Eindelijk m'n Sabao

Nieuwe/zeldzame/extreme varianten [leden]
ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 21-11-2013 21:09

Even een paar certificaten aanvragen met een flinke zak centen en je kan ze ook importeren :rolleyes:
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Symbas story
Lid FGF
Berichten: 277
Lid geworden op: 24-05-2013 22:43

Bericht door Symbas story » 21-11-2013 21:13

Zo kan het ook ja ;) alleen denk dat je uiteindelijk meer geld kwijt bent.

Ben in ieder geval blij dat ik een adres heb waar ik goedkoop leuke kwaliteit sluiers kan krijgen. Dit was ook nog behoorlijk onverwacht dus al helemaal leuk.

GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Bericht door GoldenFish » 21-11-2013 21:20

Hey Dino, hoe sta je er eigenlijk tegenover dat er een discussie gehouden wordt over vissen die officieel niet bij jou vandaan komen? :lol: :P

Nee, even serieus mensen. Eerst maar zien hoe ze binnen komen en dan kunnen we deze discussie wel weer hervatten. Nu is het in het wilde weg speculeren.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 21-11-2013 23:24

Beetje off topic Frost! Daar hebben we het toch niet over? Zijn wel meer vissen hier op deze forum wat niet van of via mij komt. Merkwaardig....

Maar Japan haald wel degelijk vis uit bv China. En niet zo weinig ook. Kan me nog herinneren dat ik bij een kweker was. De Japanner betaald het dubbele van wat ik moest betalen. En dat was nog een bekende kweker in de goudvissen uit Japan. Opzich vind ik dat ook niet erg en vreemd. Wat moet een kweker anders als bv zijn hele visbestand door natuurgeweld is vernietigd. Met goudvis is dit vaak gebeurt helaas. Naar mijn mening zijn er maar 2 goudvissoort uit Japan dat echt goed verkoopt en vrij zuiver is. Dat is tvr en jikin. De rest moet je denk ik zien als hobby of als verplichte voortzetting van familie traditie. Japanners zijn daar heel strict in.

Het volgende is ook aan de hand. Er zijn traditionele kwekers maar ook moderne kwekers. Dit ook in koi. (Eerst de koi)
Showa bv. is officieel op kleur en body op zijn 4e tot 7e jaar. Zolang duurt het voordat een showa voordat hij verhandeld kan worden. Hierin zit 5 stambloeden in. 1 De kohaku van Dainichi stam. 2. De Sanke stam van ??? 3 de Shiro utsuri van geloof ik Omosako. 4 de goshiki van Tanaka en 5 de Chagoi ( voor de bouw) van ???. Zoveel jaren duurt telang in winstoogmerk. Dus tegenwoordig hebben de Japanners al tossais in de verkoop. Deze zijn gekweekt vanuit een Sanke en kohaku. Denk aan de kindai showa bv. Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat traditioneel steeds minder word omdat het niet meer lonend is.
Dit is 1 voorbeeld maar kijk ook naar hele bekende moderne kwekers zoals Ogata of tagigawa. Gooien jaren traditie overboord omdat ze geld en mee willen concurreren. Kweker Ogata kweekt voornamelijk zijn vissen in China omdat het goedkoper is. Als ze groter zijn worden ze vervoerd naar Japan om daar als Japanse koi te verkopen. Maar ze zullen altijd WEL Japanse bloedlijn gebruiken.

Voor Sabao is het eigenlijk hetzelfde. Waarom zou een kweker zelf kweken als hij goedkoper ergens anders in kan kopen. Dan ben je dief van je portemonnee. Hun core business is koi geen goudvissen. Vroeger kweekt Choguro bv goede kwaliteits Sabao. Maar nu laat hij dat kweken oftewel hij koopt het in. En daar is niks mis mee. Tosakin hetzelfde, Japanse kwekers hebben Chinese bloed gebruikt. Dat is niet erg als je goed uitselecteert. Op een gegeven moment creëer je een bloedlijn. Heb alleen moeite dat Choguro niet meer of niet goed selecteerd. Maar ja als aan de andere kant van de wereld geld wil uitgeven aan, in hun ogen geen topvissen en in ons ogen mooie vissen. Ja dan geef ik hem ergens ook gelijk. Kweken is een kunst maar zodra geld een factor speelt is dat helaas heel moeilijk.

Symbas story
Lid FGF
Berichten: 277
Lid geworden op: 24-05-2013 22:43

Bericht door Symbas story » 15-12-2013 16:12

Vandaag 2 visjes uitgezocht en €110 euro armer :p

Ik ben in ieder geval super happy. Daarnaast wisten ze me te vertellen dat Choguro deze toch echt zelf gekweekt heeft ;) hij had ze van allerlei maten rond zwemmen, van ini mini tot super groot, en dit is een heel leuk tussen maatje. Helaas zijn de foto's weer bagger. In m'n handen waren ze knalrood, en op foto van m'n mobiel zijn ze weer oranje... Grrrrr.... Qua bouw vind ik de minst witte het mooist, maar in het echt is de bouw nog mooier. Wit is spierwit, ook op de koppen, en rood is echt rood..



Afbeelding

Afbeelding

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 15-12-2013 16:55

je zou is zonder flits moeten proberen trekken.. ik denk dat de kleuren dan realistischer overkomen.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Bericht door GoldenFish » 15-12-2013 17:46

Vis op de onderste foto is inderdaad minder mooi dan die vis op de bovenste foto. Voor de rest weinig op aan te merken; van harte met de aanschaf!! Ze gingen zeker als warme broodjes?

Symbas story
Lid FGF
Berichten: 277
Lid geworden op: 24-05-2013 22:43

Bericht door Symbas story » 15-12-2013 18:00

Veel mensen vonden ze inderdaad heel leuk ja.

De onderste heb ik vooral gekozen op kleur/patroon. Van boven oogt het als een hele mooie evenwichtige vis.

Hoop ook nog dat hij leuke andere Japanners voor me kan krijgen :D

GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Bericht door GoldenFish » 15-12-2013 18:03

Zie het al voor me - straks meer sluiers in die winkel dan koi 8) :lol: En de hele tuin bij jou omgegraven om duizenden vissen te huisvesten

Symbas story
Lid FGF
Berichten: 277
Lid geworden op: 24-05-2013 22:43

Bericht door Symbas story » 15-12-2013 19:47

Afbeelding

Afbeelding

Tadaaaa :D

Plaats reactie