Eindelijk m'n Sabao

Nieuwe/zeldzame/extreme varianten [leden]
Symbas story
Lid FGF
Berichten: 277
Lid geworden op: 24-05-2013 22:43

Bericht door Symbas story » 18-11-2013 10:37

Mijn schoonmoeder ;) ik had een Fuku daruma, die is tijdens m'n verhuizing overleden.

Symbas story
Lid FGF
Berichten: 277
Lid geworden op: 24-05-2013 22:43

Bericht door Symbas story » 18-11-2013 10:39

Dino, wel apart dat je op dit forum meerdere malen gezegd hebt dat Choguro DE Sabao kweker is.

Deze vissen zijn als Sabao verkocht voor een zeer leuke prijs, goedkoper kon jij me ze niet verkopen zei je op een show ;)

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 18-11-2013 10:58

Tamasaba zit tussen Sabao en Fuku Daruma in.

Sabao - R/W slanke bouw.
Tamasaba - R/W diepe bouw.
Fuku Daruma (uit tamasaba geselecteerd) - Alle kleuren en diepe (Ryukin-like) bouw.

Zowel Sabao als Tamasaba zijn een kruising tussen Syounai en Ryukin, maar bij Sabao is er geselecteerd op de slankere bouw en bij Tamasaba is er geselecteerd op de diepere bouw.


Eerst maar eens afwachten tot hij/zij binnen is. Bewonderen en dan kijken of er een naamkaartje aangehangen kan worden :lol:
Hoe ga je dat eigenlijk doen nu met die kou? Binnen in quarantaine? Of komt hij pas in het voorjaar?
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Symbas story
Lid FGF
Berichten: 277
Lid geworden op: 24-05-2013 22:43

Bericht door Symbas story » 18-11-2013 11:10

Als ze hierheen komen gaan ze eerst bij de dealer in quarantaine en mogen pas verhuizen als ze schoon zijn van parasieten en de watertemperatuur het toelaat.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 18-11-2013 12:05

Je heb saboa en saboa. Als je minder kwaliteit wil is 20€ haalbaar.
Als je topkwaliteit wil ben je dit in meervoud kwijt.
Alles wat naar Ned. komt is geen topkwaliteit maar wel goed genoeg voor de gemiddelde hobbyist.

De kweek van Choguro is ok. Maar absoluut geen top in Japan. Wel qua prijs.

Symbas story
Lid FGF
Berichten: 277
Lid geworden op: 24-05-2013 22:43

Bericht door Symbas story » 18-11-2013 12:20

Dan vind ik het vreemd dat je dit eerder gezegd hebt dat dit een topkweker is.

En wat is Saboa? Nooit van gehoord namelijk, online ook niks over te vinden, net als tamabassa, ken namelijk wel Tamasaba.

Wie heeft het hier over €20? Ik niet.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 18-11-2013 15:14

Wat is EEN topkweker? Als een kweker niet goed of niet uitselecteerd, heb je een partij vissen straks, van slechte en goede vissen in kleiner als 20cm. Hiertussen dus ook topkwaliteiten, maar helaas ook mindere kwaliteit.
Groter als 20cm, ziet zelfs een leek het verschil. En als jij je erin verdiept in de sabaokweek en wat de standaarden zijn. Weet jij wat ik bedoel hiermee.

Sorry correctie saboa is sabao. En tamabassa is tamasaba. Sorry dat je niks kon vinden met copy/paste met zoekmachine online.
En rond 20€ zeg ik inderdaad en niet jij. Hiermee bedoel ik dat wij ze aanbieden voor deze prijs. Ik weet deze prijs omdat WIJ ze nu al verkopen aan handelaren en soms aan particulieren.

En Choguro is ook NU o.a. EEN sabao OPKOPER. En het was een sabao kweker. Met als kweekvissen VAN iemand anders als hij kweekt. En ZONDER of GEEN uitselectie. En als je wil weten waarom ik dit weet is omdat ik Choguro al bijna 10 jaar ken al VOORDAT hij sabao kweekt en voornamelijk ogons kweekte. Choguro is een traditioneel platina ogon kweker met als zijn leermeester Shinji.

In mijn ogen is het een goede supplier omdat hij redelijke vissen voor schappelijke prijs kan verkopen aan ons. En hij kan constant leveren omdat hij veel heeft zitten. Dit met als reden geen cullmolen.


Leuk onderwerp! Jammer dat deze vis niet echt word gewaardeerd in Nederland. En de meeste NOG niet weten wat het verschil is tussen een sabao/tamasaba/fuku daruma.

Ben wel blij voor je dat jij je droomvisje heb gevonden voor een leuk prijsje. Succes en veel plezier ermee. :wink:

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 18-11-2013 15:42

Hoe dan ook zullen er genoeg jaloers op je zijn :lol:
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Bericht door GoldenFish » 19-11-2013 22:49

Ik vind het een beetje een moeilijke discussie Dino en co.

Ik heb eens even zitten gooooglen op internet en youtube en er zijn maar zeer weinig bronnen beschikbaar. Wat me dus wel opvalt is dat de Japanse Ryukin, waar ik persoonlijk erg veel van hou, steeds minder lijkt te worden gekweekt, of aan de andere kant, veel te duur verkocht wordt. Ik heb vernomen uit een zeer betrouwbare bron, dankzij S.Story dat bijvoorbeeld Yamazaki *die overigens ook een koi kweker is* al 4 jaar uit de sluiers gestapt is. En dan vraag ik me dus af: waarom? Valt er met die vissen geen geld te verdienen, of is de bloedlijn uitgeput, of wilde hij zich geheel focussen op koi?

Dino, je zegt dat sommige koi handelaren dus voor sluiers ook tussenhandelaren zijn. Mijn vraag aan jou is dus: als zij deze zelf niet kweken - waar komen ze dan wel vandaan en hoe groot zijn deze farms? Als deze sluiers toch min of meer zo uit de mode aan het raken zijn, dan kun je hier toch amper geld mee verdienen?

Over de video: Ik vind het ook mooie vissen kwa bouw, al heb ik dus ook het gevoel dat 80% van alle exemplaren meer diep oranje van kleur zijn dan echt rood wit, zoals het exemplaar op de foto. Mogelijk zijn er hier dus bloedlijnen door elkaar geraakt of zelfs volledig verschillende varianten! Ik heb dit al gezegd tegen S. Story maar zij zegt dat het komt door de belichting van de video. Als de vissen arriveren wil ik ze graag eens met eigen ogen zien of dit ook werkelijk zo is.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 20-11-2013 00:09

Er is steeds minder animo voor Ryukins. En dan zeker de long tail variant, deze lijkt zijn tijd gehad te hebben.
De Ryukins die dus nog worden gekweekt (en dan zeker een goede long tail exemplaar), worden hierdoor automatisch duurder. Te duur is een mening, maar een kweker kan zijn vissen goedkoper verkopen wanneer hij deze met grote groepen tegelijk kweekt.
FancyGoldfish schreef:Met als kweekvissen VAN iemand anders als hij kweekt.
Er wordt door sommige nog wel gekweekt, maar de vissen waarmee ze kweken kopen ze op van andere kwekers (Ruimtebesparing om niet tig takken van een lijn te hoeven bewaren?).
Wat ik tot nu toe voorbij heb zien komen is dat steeds meer Japanse farms hun goudvissen uit China halen.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Plaats reactie