Stelling van de maand augustus [Goudvissen versus planten]

Uitgediepte discussie over een bepaald onderwerp [leden]
ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 09-08-2012 01:02

@ Fish: Bruinalg kan zowel door teveel als te weinig licht komen.
Maar met de verlichting van tegenwoordig is te weinig licht vrijwel uit te sluiten.
Een hoge silicaatgehaalte in het water zal sneller bruinalg geven, maar wanneer de planten ongeremd groeien krijgt het alsnog geen kans.

@ Sanne: Het is iedereen wel duidelijk dat goudvissen allemaal een eigen karakter hebben.
Dat is ook hierbij weer terug te zien. Maar ik ben van mening dat het wel af te leren is.
Zodra de vis een plant beet pakt meteen afleiden. Dat werkte bij Adolf in ieder geval wel.
Hij bleef aan het begin stug planten beet pakken en dan liet ik hem een beetje schrikken waardoor die meteen los liet.
Op een gegeven moment kon ik al hey roepen vanaf de andere kant van de kamer en dan liet hij meteen los.
Klinkt misschien raar, maar het heeft wel gewerkt :lol:

Het echt laten schrikken is niet iets wat ik aan zou raden, want als de vis gestrest is of ongezond, dan heb je zieke vissen.
Misschien zijn er wel vissen die het gewoon echt niet af willen leren, maar ik had van de 10 vissen die ik tot de bare-bottoms heb gehad er geen tussen zitten.

Trouwens, mijn bodem was voor 4cm dik. Daar stond dus niks. Achter was het ruim 10cm :wink:
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 09-08-2012 09:22

ZSjonnie schreef:
FancyGoldfish schreef:Plus nogeens dat je de planten eerst moet ontsmetten voordat het de bak ingaat. Ivm ziektes etc.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind niet dat je alles in je bak helemaal steriel moet maken anders kunnen de vissen nooit een goed immuunsysteem opbouwen.
Ontsmetten vind ook zeker belangrijk, even in de kp ermee. Dit is een vrij algemene toepassing, zeker ook in de koiwereld.
Je kan zo een heleboel problemen voorkomen, bijvoorbeeld de introductie van een nieuwe parasiet in je bak.. of schadelijke bacterien. Dit staat in mijn ogen verder los van het opbouwen van het immuunsysteem van je vissen.

Anders zouden we net zo goed nieuwe vissen in de bak kunnen introduceren zonder q-periode.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 09-08-2012 10:01

Ok, van een q periode had ik voor een anderhalf jaar geleden nooit gehoord, en in heb vissen dan nog nooit een q- periode gegeven, en planten haal ik bij goede aquariumzaken, en spoel het goed af.
Het eenigste wat ik ooit aan plagen gehad had waren slakjes, met een plantje meegekomen die ik in een dierenwinkel gekocht had ( jaren geleden)
Ik ben er dan zeker met geluk af gekomen :wink:
Ik wil geen kaal aquarium, ook niet bij dure vissen, dus bij mij blijft het een plantenbak, en blijf ik er voor vechten om die mooi te krijgen ook,
Soms heb je een vis ertussen die het heerlijk vind om de cabomba te slopen, nou, die krijgt dan een bosje , en mag daarmee zijn gang gaan, de rest blijft redelijk goed van de planten af, maar ja, het is toch de natuur van deze vissen omdat het alles eters zijn, en ze lusten sommigen planten, en van andere blijven ze af. Dus kost het me wat af en toe, nou en, hobbies kosten nou eenmaal geld

:)

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 09-08-2012 10:34

Ik denk ook dat je het geheel niet te steriel hoeft te houden, en wat er in de koiwereld gebeurt wil niet zeggen dat dat de regel/het beste is. De koiwereld is wat dat soort dingen betreft nogal paranoide als het om "enge beestjes" gaat, daar denken ze al snel dat alles een enge infectie opleverd. Maar ook een gezonde koi kan veel hebben, kijk naar freek vogel met anders koihouden.
En zo zijn er nog meer mensen die steeds meer planten introdceren in een vis-(koi)vijver en dit erg goed bevalt.

Ik zelf gebruik de q-periode om een nieuwe vis rustig te laten wennen aan de nieuwe temp. en waterwaardes van de vijver en dat de vis tot rust kan komen van het vangen en de reis. Kan ik ook direct de vis goed/rustig bekijken (qua gedrag en dergelijke dingen).
In het begin deed ik nooit aan q-periode (ja, even de vis laten wennen aan de temp.), het is dat de koidealer het zei dat ik dat moest gaan doen ivm ziektes.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 09-08-2012 12:21

@ Martijn, ik zeg niet dat de vissen steriel gehouden moeten worden. Ik doel op het introduceren van nieuwe ziektekiemen, parasieten, bacterien, etc. welke mee kunnen komen met nieuwe planten of vissen.
Iedereen moet voor zichzelf bepalen in welke mate je voorzichtig bent natuurlijk maar ik voorkom liever dan dat ik genees. Met een plant kan je dezelfde narigheid in je aqua of vijver introduceren als met een nieuwe vis. Dus waarom zou voor de introductie van een nieuwe vis iets anders gelden als voor een nieuwe plant. Maar dit is mijn mening :)

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 09-08-2012 14:36

Ik ben het helemaal mee eens dat voorkomen beter is dan genezen, het is inderdaad maar net hoever je hierin gaat. Ik zelf ben er iets "losser" in, en (gelukkig) heb ik hier nog geen slechte ervaringen mee gehad, maar ik kan zeker geloven als iemand dat wel gehad heeft dat hij/zij hier een stuk voorzichtiger mee is.

Maar je kunt zoiets nooit helemaal voorkomen (zeker niet in een vijver waar er toch meer invloeden zijn waar je geen controle over hebt), hooguit de kans iets verkleinen.
Maar in een vijver met veel beplanting heeft het denk ik weinig meerwaarde om een nieuwe plant helemaal goed af te spoelen, voordat de nieuwe plant in de vijver staat heeft er aan de andere kant alweer een vogel in gepoept :wink: :lol:, maar als alles goed voor elkaar is (qua balans, gezonde vissen) kan de vijver wel wat hebben denk ik, maar dit is mijn persoonlijke ervaring.
En zou er ook niet een beetje wat bangmakerij bij zitten? Want voor iedere "probleempje" kun je wel weer een mooi middeltje kopen wat je in je bak kunt doen, maar een echte oplossing is dat niet, of je moet ze constant blijven gebruiken.

Kijk, ik ga uit van mijn vijver en niet een aquarium, en daar zit natuurlijk wel het nodige verschil in.
In een aquarium kan ik het nut ervan wel beter begrijpen, toch een beter controleerbaardere omgeving en de vis/plant/ruimte verhoudingen liggen volgens mij wat gevoeliger. Maar in een vijver vindt ik het wat ver gezocht om planten te gaan ontsmetten.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Plaats reactie