Epoxyhars binnen in aquarium?

Planten, bare-bottom, hout, stenen en meer [leden]
Plaats reactie
Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Epoxyhars binnen in aquarium?

Bericht door Kelly » 21-01-2014 22:24

Ik zou graag een bare bottom opstarten om alles goed schoon te kunnen houden.

Nu was ik aan het denken om de bodem en achterwand langs de buitenkant zwart te maken met schoolbordverf. Maar nu kreeg ik van iemand het advies om de binnenkant van de bak te behandelen met epoxyhars met zwart pigment. Volgens die persoon is het eens goed uitgehard volledig onschadelijk voor vissen. En zo heb je geen spiegeling in de bak. Het zou perfect hechten aan glas en helemaal niet aangetast worden door water.

Een beetje opzoeking gedaan op google, en inderdaad epoxyhars wordt in de aquariumwereld vaak gebruikt, vooral om zelfgemaakte achterwanden een beschermlaag te geven. Maar nergens vind ik ook maar iets terug over mensen die hun bak langs de binnenkant op het glas met epoxyhars behandelen.
Iemand enig idee of epoxyhars inderdaad goed blijft zitten op glas onder water?

Om zeker te zijn was ik vanplan om mijn oude cayman 110 (die nu leeg staat doordat de sluiers in de vijver zitten) langs de binnenkant te behandelen met epoxyhars met zwart pigment. En zo te testen of het inderdaad goed blijft zitten.

Maar als jullie op voorhand zeggen dat het niet zal lukken, begin ik er ook niet aan natuurlijk :)

goudvizzz
Erelid FGF
Berichten: 330
Lid geworden op: 10-01-2013 22:34

Bericht door goudvizzz » 21-01-2014 22:41

Het probleem met spullen aan de binnenkant van je bak is het schoonmaken. Als er algen op komen dan beschadig je het misschien.
Zelf heb ik zwarte foam platen uit de knutselwinkel. Deze heb ik opgemeten en op maat laten snijden. Makkelijker kon niet.
Wel is het zo dat als je het zwart maakt aan de buitenkant, het zwart minder zwart is. Ook heb je meer spiegeling.
Het zijn dus afwegingen die je maakt. ;)

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 21-01-2014 23:19

Over beschadigingen maak ik mij niet echt druk met epoxy. Onze keukenkastjes zijn ook behandeld met gepigmenteerde epoxy en zelfs met een schuurspons krijg je er niet zomaar krassen in. En mochten er ooit teveel krassen zijn is het even water naar de quarantainebak overpompen + de filter verhuizen, vissen in de quarantainebak en een nieuw laagje epoxy erover heen. En na enkele dagen drogen en de aqua goed te spoelen zouden de vissen zonder problemen terug kunnen. met hetzelfde water en de filter die is blijven draaien. Dat lijkt mij nog erg goed te doen (natuurlijk niet elke 3 maand :D )

Ik maak mij vooral zorgen om de schadelijke stoffen die in het water zouden kunnen terecht komen mocht de epoxy toch niet goed hechten op glas onder water.
Ik wil natuurlijk levende gezonde vissen kunnen houden en niet alle vissen zien boven drijven na een aantal dagen.

Maar ik vermoed gezien het heel vaak gebruikt word om zelfbouwachterwanden waterdicht te maken en te beschermen dat de schadelijke stoffen inderdaad niet aanwezig zijn?

goudvizzz
Erelid FGF
Berichten: 330
Lid geworden op: 10-01-2013 22:34

Bericht door goudvizzz » 22-01-2014 00:10

Diverse aquariawebshops hebben epoxy voor in het aquarium zie ik. Na uitharding zou het niet giftig moeten zijn. :)

rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

Bericht door rogolf1 » 22-01-2014 13:45

Ik zou gewoon de buitenkant met schoolbordverf zwart maken.
Als het geverfd is aan de buitenkant dan spiegelt het ook al een stuk minder, denk toch ook dat er veel rotzooi/aanslag op de epoxy gaat komen die je er moeilijker afkrijgt dan gewoon op glas.
Afbeelding

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 25-01-2014 14:02

hmm, ik denk toch dat ik het dan maar niet ga doen in mijn nieuwe bak en gewoon de buitenkant ga schilderen of er een folie tegen plakken. :)
Ik ga het in elk geval wel even testen in mijn oude cayman 110. Wie weet lukt het allemaal wel, en dan kan ik mij later nog bedenken.
Ik dacht de oude cayman te houden als quarantainebak, maar gezien deze vol krassen staat en ook in de living komt te staan ga ik opzoek naar een andere bak die er wat beter uitziet. :)
En indien het toch zou lukken met de epoxy in de oude cayman kan ik deze nog steeds als extra bak houden (kan altijd wel van pas komen :D )

Plaats reactie