[Extra stelling] Invloeden op de ontwikkeling van TVR en SVR

Uitgediepte discussie over een bepaald onderwerp [leden]
Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 18-07-2012 10:20

dan lees je niet goed.

alles wat in het engels is gaat over de ranchu.

en misschien heb je deels gelijk, maar die waterkwaliteit beinvloed de ontwikkeling en de groei.

ik heb gister toen ik dit aan het zoeken was weer veel geleerd over een soort die me minder belangrijk is. :)

maar nee, echt beschreven hoe je het moet doen staat er niet. ergens ook logisch. denk ook dat je dat nergens vind. want dat zijn vaak geheimen die van familie op familie gaan.
maar handvaten staan er zeker wel in.

teminste zo interpreteer ik het.

hier heb je de bron, neem zelf eens een kijkje.
http://www.osukaagoldfish.com/

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 18-07-2012 10:27

Het klopt dat dat stukje over de Ranchu gaat maar je kan in deze Ranchu ook vervangen voor Ryukin of Oranda..
Het is nogal algemeen.

Ik ben wel benieuwd naar info mbt het ontwikkelen van specifieke Ranchu kenmerken. Waarom zou een bijv. staartaanzet op 30cm waterdiepte beter ontwikkelen dan op 1m waterdiepte?

Ik geloof het namelijk niet.. :roll:

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 18-07-2012 10:31

dat kan ik me voorstellen.
maar het maakt niet uit waar je kijkt, bij iedere goede kweker van ranchu, en of dat nu in NL, Belgie, Singapore, Thailand, China of Japan is, ze zitten allemaal in bakken van max 25 a 30 cm hoog. zo claimen ze de mooiste te kunnen kweken.

verklaar dat eens dan waarom ze dat doen.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 18-07-2012 10:44

Omdat ze in die landen geen diepe vijvers nodig hebben om vissen in te laten overwinteren, zijn ze nooit dieper gegaan met graven :lol:

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 18-07-2012 10:47

:vindleuk:

:ow_nee:

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 18-07-2012 11:45

Ferry schreef:Het klopt dat dat stukje over de Ranchu gaat maar je kan in deze Ranchu ook vervangen voor Ryukin of Oranda..
Het is nogal algemeen.

Ik ben wel benieuwd naar info mbt het ontwikkelen van specifieke Ranchu kenmerken. Waarom zou een bijv. staartaanzet op 30cm waterdiepte beter ontwikkelen dan op 1m waterdiepte?

Ik geloof het namelijk niet.. :roll:
De opwaartse beweging die ze veel maken in diep water laat de staartwortel anders staan.
Vooral als jonge vis in een bak van 1m word rootgebracht, zullen de staartwortels bij elke vis niet goed groeien, aangezien de vissen vaak van boven en naar beneden zwemt. Met laag waterniveau kan dit amper, waardoor dit geen invloed heeft op de staartwortel en alles mooi groeit volgens de 'rasstandaard'.

Dat veranderen van de staart kan best snel gaan. Kijk maar naar bijvoorbeeld de vis van Evelien Brain. Deze heeft een lange tijd op z'n kop gelegen waardoor de staartwortel vergroeide door de positie van de staart (dit is dan wel weer een extreem voorbeeld lol), zelfde gebeurde met mijn redcap vorig jaar.

Bij andere vissen is dit nietzo van toepassing denk ik, aangezien deze niet de extreme staartwortel heeft die bijna horizontaal staat..

Dat is wat ik denk.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 18-07-2012 12:20

Is dat wel zo? De zwembeweging blijft hetzelfde.. de staart is puur voor een voorwaartse beweging. Of de vis nou vooruit, omhoog of omlaag gaat... wat is dan het effect op de staartontwikkeling?

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 18-07-2012 12:29

When the depth of water is deep, the tail core has a tendency to stand hence ranchu swimming becomes poor while lower depth, the tail core sits.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 18-07-2012 13:20

“I do not agree if we are talking about ranchu sideview and oranda sideview. They can be kept in deeper than 40cm water depth. And there are good benefits of doing that. For oranda, it will help the development of the dorsal and tail fins. And for both of them, sizes and body mass will improve greatly. Of course we are talking about a deep and large area of pond. It will be useless if we put them in a deep but very small area, like in a pipe-like tank. For ranchu, there is a prerequisite to be put in that deep water. They must be a good ranchu in terms of its body balance. A good ranchu, will stay stable no matter in deep or shallow water. A lesser quality of ranchu will tend to be head-down especially in a deeper water. So, for a good ranchu and oranda, depth is no problem, and in fact, is good. I am talking about depth of 70cm.”

“Unfound commonsense reason thinking that could cause SBP and affect finage. However, we have witnessed several good fish from deep tank or pond.”

“I heart not long ago that one of the thai farm (most of the people on this forum would know) just build or rebuild their pond to 1m water deph inorder to raise their giant svr and oranda.heathy fish with not swimming problem in the start won't have problem with it.”

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 18-07-2012 13:58

Deze reactie heb ik al gelezen op een forum.
Als je wat meer gaat opzoeken zie je dat deze man blijkbaar verschillende meningen heeft.
Als wat opzoek werk doet zie je dat de Thaise farms niet zo heel diep water gebruiken.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Plaats reactie