Stelling van de maand augustus [Goudvissen versus planten]

Uitgediepte discussie over een bepaald onderwerp [leden]
ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Stelling van de maand augustus [Goudvissen versus planten]

Bericht door ZSjonnie » 08-08-2012 09:51

De stelling van deze maand is ontstaan door een tip van Vissengek12 waarvoor onze dank.


Regelmatig zie ik het onderwerp voorbij komen over goudvissen in combinatie met planten.
Bij de een gaat het prima, bij de ander is het onbegonnen werk.
Is het geluk, is het de verzorging van de planten, is het de verzorging van de vissen, of misschien iets anders?

Onlangs plaatste ik al een foto van mijn oude goudwater(planten)bak als bewijs dat het wel mogelijk is. (hier)
Deze bak stond namelijk helemaal vol met fijne en zachte planten.
Al mijn goudvissen destijds hebben daar in gezwommen. 7 Ryukins en fantails tot 20cm.

Afbeelding

Mijn persoonlijke mening is namelijk dat goudvissen geen plantenslopers hoeven te zijn.
Hoe ik het zie zijn planten een aanvulling op het dieet van de goudvis.
Met andere woorden, ze gaan enkel van de planten eten zodra ze te weinig of verkeerd eten krijgen.
Met een goed gebalanceerd dieet zullen goudvissen amper nog een plant aanraken.


Daarom de stelling van deze maand:
Goudvissen en planten gaan niet samen
Onderbouw je reactie zodat het duidelijk is voor alle leden.
En zoals gewoonlijk: Houdt het netjes :wink:
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 08-08-2012 10:28

Naar mijn mening gaat het wel samen, alleen heb je er zoveel werk erbij.
Plus nogeens dat je de planten eerst moet ontsmetten voordat het de bak ingaat. Ivm ziektes etc.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 08-08-2012 10:33

Naar mijn mening gaat het ook goed samen. Mijn aqua was ook flink beplant. Bij een regelmatig voedingspatroon laten de vissen de planten wel met rust en het zijn met name de snelgroeiers waar ze zich tegoed aan doen.

De wat 'hardere' planten laten ze vaak al helemaal met rust.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 08-08-2012 13:10

Bij mij is het probleem vaak niet dat de planten niet blijven staan, eenmaal goed geworteld konden valisneria, belgisch groen ed. het zwemgedrag van mijn slueirs goed verdragen.
Met de koudwaterbosjes is dit een iets minder groot succes die moet ik ergens opbinden.

Het grotere probleem bij mij in ieder geval is het mooi houden van de planten. Ik heb ontzettend veel last van een bruine alg die vooral de grotere blaadjes van planten verzwelgd. En dat heeft volgens mij voornamelijk gewoon te maken met de hoeveelheid siliaat(??) in het water en de vele waterwissels.

Ik ga nu een nieuwe poging wagen met voornamelijk anubias & javavaren omdat ik moe wordt van het continu herplanten van de bosjes koud water planten en het er dan al snel zo slordig uitziet. Daarnaast ga ik mijn verlichting aanpassen en heb ik flink geinvesteerd in plantenvoeding om zo te zorgen dat de bruinalg een minimale kans krijgt om mijn planten te verzwelgen..

Ik denk dus zeker dat het wel kan, sluiers en planten, aan het gedrag van mijn sluiers ligt het in ieder geval niet. Maar je moet er wel geld voor over hebben om de planten te geven wat ze nodig hebben..

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 08-08-2012 15:02

Kifero!

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 08-08-2012 19:11

FancyGoldfish schreef:Plus nogeens dat je de planten eerst moet ontsmetten voordat het de bak ingaat. Ivm ziektes etc.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind niet dat je alles in je bak helemaal steriel moet maken anders kunnen de vissen nooit een goed immuunsysteem opbouwen.



Alg verschijnt alleen wanneer er tekorten ontstaan voor de planten (op op paar soorten zoals zweef- en staghornalg na).
Wanneer er tekorten ontstaan betekend dit dat de planten een groeistagnatie vertonen.
Bij een groeistagnatie zullen de planten niet goed wortelen en worden ze sneller losgetrokken.
Ook hebben de planten op zo een moment meer moeite om te herstellen wanneer ervan gegeten wordt.

