Nieuwe bak in aantocht

Planten, bare-bottom, hout, stenen en meer [leden]
Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 19-07-2016 19:23

Hoi Stef ,

Zo, jij hebt eindelijk je bak, leuk hoor! ziet er tot nu toe goed uit.

Zoals Michelle al schreef doe ik mijn plantjes 'echt niet meer', met alleen afspoelen in mijn aquarium.
Voor mijn gevoel is daar alle ellende mee begonnen.

Ik ( het zal voor een ander misschien overdreven zijn), (maar als je zo vaak als ik met je visjes naar onze Lieve Dino moet dan wordt je wel voorzichtiger).
Gebruik General Tonic van NTLABS nr. 6. Ik doe dit in een bak met water en bruissteentje. Het is groen spul en dood alle shit die er nog in kan Zitten. Ik laat het zeker een week staan
Met tussendoor weer afspoelen en weer weken in het water. Als ik het dan nog niet vertrouwd gooi ik er nog Alparex in.

Maar een week gaat er wel overheen bij mij. Natuurlijk kan je ook geen plantjes doen, maar ik kan daar niet aan wennen, en ze vinden het toch prettig om zich Soms even te verschuilen.

Succes met Het inrichten ben benieuwd.

Groetjes Louise

Stef
Lid FGF
Berichten: 398
Lid geworden op: 13-07-2016 02:37

Bericht door Stef » 19-07-2016 20:25

Okay, nooit over nagedacht eigenlijk. Ik heb tot nu toe altijd gewoon de plantjes even afgespoeld en in de bak gezet. Eerlijk gezegd nooit problemen mee gehad, weer iets om over na te denken, zal straks wel even zoeken op het forum wat er allemaal over geschreven is als ik eraan toekom, is een beetje druk op het werk, kom eigenlijk niet eens aan internetten toe zoals ik het wil, moet niet gekker worden :wink:
Groet Stef.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 19-07-2016 22:28

Zal je altijd zien heb je het al zo druk gaan ze je op het werk ook nog eens lastig vallen. Heb je dan niet z`on bordje op het werk in bespreking. IPad mee naar het toilet, he :lol:

Zag je bak nog ergens anders. Doe je goed, daar heb ik in de aanvangstijd ook me info vandaan gehaald. Wel goed schiften hoor. De ene vissensoort is de ander niet. Sommige hebben ook geen tijd om je bericht goed te lezen. KMrijg je hele discussies maar geen antwoord op je vraag. Voorheen ware afslachtingen op het persoonlijke vlak en op onbewezen en bewezen wetenschappelijke onderzoeken. Vond het altijd wel lollig :twisted: maar mag nu niet meer. Word je een aantal weken geblokt.

Stef
Lid FGF
Berichten: 398
Lid geworden op: 13-07-2016 02:37

Bericht door Stef » 19-07-2016 22:58

Daar zijn ze niet vies van vingertjes nee haha, krijg daar ook niet echt de antwoorden die ik zoek, gaat hier beter. Zo, net thuis, nu ff met een kouwe klets op de bank. Morgen weer een dag. Fijne avond nog allen.
Groet Stef.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 20-07-2016 12:16

Bloed, zweet en tranen. Ben je al klaar :lol:

Je moet daar heel concreet je vragen gaan stellen. Veel nerds aanwezig die verstand hebben van 1 bepaald ding. Kijken alleen op de topics wat ze interessant vinden.

Stukje vissennerds psychologie,

Titel uitdagend. Nieuw filter, advies gevraagd. Sluierstaart is voor filternerds niet interessant het filter wel. Geen merk in titel want zet jij JBL sommige kijken dan niet want is hun merk niet. Zweren bij EHEIM.

Filtervragen naar afdeling filter. Ik heb, hoe het beste. Dan vallen ze over elkaar heen. Zijn ook hele oudjes met 40 jaar ervaring. Dit herken je wel aan de antwoorden. Kort en krachtig

Watervragen, bestemde topic maar jij word afgemaakt want willen je waardes weten. Dan meld jij teststrips :lol: Maar dan krijg je wel informatie.

Hebben vaak niet door dat ze in verschillende topics antwoorden maar dat het van 1 persoon afkomt. Tunnelvisie.

Dus al je vragen opslitsen en in bestemde topic gedeelte gaan plaatsen.

Stef
Lid FGF
Berichten: 398
Lid geworden op: 13-07-2016 02:37

Bericht door Stef » 20-07-2016 16:03

De buuf vond het zielig dat ik vandaag weer moest werken dus haar vent mag de rest van de schutting verwijderen als hij van zijn werk komt hahaha, dat zal hem leren :wink:
had dus mooi even de tijd om de poten onder de tafel te zetten en de bak te vullen, afijn, ze zwemmen :lol: , ze moetsen wel even wennen, duurde wel een kwartiertje voordat ze doorhadden dat de bak veel groter was. Beleven eerst een beetje linksonderin hangen en gingen het skulletje niet voorbij, nu gaan ze mooi de hele bak door. Tja, dat andere forum, staat wel veel op maar ik vind het maar een raar sfeertje daar, zal heus nog wel eens kijken maar het nodigt niet echt uit tot posten vind ik. Gaat hier ondanks dat het rustiger is toch veel fijner vind ik.
Heb een tweetal fotootjes voor jullie, 1 is wat wazig, sorry daarvoor, maakt niet zoveel uit, die is meer voor het overzicht. de andere is een stuk beter gelukt.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de stroming nu van links naar rechts lopen, zodra de waardes stabiel zijn eens kijken of ik de spraybar ga gebruiken of niet. Moet ze nog netjes aan de achterwand hangen maar voor nu is het zo even goed. eerst maar eens zorgen dat de waardes goed zijn. De plantjes komen morgen, ben er nog niet over uit wat ik daarmee ga doen, heb ze tot nu toe altijd meteen in de bak gedaan zonder problemen, straks nog maar even driftig lezen hier en daar hoe anderen dat doen. Vandaag lekker rustig op het werk dus kan me mooi even inlezen.
Groet Stef.

fmxsail
Lid FGF
Berichten: 44
Lid geworden op: 09-09-2015 15:10

Bericht door fmxsail » 20-07-2016 16:24

Hi Stef,

Mooie bak! Zie dat ik net te laat ben maar wou vragen: heb je je kit voldoende uit laten harden? bij voorkeur 1 a 2 weken na het kitten (gevraagd wanneer de bouwer hem daadwerkelijk in elkaar gezet heeft..?)

