Nieuw aquarium, wie heeft er antwoord op mijn vraag?

Planten, bare-bottom, hout, stenen en meer [leden]
Myrthe
Lid FGF
Berichten: 6
Lid geworden op: 08-03-2018 16:09

Nieuw aquarium, wie heeft er antwoord op mijn vraag?

Bericht door Myrthe » 09-03-2018 12:04

Hoi iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum en heb al heel wat berichten gelezen alleen het antwoord op mijn vraag nergens nog gevonden.

Ik heb op dit moment een telescoopoog en een leeuwenkop ze zijn allebei 5 maanden oud. Ik heb voor hun een nieuwe grotere bak gekocht (160l). Mijn leeuwenkop is aan het verkleuren. De wen is zo goed als wit geworden en er loopt een stress ader over zijn staart, vandaar dat ik met spoed een grotere bak heb gekocht om hopelijk zo de visjes een fijne thuis te geven. Nou wil ik natuurlijk ze zo snel mogelijk overzetten. Ik weet dat een bak normaal 3 weken moet draaien, maar ik vroeg mij af soms word er geadviseerd om een 70% water wissel te doen. Ik dacht als ik nou een groot deel van het water van mijn oude aquarium in de nieuwe bak doe en de rest aanvul met nieuw water kunnen mijn visjes dan eerder in de nieuwe bak? En is het handig om eventueel het filter van mijn oude bak te laten mee draaien in het nieuwe aquarium? Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want ik ben zo bang dat mijn leeuwenkop zijn kleur niet meer terug gaat krijgen..

Alvast bedankt dat jullie mij willen helpen!!!! :D

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 09-03-2018 17:59

Hoi Wichtje,

Vul het nieuwe aquarium met de 70% vuil water van de wissel en vul de rest aan met kraanwater. Vissen erbij en filter ook direct over. Voor het goede kun je bacti-balls en/of bacti-feed van Dino gebruiken om het filter sneller stabiel te krijgen. (extra bacterien en extra voedsel voor de bacterien)

Wel raad ik je aan - met klem - wanneer je bovenstaand gaat doen de eerste week dagelijks 30 liter te verversen - dan weer de wekelijkse 70% wissel - dan weer een week lang om de dag 30 liter te verversen - dan weer de wekelijkse 70%. Je zult dan echt wel stabiel draaien.

Het is misschien even heel veel werk, maar je krijgt te maken met een paar pieken en dalen aangaande het filter. Je kunt het meten met striptest of beter: met druppeltests - je zit dan wel voor een tijd vast aan een meetverslaving, dus weet waar je aan begint. Met het waterwisselschema zul je in ieder geval de scherpe randjes van het indraaien van het filter opvangen.

Of de leeuwenkop weer kleur gaat krijgen... ik kan niets garanderen en raad je aan rekening te houden met van niet. Ik kan er ook even niets meer van maken....

Ik hoop je iets verder geholpen te hebben, he je vragen, stel ze gerust!

grt Michel

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 09-03-2018 20:35

voordat ik het vergeet... het overgebleven bakje kun je natuurlijk weer gebruiken om het wisselwater op temperatuur te laten komen...

Yoshi
Beheer
Berichten: 648
Lid geworden op: 25-02-2018 11:20

Bericht door Yoshi » 09-03-2018 23:28

Hier valt niets aan toe te voegen, en die bacti-balls ik zweer er ook bij. Er zijn verschillende varianten gebruik zelf een mix van verschillende soorten.

Myrthe
Lid FGF
Berichten: 6
Lid geworden op: 08-03-2018 16:09

Bericht door Myrthe » 10-03-2018 10:42

Ontzettend bedankt voor de uitgebreide uitleg!! Hier kan ik mee aan de slag! Ik ga vanmiddag naar de speciaalzaak om de inrichting te kopen en ga gelijk kijken naar de batci-balls. Nogmaals ontzettend bedankt voor het advies en de hulp! :D

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 10-03-2018 11:18

Bacti-balls kun je beter via Dino bestellen (begint een beetje een uithangboord voor Fancy Goldfish Store te lijken... hmmmm...) De bacterienstarter die je bij de lokale shop zult krijgen zullen van Sera zijn - IMHO a waste of money...

Mocht je voor de bacti-balls gaan, dan kun je ze het best in je filter stoppen. Ik had ze los in de bak en na verloop van tijd had eens van de vissen kans gezien er eentje in z'n bek te krijgen. Dat was een uurtje zweten om die eruit te krijgen.

Yoshi
Beheer
Berichten: 648
Lid geworden op: 25-02-2018 11:20

Bericht door Yoshi » 10-03-2018 12:42

Zelf zweer ik ook bij mos-balls.
Yoshi schreef:Wij hebben altijd bare bottem maar wel een paar mosballs her en der, dit werkt prima want alle troepjes verdwijnen er wonderbaarlijk onder. Lijkt een wisselwerking mosball reguleerd nitraat en trek troepjes en poepjes aan en deze voedt zich er op zijn beurt weer mee, verder zijn de vissen er duidelijk van gecharmeerd dus iedereen blij.

Zie foto bare bottum-mossball en weer helemaal blije Pearl.
Afbeelding

Myrthe
Lid FGF
Berichten: 6
Lid geworden op: 08-03-2018 16:09

Bericht door Myrthe » 12-03-2018 10:29

Super dan ga ik de bacti-bolls via Dino bestellen! Ik kon ze nergens vinden, maar nu weet ik waar! En Yohsi ik heb gisteren een mosbol gekocht! :D

Ik heb nog een korte andere vraag en misschien kunnen jullie mij er bij helpen. Ik heb een 2de hands aquarium gekocht van het merk Aqualantis. Helaas er gisteren achter gekomen na 2 nieuwe tl buizen gekocht te hebben, dat de lichtbalk kapot is waardoor het licht na een paar minuten begint te flikkeren. Deze lichtbalken van dit merk dat op ons model hoort zijn niet meer te koop. Valt het nog te repareren? Of moeten we op zoek gaan naar een merk dat er hopelijk op past?

wil
Lid FGF
Berichten: 724
Lid geworden op: 27-06-2016 17:18

Bericht door wil » 12-03-2018 12:42

Misschien kun je de sperfish led verlichting erin doen ik heb een juwel bak en de lichtunit ging kapot toen heb ik een setje ledverlichting gekocht die in de bestaande unit kan daar zitten de stekkers aan dus je kan het zo aansluiten met de bijbehorende doppen

Yoshi
Beheer
Berichten: 648
Lid geworden op: 25-02-2018 11:20

Bericht door Yoshi » 12-03-2018 13:02

Heb je al gereclameerd bij de verkoper ?
Anders zou led ook mijn antwoord zijn. Je lampen gaan aan maar gaan weer uit, dus je starter en lampen lijken goed.
Het kan de tranformator zijn maar dan zou je die moeten vervangen of laten doormeten.
Nu je er toch mee aan de slag moet, ga voor led en er zijn diverse opties voor led dan alleen led tl.

Ben zelf dol op deze, bestaan in diverse maten en kunnen in en uitshuiven dan past het altijd. De foto is een van de kortste maar ze zijn er in diverse maten.


Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie