twijfels over de bare bottom

Planten, bare-bottom, hout, stenen en meer [leden]
Plaats reactie
Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

twijfels over de bare bottom

Bericht door Kelly » 11-03-2014 11:22

Vorig jaar had ik een bak met bodembedekking en plantjes en decoratie, en nu heb ik de bak bare bottom en helemaal kaal.
Ik heb ze dus beide geprobeerd :) .

Nu is het absolute voordeel bij een BB het schoonmaken.
Bodem en zijwanden tijdens het verversen even schoonmaken met een sponsje en op 15min is de bak weer schoon.
Dus voor mij zelf is het heel erg handig. En ookal zijn er veel mensen die een BB absoluut niet mooi vinden, vind ik het net wel erg mooi om een leeg aquarium te zien met alleen maar vissen.

Maar ik twijfel toch of de vissen het op deze manier fijn vinden.

Er word niet gegrondeld, als ze van iets schrikken kunnen ze zich niet verstoppen en tijdens het paaien (waar ze de laatste 2 dagen aan begonnen zijn) kan het vrouwtje niet even gaan rusten. Dus nu gaan ze dan onder de binnenfilter zitten, maar daar zijn ze natuurlijk snel gezien door de hevige mannen.
De vissen doen nu ook niet erg veel vind ik, ze lijken gewoon wat doelloos rond te zwemmen en pas als er eten in de bak komt beginnen ze iets te doen.

Dus nu twijfel ik toch om een dun laagje zand te plaatsen en planten.
Ik heb het gevoel dat ze in de kale bak niet hun natuurlijke gedrag laten zien.

Zijn er hier mensen die ook BB en een ingerichte bak hebben gehad? En welke had jullie voorkeur voor de vissen (dus niet ivm het schoonmaken enzo)?

En als ik toch voor een bodembedekking ga, hoe hou ik de bodem dan het beste schoon?
Mijn voorkeur gaat uit naar een zandbodem. Ik heb hier nog 30kg JBL sansibar zwart (eerder grijs) die ik had gekocht voor mijn tropische bak, maar dan uiteindelijk toch gewoon voor beige zand heb gekozen :D
Dus deze zou ik dan wel kunnen gebruiken voor de sluiers omdat een sluierbak er toch net wat minder natuurlijk moet uitzien.

In mijn tropische bak volstaat het om de bodem wekelijks af te hevelen zonder deze om te woelen. Het vuil blijft mooi op het zand liggen waardoor het meeste vanzelf in de filter beland.
De bak draait zo al bijna een jaar en nog nooit problemen gehad.
Is dit bij sluiers ook te doen zo? of moet ik tijdens het water verversen telkens de bodem dan even omwoelen?

Diana
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 28-08-2013 18:54

Bericht door Diana » 11-03-2014 13:14

Hier zijn de vissen heel tevreden met een soort tussen oplossing. :D
Ik heb een heel dun laagje fijn grind, net genoeg om de bodem bijna te bedekken.
Soms gooien ze alle grind in een hoek en maken er zelf een BB bak van :lol:
Dat fijne grind hevel ik gewoon ook af wanneer in het bodemvuil af hevel.
Ik spoel het grind dus zo'n 3 keer per week helemaal schoon.

Planten heb ik in twee lage glazen schalen staan.
Soort tuintje voor de vissen.

Het enige nadeel is natuurlijk de alg groei aan de planten die het geheel minder netjes doet lijken.

Plaats reactie