Algemene Tips

Maandelijkse prijsfotowedstrijd [leden]

<br/>

Plaats reactie
Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Algemene Tips

Bericht door Rex Hunt » 06-02-2013 20:32

ik zie links en rechts toch nog vaak dingen waarvan ik denk: had geweten dat je hier strafpunten voor krijgt. want er worden veel foto's zomaar even gemaakt en ingestuurd, terwijl als je op de volgende punten een beetje gaat letten je veel meer kansen creëert, en mooiere foto's gaat insturen.

vandaar wat tips.

- de belangrijkste, zorg dat je zelf trots bent op die foto en hij er ook uitspringt op die stapel die je hebt.
- waterlijnen. als de lichtkap het toelaat, verberg ze. niks zo lelijk als licht wat er onder door schijnt, terwijl het makkelijk op te lossen is.
- neem foto's altijd zonder natuurlijk en kunstmatig daglicht, of de opdracht moet hier mee te maken hebben. de verlichting van de bak op het water is prima.
- gebruik geen flitser. verpest heel de foto als je er niet mee om kunt gaan.
- poets de voorraam schoon. kalk en andere storende elementen zoals opgedroogde druppels halen de kwaliteit naar beneden.
- lees de opdracht goed, als er close up staat, zorg dan in elk geval dat niet de halve woonkamer er op staat.
- ververs je water voor je een foto maakt, wij zien aan het water meer dan dat je denkt, en bepaalde indicaties leiden tot strafpunten.
- zorg dat je eigen spiegelbeeld of dat van de camera er niet op staat.
- verwijder afgestorven of gele bladeren van planten. groen is de kleur die het het mooist is.
- maak rechte foto's ten opzichte van je doel. we zien zo vaak mooie foto's maar die dan net te scheef genomen zijn. kost punten.
- de 50 liter regel geld hier. minder kost je gewoon punten.


voel je vrij om de andere leden jou persoonlijke tips hier te geven.
RH.

pauolo
Lid FGF
Berichten: 73
Lid geworden op: 09-02-2013 09:20

ISO waarde hoger voor minder bewegingsonscherpte

Bericht door pauolo » 10-02-2013 12:21

Bij bestaand licht maak je bij je aquarium al snel mooiere foto's dan met flits maar er is dan wel één spelbreker.
Dit is de hoeveelhied licht die je beschikbaar hebt waardoor de hele foto of de vis die beweegt al sneller vaag wordt door de bewegingsonscherpte.

Om een hogere sluitertijd te kunnen kiezen op je camera en toch nog genoeg licht te krijgen kun je naast het aanpassen van je diafragma (kleiner getal en dus groter diafragma) ook nog kiezen voor een hogere ISO waarde (tenminste bij de meeste camera's).
Een hogere ISO waarde betekent dat de camera een hogere gevoelighied krijgt en dus bij minder licht toch nog een goede foto mogelijk is met (minder) bewegingsonscherpte.
Ik neem bijna al mijn foto's bij bestaand licht met een ISO instelling van 1600.
Elk voordeel heeft zijn nadeel en dat is dat bij een hogere ISO waarde er meer ruis ontstaat (grovere korrels / beeldpunten). Als je een camera hebt die in RAW kan fotograferen kan je dit met de RAW software redelijk herstellen maar zeker niet helemaal.

Ik besef dat dit voor beginnende fotografen allemaal nog erg ingewikkeld klinkt. Maar als je in de gebruiksaanwijzing van je camera eens opzoekt hoe je de ISO waarde kan instellen dan ben je al een heel eind. Laat de camera maar zoveel mogelijk op automatisch staan met alleen de flits uit en de ISO instelling op een hoge instelling. Je zult zien dat je hele andere foto's kan maken en ineens zullen de vissen veel minder bewogen zijn.

Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 10-02-2013 12:25

Bedankt Pauolo , alles tips zijn handig!
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Plaats reactie