Fotoalbum van Ferry

[beheer]
Plaats reactie
Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 28-11-2011 13:37

Is de filter 1 op 1 met de afgebeelde vijver?


Zelf was ik van plan een bead filter te bouwen van hoge druk gas tonnen, of cv ketels, iets in die zin.
En voordat het de bead ingaat door een mechanische filter, je kunt zelfs een grotere bead filter maken of er meer naast elkaar zetten naar je eigen voorkeur.

Misschien voor jou ook een idee? Op deze manier zul je veel ruimte besparen, en als je een beetje handig bent is het zo gefixt.


Vullen met K1 kaldness en hoppa, efficiënter kan het op het moment niet worden zover ik weet.
Afbeelding

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 28-11-2011 16:20

Sanne, het is redelijk eenvoudig hoor.. het is net als een aqua-filter maar dan in het groot :)

Kingyo, het filter is een voorbeeld.. de maat is echter van een bestaand meerkamerfilter van 2 meter lang (en dus 1 op 1 met de vijver) welke ik op het oog heb.
Ik weet nog niet wat precies wat voor filtering ik wil. Wellicht dat ik zelf wat ga maken van meerdere 200ltr vaten maar de media die erin komt heb ik nog geen idee van.

Bead filters moeten pompgevoed toch? Dan inderdaad in combinatie met een bochtzeef, vortex of andere voorfiltering. Is een bead filter niet moeilijk om zelf te bouwen? Hoe reinig je de beads?

Het idee erachter voor mij is ook om wat watervolume te winnen, vandaar het idee om een groot filtervolume te creëren. Als ik 600 liter filtervolume creëer, win ik 20% aan watervolume.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 28-11-2011 16:41

K1 kaldness(de beads) zijn zelfreinigend, dus simpelweg installeren en nooit meer naar omkijken.

Het schijnt nog efficiënter te zijn dan een trickle systeem, wat een hele tijd het effectiefste was.


Als je alle ins en outs van een hoge druk vat waterdicht maakt en er voor kunt zorgen dat ze hoge druk aan kunnen, heb je in principe al een bead filter/fluidized bed filter.

Hieronder zie je bead filters die te koop zijn. Deze kosten duizenden euro's, ongelooflijk veel voor zo een simpele constructie.

Afbeelding

Afbeelding


Demonstratie filmpje:


http://www.youtube.com/watch?v=ZtgajS8ayFg



Het design zelf is heel simpel.

Het gaat meer om de techniek achter de k1 media, en fluidizen van deze media, maar daar is meer over te vinden op het internet.


Stel je koopt een expansie vat 2ehands of 1ehands maakt niet uit zolang die waterdicht is, ook op hoge druk.

Afbeelding

En je bouwt hem in elkaar, simpel als dat.


Appeltje eitje in principe...


Of je bouwt het filter wat je al hebt om naar een fluidized bed filter, denk dat je dan zelfs nog sneller klaar bent.
Afbeelding

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 28-11-2011 16:59

Kan dat met een gewoon drukfilter?

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 28-11-2011 17:12

Een canister bedoel je?

Zal als het goed is wel moeten kunnen. Je zou het even kunnen proberen.


Maar je hebt een meerkamer filter, hier kan je gewoon moving bed filters van maken als je dat wilt.

Zelfde principe als de bead filter, alleen zonder druk.

http://www.youtube.com/watch?v=FzY7PZycmc4
Afbeelding

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 28-11-2011 17:51

At Kingyo, ik heb nog geen meerkamerfilter. Dit is hoe de vijver nu is:
Edit: geen foto's meer

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 28-11-2011 18:01

Oh, dan heb ik het verkeerd gelezen.
Afbeelding

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 28-11-2011 20:06

wat wil je precies bereiken met een drukfilter?

ik vraag dit omdat het voor veel mensen niet duidelijk is.

misschien ook even het verschil aangeven tussen de verschillende filters en namen waar je mee gooit.

naar mijn inziens ben je goed bezig.indrukwekkend.

ik ga dit toepassen op mn nieuwe grote bak.dat idee had ik al :)

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 28-11-2011 20:28

Ik heb momenteel een drukfilter op mijn vijver, welke te vergelijken is met een aquarium-buitenfilter, alleen dan wat groter. Naar mijn mening is het het biologische filtervermogen van dit drukfilter voldoende voor de vijver toch wil ik hier wat verbeteringen in aanbrengen.

De reden dat ik mijn filtersysteem wil aanpakken is allereerst de bodemafzuiging welke momenteel erg gering is. Vandaar dat ik een omgekeerde bodemdrain (een schaal die ongeveer 2cm boven de bodem is geïnstalleerd en welke veel vuil aanzuigt) wil aanleggen om veel vuil wat zich momenteel op de bodem ophoopt af te zuigen.

Als de afzuiging in orde is komt natuurlijk het filter. Daar heb natuurlijk ook meerdere opties voor (Trickle filters/ torens) laat ik even buiten beschouwing aangezien ik daar toch geen ruimte voor heb hier).

Zelf denk ik eraan om een meerkamerfilter met vortex (of ander soort voorfilter) neer te zetten. Dit type filter kun je vergelijken met een aquarium bioloog, alleen dan groter. Een vortex is een voorfilter om grove vuildelen af te vangen. Je hebt meerdere soorten voorfilters; vortex, sieve (bochtzeef), trommels, etc., etc.
Je kunt heel eenvoudig zelf een dergelijk filter bouwen met behulp van bijvoorbeeld kunststof vaten. Bijkomend voordeel is dat je het volume van deze vaten zo groot kan maken als je zelf wilt en daarmee dus behoorlijk wat liters water extra kunt winnen in mijn geval.

Een bead-filter werkt door middel van duizenden drijvende kunststof balletjes met zowel mechanisch als biologisch filtervermogen. Je hebt hierbij een voorfilter nodig om het grote vuil af te vangen. Daarna pomp je het door het bead-filter. De onderste balletjes hebben naast een biologische ook een mechanische filter werking. Dit schijnt 1 van de effectievere methoden te zijn. Alleen behaal ik hiermee niet de winst qua watervolume, wat ik graag wil..

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 28-11-2011 20:39

ik zou de drukfilter alleen met witte watten vullen,en die goed bijhouden en bij de rest wat je zegt kan ik me wel vinden.
en ik zou zeker weten dat-voor een aquarium gezien- de inhoud zeker 6 keer per uur rond gaat.

Plaats reactie