoniak) vrij als de vissen grondelen.
Zand wordt ook door de kieuwen geperst tijdens het grondelen, wat ook weer voor irritatie kan zorgen met alle gevolgen van dien.
Tevens bied elke bodem een prima huisvesting voor bacteriën, waaronder dus ook slechte bacteriën (ziekteverwekkers).

Bare-bottom (geen bodem) bied geen huisvestingen voor (slechte) bacteriën.
Bare-bottom wordt niet door de kieuwen geperst.
Bare-bottom kan geen bodemrot in ontstaan.
Bare-bottom kan niet in de bek blijven vast zitten.
Bare-bottom vangt geen afval wat kan rotten.
Bare-bottom kan de vissen niet beschadigen.

Redelijk duidelijk zo toch? :lol:

Met bare-bottom moet je alleen een andere oplossing zoeken als je planten wilt houden.
En niet iedereen vind bare-bottom even mooi.
Bare-bottom is heel erg makkelijk te onderhouden, dat is de reden waarom je dit veel ziet bij goudvissen.
Ook gaan er zo geen liters verloren dus kom je netto dichter in de buurt van je bruto bakinhoud.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 06-11-2011 22:51

Ik ben onlangs zelf van een aquarium MET BODEM naar een bare bottom aquarium overgestapt.
Dit is nog maar sinds een week, maar ik moet zeggen dat het tot hier toe mij zeker en vast bevalt. Een bak met bodem vind ik persoonlijk mooier omdat je de planten beter kan schikken. Maar we proberen met een kale bodem zo creatief mogelijk te zijn :).

Daarstraks heb ik 30% van het aquairumwater ververst en ik moet zeggen dat de bodem gemakkelijk af te zuigen valt. Heel gemakkelijk zelfs.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Arie
Lid FGF
Berichten: 89
Lid geworden op: 30-10-2011 07:45

Bericht door Arie » 07-11-2011 22:01

Ik ben vandaag maar begonnen met het wegzuigen van de bodem. Naar alle advies van jullie, erg bedankt! Hoop maar dat een kale bodem mij niet tegen gaat staan in de woonkamer....

Bedankt!

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 07-11-2011 22:03

@ Arie: Wel de bodem in een keer weghalen dan. Anders is er grote kans op een ammoniak verbranding bij de vissen en dat wil je niet hebben :wink:
Ben erg benieuwd!

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 07-11-2011 22:05

En MINIMAAL 70% water verversen..
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Arie
Lid FGF
Berichten: 89
Lid geworden op: 30-10-2011 07:45

Bericht door Arie » 07-11-2011 22:29

Ik heb enkel grind, dit grind stofzuig ik elke week, en dan toch alles in 1 keer? Mmmmm..... Gaat me nu niet lukken, wellicht later deze week.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 07-11-2011 22:32

Je zal versteld staan van hoeveel ammoniak uit een schone bodem kan komen.
Er zijn er meerdere je voor geweest die hun bodem in stappen uit de bak haalden.
De meeste kwamen met een hoop problemen te zitten, waaronder ernstige ammoniakverbrandingen en nitrietvergiftiging.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Arie
Lid FGF
Berichten: 89
Lid geworden op: 30-10-2011 07:45

Bericht door Arie » 07-11-2011 22:43

Jemig, nou daar ga ik van de week dan maar eens flink mee aan de slag, zal ik denk ik een dikkere slang moeten halen, hoe zuig ik die hele bodem er in 1 keer uit! Kom ik water tekort ben ik bang.... Nou dan maar hopen dat het goed gaat...

Bedankt vor de waarschuwingen en tips!

Plaats reactie