Video-album: Misuzu

De Video-albums van diverse leden [leden]
FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 06-08-2013 18:14

Heb je filmpje gezien. Alleen denk ik dat ze last hebben van parasieten misschien. Beter is een afstrijkje laten maken.

Misuzu
Lid FGF
Berichten: 896
Lid geworden op: 08-06-2013 11:35

Bericht door Misuzu » 06-08-2013 18:23

Maar hij gaat toch niet over de bodem heen?
Hij doet het best regelmatig, heen en weer zwemmen en dan een boogje naar de andere kant.
Maar niet over de grond ofzo, twijfelde eerst zelf ook maar omdat het niet over de grond ging dacht ik dat het wel goed zat.
365 days and night, 365 tries to make it right
Afbeelding

Misuzu
Lid FGF
Berichten: 896
Lid geworden op: 08-06-2013 11:35

Bericht door Misuzu » 06-08-2013 18:26

Ik heb fmc staan, kan ik ze hiermee behandelen?
Of moet ik eerst afstrijkje laten maken.
365 days and night, 365 tries to make it right
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 06-08-2013 18:28

Eerst weten wat er aan de hand is voor je gaat behandelen, anders kan je het veel erger maken dan het al is.
Buiten dat moet je ook de oorzaak achterhalen en aanpakken, want anders schiet je er nog niets mee op.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 06-08-2013 18:33

Maar zou de oorzaak niet bij de waterkwaliteit kunnen liggen? Aangezien ik toch iets als waterbloei zie
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Misuzu
Lid FGF
Berichten: 896
Lid geworden op: 08-06-2013 11:35

Bericht door Misuzu » 06-08-2013 18:39

maar waterbloei is toch gewoon alg groei, natuurlijk proces.. wat is hier schadelijk aan?
als ik water test met mijn test strookjes geeft hij goede waardes aan.
van de week komt mijn druppel test binnen voor preciezer resultaat.

Heb net ook nog even getest en daar valt niets op te zien wat afwijkt.
Ik zal morgen wel even uitstrijkje maken en meteen water laten testen.
Waterbloei valt toch tegen te gaan met uv lamp?
365 days and night, 365 tries to make it right
Afbeelding

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 06-08-2013 22:04

Stap 1. Water testen (regelmatig)
Stap 2. Afstrijkje maken. Roep desnoods hulp in als je dat zelf niet kan.
Stap 3. Evalueer de eerste 2 stappen
Stap 4. Ga dan pas nadenken en/of informatie inwinnen wat je het beste kan doen.
Stap 5. Ga dan pas te werk.

Kortom niet zomaar iets gebruiken voordat je überhaupt iets weet. Dit is goed bedoeld advies, trek je dus niets persoonlijke aan. Wat je niet weet, weet je ook niet. :D

Kan ook zijn dat je nieuwe vissen iets onder de leden hebben. Daarom is een q periode altijd aan te bevelen. Daar kan de winkelier soms ook niets aan doen. Als je wil kan ik een afstrijkje voor je maken als je evt. as. donderdag komt. :D

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 07-08-2013 00:58

Klopt. Een natuurlijk proces, maar wel wat getriggerd moet worden. En de trigger bij waterbloei/zweefalg/groenwater is een ammoniakpiek welke heel schadelijk kan zijn voor je vissen.

Teststrookjes vind ik persoonlijk niet betrouwbaar.
Helaas is de kans nu ook groot dat je geen ammoniak kan meten met een druppeltest, aangezien waterbloei ammoniak vreet. Zelfs zonder waterbloei is de kans groot dat je een ammoniakpiek niet meet, omdat dit vaak niet lang meetbaar is.

En ja een UV-lamp dood zweefalg.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 07-08-2013 07:39

Misuzu trek je dit zeker niet persoonlijk aan! :)
Het zijn details die je vaak niet weet als je met de hobby start. En daar willen wij je heel graag bij helpen, omdat deze details toch ook wel belangrijk zijn voor het welzijn van de visjes. Want we weten dat je het heel goed wil doen.

Hoe gaat het met je visjes?

Handel niet te snel en volg best bovenstaande stappen.
Mag ik even een vraagje stellen? Hoe lang heeft je bak exact ingedraaid?
Ik heb ooit hetzelfde probleem gehad. Ondanks mijn aquarium al enkele weken indraaide heb ik de visjes er toch te snel in gezet. Vaak wordt er ook aangeraden van de eerste week een visje en de week nadien het volgende visje te plaatsen. Door dat er ineens twee visjes waren geplaatst werd eigenlijk het evenwicht verstoord in de bak waardoor de algen de overhand kregen..(dat was bij mij toch het probleem)
Je hebt dit soms moeilijk in de hand :) maar het belangrijkste is dat we jou hier vanaf helpen.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Misuzu
Lid FGF
Berichten: 896
Lid geworden op: 08-06-2013 11:35

Bericht door Misuzu » 07-08-2013 08:53

Ik vind het heel fijn dat jullie advies geven, ik heb zelf inderdaad minder kennis en weinig ervaring.
De bak had zo'n 2.5 week ingedraaid en op advies van de verkoopster heb ik er toen mijn vissen ingezet.
Ze zei dat als er geen vissen in zaten, de bacteriën ook geen voedsel kregen en de bak dus pas goed in balans kon komen met vissen erin.
Wat opzich logisch klonk.
Maar 2 poeperts veroorzaken inderdaad veel afval in 1 x en toen kwam langzaam die waaz.

Ik las ook dat veel starters waterbloei krijgen, dus misschien hoort het bij je begin fase?
Ook las ik dat een uv lamp ook eventuele parasietjes en degelijke zou doden.

Ik wil vanmiddag even bellen naar de winkel waar mijn oranda vandaan komt, daar helpen ze je goed.
En dan wil ik meteen vragen voor afstrijkje en watertest en bespreken wat ik het beste kan doen.
365 days and night, 365 tries to make it right
Afbeelding

Plaats reactie