Van een aquarium met bodem naar een Bare Bottom

Planten, bare-bottom, hout, stenen en meer [leden]
ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 26-10-2011 22:15

Ik doe het met natuurazijn en daarna gloeiend heet water.
Maar ik zou niet bang zijn voor een paar bacteriën of parasieten die in de bak blijven.
In elke bak kan je deze vinden, een gezonde vis zonder stres heeft daar geen last van.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Gast

Bericht door Gast » 26-10-2011 22:18

Inderdaad. Je hoeft maar één plantje te kopen en het kan alweer raak zijn.

Nou ik ben wel benieuwd hoe het er uit ziet. Dus ik verwacht wel foto's :twisted:

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 26-10-2011 22:48

Ik heb de bak ,net zoals Zsjonnie hier aanhaald, behandeld met natuurazijn en gloeiend heet water.
Er moesten ook een paar kalkranden van mijn bak dus :).

Alleen het allerlaatste stukje water kreeg ik er niet uit.. heb het wat proberen droog te deppen met een handdoek maar dat lukte niet goed. Dus hopelijk zijn er geen bacterieeën achter gebleven.

Toen de bak terug gevuld was heb ik fancy crystal clear en toxic remover toegevoegd.

Ook al een potje met 6 stekjes belgisch groen er in geplaatst.

Filter heb ik uitgekuist in aquariumwater. De bak ga ik toch terug 2 a 3 weken laten indraaien voor de zekerheid.
Vrijdag zal ik een foto plaatsen ;).
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 26-10-2011 22:53

Zodra het water weer 'crystal clear' is, zie ik het probleem niet in om de vis al terug te plaatsen.
Als je dan de aankomende weken elke 3e dag 50% water ververst kunnen de afvalstoffen niet hoog oplopen..
Want ik neem aan dat je nu in die 60cm bak ook veel en vaak water moet gaan verversen?

Er zijn in het buitenland een hoop mensen die zonder filter werken en elke 3e dag het water voor 80% verversen.
Dus met filter lijkt mij 50% genoeg, zeker als je wat spaarzaam voert aan het begin..
Dan 1x in de week dat toxic remover erin..?

Is maar een ideetje :)
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Gast

Bericht door Gast » 26-10-2011 22:55

Een aquarium draaien zonder filter..moet er niet aan denken. Ik zou dat dus nooit willen, je weet nooit wanneer het echt mis gaat dan. 80% verversen vind ik dan ook wel erg veel. Ik ververs nu al 80% elke twee weken.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 26-10-2011 22:56

crystal clear wil ook niet altijd zeggen dat je waterwaardes inorde zijn.
Deze zou ik toch ook wel nog enkele dagen willen checken voor ik terug een vis over plaats.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 26-10-2011 23:38

@ Frost: Vele Ranchu-houders zweren bij een filterloze bak met enkel een luchtpomp en elke 4e dag 100% water verversen.
De waterverversingen hier zijn in principe altijd 80%. Als ik toch bezig ben, haal ik er liever zoveel mogelijk uit.

@ Sanne: Dat zeg ik ook niet :)
Maar aangezien je geen belasting in je bak hebt en 100% water hebt ververst, zullen de waardes nagenoeg gelijk zijn aan je kraanwater.
Wat ik bedoel met wanneer het weer helder is, is dat het Crystal clear en Toxic Remover dan hun werk hebben gedaan.
Nu het nog troebel is, is de kans op aanwezige schadelijke stoffen wat groter.

Ik ben zelf gewend om mijn vissen zo goed als op kraanwater te laten zwemmen.
Dat is waarschijnlijk de reden waarom ik mijn vissen gerust op 100% vers kraanwater zet.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Gast

Bericht door Gast » 26-10-2011 23:43

Ons kraanwater is in orde, in Amerika is het heel anders, daar zitten zo veel giftige stoffen alleen al in het leidingswater.. :?

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 26-10-2011 23:44

Die lui voegen ook allerlei voorbereidingsmiddeltjes toe en laten het water meestal een dag beluchten.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 26-10-2011 23:44

De waterwaardes hou ik de komende 3 weken nu wel heel erg goed in het oog.
Ik kan de zebradanio's wel al in de bak zetten binnen enkele dagen. Deze heb ik voorlopig ook even apart gezet en een zoutbehandeling gegeven. je weet maar nooit dat zij ook een bacterie in zich hebben, maar die zijn wel nog actief zoals anders.

Het is wel een heel ander zicht nu :). Op de moment zie ik wel niets door mijn bak. Alles is wit door de crystal clear en toxic remover.
Maar ik vind het er zelfs beter uit zien met een kale bodem. Alleen binnenkort mijn creativiteit wat laten werken wat de plantjes betreft he.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Plaats reactie