[Extra stelling] Invloeden op de ontwikkeling van TVR en SVR

Uitgediepte discussie over een bepaald onderwerp [leden]
Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 19-07-2012 17:32

Nu ja Astrid.
Dit verwachten we ook niet.
Hier zijn mensen die streven naar een goede vis en er zijn mensen die hier niet zozeer naar kijken.
Perfectie kost namelijk heel wat geld.
Ik bv ga geen vis kopen omdat ik vind dat hij een leuk kopje heeft ofzo.
Ik laat ook geen vis zitten omdat hij maar 1 anaalvin heeft.
Liever 1 goede anaalvin dan 2 mislukte.
Meningen zijn verschillend, moest iedereen hetzelfde willen zou het niet meer leuk zijn denk ik dan :)
Maar goed we wijken weer af van het topic
:D
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 19-07-2012 17:44

@ Brain, dat begrijp ik, maar ik lees dit alles mee, en trek zo mijn conclusie, en gelukkig zijn we allemaal anders met een ander streven, en ik snap dat dit geld kost. Alleen, dit staat onder een stelling en ik reageer.
Hoe kan je onder invloed van waterniveau's de bouw en groei beinvloeden...ik ben er ook te veel een leek in hoor, en hou me hier niet mee bezig, en is deze stelling idd voor experts .

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 19-07-2012 19:46

Ten eerste: Laten we hier geen discussie gaan houden of persoonlijke smaak. Daar gaat dit topic helemaal niet over.

@ Frost: Als er een post wordt geplaatst met richtlijnen voor HQ SVR, dan heeft dat niets met persoonlijke smaak te maken. Hoe je het ook wend of keert.
Die post is puur bedoeld om de HQ SVR richtlijnen te weergeven. Wat voor vissen jij uiteindelijk zelf mooi vind, op laat groeien en wil houden is jou keuze.
Maar nogmaals, daar gaat dit topic niet over.

Geert Coppens promoot de HQ TVR. De richtlijnen die hij hiervoor geeft hebben niets te maken met de HQ SVR richtlijnen die Rex Hunt heeft geplaatst.

Verder aan iedereen de vraag of zij zich weer kunnen richten op het onderwerp van dit topic:
Invloeden op de ontwikkeling van de SVR en TVR.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 19-07-2012 20:37

Ik dacht dat je over een stelling een mening mag hebben, daar is het toch een stelling voor, anders staat dit topic verkeerd en is het meer een aanvulling op de kennis die er over waterniveau's bekend zijn t.a.v. ranchu's :roll:

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 19-07-2012 20:48

Er wordt gevraagd naar wat de invloeden zijn op de ontwikkeling van SVR en TVR.
Niet of iemand het belangrijk vind dat de ontwikkeling van SVR en TVR beïnvloedt kan worden.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 19-07-2012 20:56

Ohh , ok, ik snap er toch al niet veel van dus sorry, ik volg dit wel, en zeg niks meer :oops:

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 19-07-2012 21:05

Op andere forums lees je soms.
Dat dieper water (max 70 cm) zorgt voor een dieper en hoger lichaam.
Lager water zorgt dan weer voor lengte.
Hier geloof ik dan weer weinig van.
Vb: http://www.youtube.com/watch?v=40L5ub0L ... r_embedded
Ranchu's worden op lager water gehouden en hebben een gedrongen vol lichaam.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 19-07-2012 21:23

Ik heb dat ook wel eens gelezen en geloof er niks van. Ik heb die opmerking ook nergens gezien met goede onderbouwing.

Massa krijg je vooral door de vis minder te laten zwemmen.
Bij de groenwatermethode zie je bijvoorbeeld dat vissen meer massa krijgen maar minder lengte pakken.
Koudere omstandigheden kunnen hier ook bij helpen.

Wat vaak bij TVR gebruikt wordt is kouder water en grotere porties voeren zodat ze vol zitten en minder zwemmen.
Om lengte te pakken juist warmer water en kleinere porties. Net weinig genoeg zodat ze eigenlijk wat meer lusten en blijven zwemmen op zoek naar voer.
(En natuurlijk speelt de rest van de omstandigheden ook mee.)
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 19-07-2012 21:53

Sorry, ik kan het even niet laten, maar is dat geen dierenmishandeling?
Volvoeren en geen ruimte geven om te zwemmen?
Ik vind het wel een beetje een treurig verhaal als dat zo is om een vis te vormen naar een kwaliteit die om deze manier bereikt wordt, en waarom?
Alleen omdat mensen dat mooi vinden?

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 19-07-2012 21:58

Jij begrijpt het denk ik verkeerd.
Er wordt niet meer gevoerd dan dat de vis kan eten. Bij de gemiddelde goudwaterbak in Nederland zijn de vissen na het eten minder actief.
Hierdoor zwemmen ze dus minder.
Over het algemeen hebben TVR's minimaal bakken van 1 meter bij 1 meter, dus ruimte hebben ze zat.
Maar de combinatie van kouder water in combinatie met genoeg voer om vol te zitten geeft het effect dat de vissen minder zwemmen.
In de winter in vijvers zwemmen vissen toch ook minder? Ruimte zat!

Volg je me weer?
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Plaats reactie