Over de stroming, er is geen 1 "juiste" manier, maar meerdere :D . Zoals je hem nu hebt staan is daar 1 van, zeker nu je bak nog leeg is.
Kijk even hoe je planten het straks doen.
Zelf heb ik ze bijvoorbeeld naast elkaar staan om een circulaire flow te krijgen, wel een rustige gezien mijn "logge" zwemmers. (tevens zorgt de lily-pipe outflow die ik heb voor een iets andere stroming)

Plantjes kan je heel simpel met zout of bleek (1/16 deel) ontsmetten, wel goed spoelen na bleek uiteraard.
Verder ben ik geen expert als het op verlichting voor je planten uitkomt :) wellicht zijn er al topics over beschikbaar die je kan nalezen. Vaak is dit ook een kwestie van trail and error..
Instagram @woah_there_satan

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 20-07-2016 16:48

Hi Stef,

Wat zullen ze blij zijn met de vele liters water!!!!

Ziet er goed uit, hoor! Beetje kaal, maar dat komt vanzelf goed en dat vinden je sluiers even niet boeiend hoor. Vooral je oude , zo groot geworden in al die jaren in dat kleine bakje. Kan het nog niet geloven. Die heeft nu even een shock :shock: Kan nu baantjes trekken

Je hebt nog geen druppels dus zou echt even om de 3 a 4 dagen de helft gaan verversen want gaat toch even pieken. Het handigste is een tuinslang. Het deel in je aquarium even een korfje of hevelklok er op. Komt zuigkracht op en die sluiers moeten altijd even kijken wat er loos is en dan heb je nog eenogige telescopen. Andere deel naar je wc of tuin. Even goed aan zuigen. 1 diepe ruk is genoeg. Even wachten en dan komt vanzelf je water eruit. Hoe langer je slang hoe minder kans op een slokje. Ik geef me plantenbakken meteen water ervan. Goed bemest :P

Dat van die kit wist ik ook niet. Hopen dat dit het geval is.

Log maar even in op het andere. Heb getracht je topic actueel te maken. Volgens mij als je op mijn naam klik kan je mijn geposte berichten zien. Al die vragen die jij heb, heb ik daar ook gesteld en vele reacties gehad. Kan je 7 maanden teruglezen wat je nodig heb.

Je bodem is wel erg dik. Uitkijken voor bodemrot en straks ook niet teveel erin gaan zitten woelen. Hier verzamelen zich ook slechte bacterieen en ik geloof ook ammoniak. Door gewoel erin komt het los in je water. Nu nog niet, is nieuw ,maar later wel.

Wat zal de buurman blij zijn als hij thuis komt. Lekker klusje in dit warme weer. :twisted:

Stef
Lid FGF
Berichten: 398
Lid geworden op: 13-07-2016 02:37

Bericht door Stef » 20-07-2016 17:06

Jeetje fmxsail, daar vraag je me wat. Ik heb werkelijk geen idee, Ik heb me wel helemaal het schompes lopen boenen op 2 kloddertjes die onderin lagen en wat vegen kit aan de zijkant voordat ik dat eraf had.
Dat hij de bak kwam brengen zei hij : "eerst ff schoonmaken en dan vullen dan hebben ze lekker de ruimte" dus ik ga er maar van uit dat het kan. Thanks voor de tip met de plantjes, dat zal ik in ieder geval even doen voordat ze erin gaan. Met verlichting wacht ik nog even, kijk eerst even hoe de plantjes het doen zonder, kan altijd nog. Zal me in ieder geval wel even gaan inlezen daarover.

Hoi Michelle, ik heb een klein lenspompje gekocht waar ik de flow mee kan regelen, pompje erin en slang in de spoelbak, met 3 minuten is de helft eruit dus verversen gaat lekker makkelijk. Ik heb geen planten in de tuin, ongewenst gras tussen de bestrating niet meegeteld dan hihi. Als het goed is krijg ik met dit filterzand geen last van bodemrot maar ik houd het goed in de gaten. Kreeg net trouwens een foto op de app van mijn vrouw, een zwetende buurman met breekijzer bij de schutting :lol: :lol: hij is bijna klaar.
Groet Stef.

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 20-07-2016 17:42

Hoi Stef,
Zo eindelijk hij staat 👌🏻wel gezellig zo op de eettafel. En ze hebben het prima naar hun zin zo te zien.
Ik hoop niet dat je de pech hebt met die kitrand. Als je plantjes staan is het ook weer een ander gezicht. En idd wat Femke
oppert, het kan ook met bleek. Wat moet ik me voorstellen bij een Lenspompje
En het regelen van de flow? Ik bedoel ik Ben wel eens aan het kijken voor een stromingpomp. Maar er zijn zoveel verschillende pompen. Dat ik het niet meer snapt waar alles voor bedoeld is?
Een stroming pomp, een airpomp, een luchtpomp , een opvoerpomp, een lenspomp??

Succes verder nog met het inrichten.

Groetjes Louise

Plaats reactie