stelling van de maand mei: [groei]

Uitgediepte discussie over een bepaald onderwerp [leden]
Plaats reactie
Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

stelling van de maand mei: [groei]

Bericht door Rex Hunt » 06-05-2013 18:32

ik heb er zelf ook al met diverse mensen een stevige discussie over gehad, vandaar dat we er hier mee op in haken:
Is een sluiertaart ooit volgroeid, en hoe zit het de invloeden van feromonen/hormonen.
toon respect naar elkaars meningen en opvattingen aub.

veel plezier,
RH.

GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Bericht door GoldenFish » 06-05-2013 22:43

Ik ben van mening dat sluierstaarten door blijven groeien tot ze dood gaan. Zal met ouderdom wel veel minder snel gaan. Ik heb niet veel kennis over hormonen, maar ik denk wel dat feromonen een belangrijke rol spelen in de communicatie van vissen. Of dit ook daadwerkelijk veel invloed heeft op de groei en ontwikkeling van de vissen laat ik in het midden.

yentl89
Lid FGF
Berichten: 138
Lid geworden op: 23-02-2013 09:08

Bericht door yentl89 » 07-05-2013 22:36

Mijn mening is dat de eerste jaren en dan vooral het eerste jaar van een goudvis van cruciaal belang is om mooi uit te groeien.
Als een jonge sluier gelijk in een aquarium gaat die groot genoeg is en het aantal verse liters water en het veel goed gevarieerd voer krijgt zal hij zich de eerste paar jaren volop ontwikkelen.
Een vis kan na de eerste jaren nog wel wat veranderen en nog wat extra in massa aankomen maar ik ben er van overtuigd dat een sluier na 3 jaar wel zo goed als volgroeid is.
Dit is mijn persoonlijke mening. Ik hoop hierover wat te kunnen bijleren.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 23-04-2018 11:22

Yoshi hier weet ik heel weinig van.

Ik denk dat het per vis veel verschilt net als mensen. Zal veel van invloed zijn. Net als mensen. Je word geboren en krijg bepaalde erfelijke zaken van je voorouders mee. Voeding, leefomgeving, sociale omgeving alles zal van invloed zijn. Ik denk wel dat de basis van het lichaam op een gegeven moment is uitgegroeit en er op een bepaalde leeftijd verval zal zijn. Wanneer is niet in te schatten. je heb mensen die 100 worden en je heb mensen die 50 worden. Ik bedoel maar. Mensen die 100 worden kunnen hun hele leven hebben gerookt en gedronken en worden honderd. je heb sporters die altijd gezond hebben geleefd die vallen dood neer als ze 50 zijn.

Uit eindelijk gaat lichamelijke gezondheid om optimaal functioneren van al je organen. Om deze optimaal te krijgen en te houden zullen alle bijkomende factoren optimaal moeten zijn. Stel je sluier is geestelijk depressief en heeft minder eetlust zal dit zich vertalen naar zijn lichamelijke gezondheid. Heb je wellicht een vissen psychiator of gedragstherapeut nodig. De vissen fluisteraar 8)

Hormonen en feromonen is denk ik ook per vis verschillend. Net wat ze bij geboorte mee krijgen en hoe dit zich verder ontwikkeld. Ik denk dat dit weinig tot niets te beinvloeden is in de basis. ook hier zullen bepaalde zaken van invloed kunnen zijn maar de basis zal gelden voor verdere leven. Tenzij je een vis met borstjes wil hebben dan kan je wellicht een hormonen kuur gaan inzetten om de vrouwelijke hormonen te stimuleren :P :P :D :D

Ik ben meer van het natuurlijke. je krijg de basis mee en ieder mens en vis zal zijn eigen weg bewandelen en ik zal zorgen dat de vis zo ver mogelijk in optimale omstandigheden kan zijn maar ook dit is niet altijd mogelijk.

Michel heeft zich meer verdiept in het groomen van visjes. Dit is een hele tak van sluierhouden waar ik persoonlijk niet zoveel mee heb. Ik ben al blij dat ik ze in leven kan houden en dat ze rond zwemmen. Ik ben niet uit op perfectie. Ik weet wel dat er vele zijn die hier naar toe werken en is een hele "wetenschap" op zich en snap het ook wel maar dat is niet mijn ding.

Als je dit wel interresant vind zal Michel je best aan het een en ander aan chat groepen groomers of wat dan ook kunnen geven.

Plaats reactie