[Extra stelling] Invloeden op de ontwikkeling van TVR en SVR

Uitgediepte discussie over een bepaald onderwerp [leden]
Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 19-07-2012 21:58

Het is moeilijk om dit theoretisch allemaal te onderbouwen.
We zouden goede ouderdieren moeten kopen.
Zelf gaan kweken en experimenteren :D
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 19-07-2012 22:04

Ja, nu wel, maar in hoeverre als je bovenstaand doet om de bouw van een vis te beinvloeden, heeft de genen er nog mee te maken? En je begint waarschijnlijk al heel vroeg met beinvloeden, dus als de vis een paar maanden oud is
Stomme vraag misschien, maar toch vraag ik um

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 19-07-2012 22:29

Ik heb al het een en ander geëxperimenteerd met het manipuleren van vissen door verschillende omstandigheden te bieden.
Maar ik zou nog wel TVR willen hebben om daar mee te experimenteren.

Het uiterlijk van TVR wordt voor zeker 70% bepaald door de omstandigheden die de kweker biedt.
De genen zijn wel de basis. Dat is hetgeen waar je mee begint. Je kan ook alleen beïnvloeden zover de genen het toelaten.
Als een vis genetisch heel veel kopgroei heeft kan jij bijvoorbeeld geen vis maken zonder kopgroei.
Je begint al vanaf dag 1 met beïnvloeden. De eerste 6 maanden zijn het belangrijkst.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 20-07-2012 08:07

Zolang de vis er geen hinder van heeft vind ik het wel knap dat dit kan, maar het waarom vraag ik me ook af, is het om er geld aan te verdienen omdat de norm van een ranchu aan deze voorwaarden moet voldoen omdat het anders geen H-Q is, dus is een vis minder waard als je de natuur z'n gang laat gaan? Wordt dit als absolute schoonheid gezien, en als de staart hoger is dat de vis niet meer meetelt, of minder waard is, waarom vind men dat dit moet?

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 20-07-2012 09:55

Zelfde als met bonsai. Als je een boom gewoon laat groeien in de natuur is het gewoon een boom wat goedkoop is.
Maar als je een pre bonsai laat trainen in een pot kan hij heel duur zijn.

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 20-07-2012 11:01

@ Astrid: Er wordt hier gesproken over HQ vissen dus die dingen zijn inderdaad van belang, het gaat om het streven naar perfectie. Vind je dit dan zo raar? Dat is bij zoveel dieren: honden, katten, vogels...

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 20-07-2012 13:20

Nee, ik zeg niet dat ik het raar vind, zolang de vissen er niet onder lijden, kijk, soms vind ik bepaalde kweekvormen wel te ver gaan, maar dat is mijn mening, maar dit gaat wel vind ik, en ondanks de bouw beinvloed wordt, is het ook een kwestie van smaak, ik vind sommigen vormen afschuwelijk en zielig, maar ook daar zijn de meningen over verdeeld.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 20-07-2012 21:04

Ik deel je mening over dat bepaalde kweekvormen te ver gaan. Ik vind het vaak niet eens mooi.
Maar bij TVR is dit niet het geval. Het allerbelangrijkste bij TVR is dat ze kerngezond zijn. Zolang ze niet kerngezond zijn kan je er ook geen show-waardig exemplaar van maken.
Bij alle vissen met kopgroei zal de hoeveelheid afnemen bij ziekte en de vorm wordt verpest.
Bij TVR is de manier van zwemmen ook een belangrijke punt bij de keuring. TVR zwemt beter en sierlijker als menig andere variant.
Het is bijvoorbeeld ook een minpunt wanneer het kopgroei bij TVR de ogen bedekt.
De rug hoort een lichte kromming te hebben terwijl dit bij andere varianten meestal zo hoog mogelijk moet zijn.
De staartwortel en rug moeten dik gespierd zijn zodat ze mooi zwemmen.
Alles moet in balans zijn bij TVR, daarom denk ik dat ze er absoluut niet onder lijden. Misschien is dit juist wel één van de meest humane varianten.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 20-07-2012 21:09

Nou, dat vind ik een mooi gegeven, en is dat mooi meegenomen, en mooi, sierlijk en krachtig, maar ook gezond, dat is een win win situatie voor de vis :)

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 27-11-2013 06:58

Intressant om te lezen, maar het lijkt me nauwelijks haalbaar TVR te kweken in nederland. TVR moet je dus van jongs af aan selecteren en opkweken, ook al iets dat het heel heel moeilijk en duur maakt hier in nederland!

Wellicht zou je er een aantal geimporteerde in een speciale bak kunnen houden, en ze 's zomers buiten in een vijver kunnen hebben. Ik vind ze heel mooi, maar je moet er dan wel erg veel voor over hebben!

Dat van die slankere en langere lichaamsbouw klopt volgens mij wel, een TVR zal denk ik ook een andere ruglijn ontwikkelen dan een SVR. Staart horizontaler inderdaad en dus meer gestroomlijnt(?), erg intressant!

Plaats reactie