Middelen toevoegen om alg tegen te gaan vind ik een slechte oplossing.
Je moet een probleem bij de oorzaak aanpakken, anders blijft het terug komen.

Ook bruinalg (wat o.a. veroorzaakt kan worden bij een hoog silicaatgehalte) blijft weg in een goed verzorgde plantenbak.

De meeste alg soorten en slecht groeiende planten kunnen worden verwijt aan een carbonaat tekort.
Een van de oorzaken daarvan is meestal te veel verlichting voor de hoeveelheid aanwezige (of toegevoegde) carbonaat.

Wanneer de goudvissen een goed dieet hebben waardoor ze de planten met rust laten merk je het amper wanneer er een blaadje wordt gepikt.
Goed groeiende planten hebben daar ook weinig last van.
Het loskomen door grondel gedrag kan o.a. opgelost worden door drijvend voer te geven waardoor ze hun voer eerder aan het oppervlak gaan zoeken.
Bij een aquarium met bodemmateriaal geeft dit ook het voordeel dat ze bijvoorbeeld hun kieuwen niet kunnen beschadigen met grondelen.
In een plantenbak dient de bodem meer met rust gelaten te worden voor het wortelen van de planten, de wortels zullen de bodem vrij houden van bodemrot.
Toch is er kans op ammoniak in de bodem, maar als de vissen niet of amper meer grondelen wordt dit niet omhoog gehaald.

Hoe ik het zie is goudvissen in een plantenbak een cyclus.
Goed groeiende planten zorgen voor een gezonde bodem, zuurstof in het water en opname van schadelijke stoffen zoals ammoniak, nitriet, nitraat, fosfaat, ijzer, etc.
Goed verzorgde goudvissen laten de planten nagenoeg met rust en bieden voedingsstoffen aan de planten in de vorm van uitscheiding.
Gezonde vissen, gezonde planten, een mooie bak, wat wil je nog meer?
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 08-08-2012 19:56

Het is ook hoe je het ook bekijkt. Als ik dure vissen heb zal ik nooit die risico nemen.
Maar wat is steriel. Aan planten kunnen veel bacteriën zitten. Sommige aquariumzaken maken er een potje van.
Vergeet ook niet de slakkenplaag. Ik adviseer altijd bare bottom. En geen planten.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 08-08-2012 20:10

Maar welk tekort veroorzaakt dan bruinalg?
Ik word er namelijk knetter van. Volgens veel sites is bruinalg juist ook een gevolg van te weinig licht of lichtintensiteit. Dus juist niet een teveel aan licht..

Ik heb net namelijk mijn hele bak opgeknapt, echt net klaar, javavarens, anubias en cabomba als snelgroeier achter in de hoeken..
En ik wil ze dolgraag mooi houden..

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 08-08-2012 20:50

Volgens mij is het juist geen tekort, maar een overschot aan silicaat. Dat kan in je bodem of in je leidingwater zitten. Als het uit de bodem komt juist veel verversen, als het in je water zit heb je n probleem volgens mij. :P Of het komt doordat je planten niet goed genoeg groeien. Maar ik heb ook het idee dat mijn planten niet goed groeien juist door die hoeveelheid alg. Misschien ga ik wel een silicaattest aanschaffen.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 08-08-2012 21:45

Zelf heb ik ook een redelijk beplante bak gehad en ik ben er van overtuigd dat sluierstaarten planten met rust kunnen laten. Zoals hier al aangehaald is kan je best genoeg groenvoer geven.
Toch denk ik anderzijds dat dit niet voor alle sluierstaarten is weg gelegd.
Een stomme vergelijking.. maar het ene kind zal dat madeliefje laten staan in het gras, het andere kind zal het willen plukken. Hiermee bedoel ik niet dat sluierstaarten zin hebben om wat 'plantjes te plukken'.. maar ik wil bedoelen dat de ene sluierstaart de andere niet is en dat het moeilijk wordt om bepaalde dinges over dezelfde schreef te trekken.

De grootste oorzaak bij mij is dat ze de planten gewoon uit de bodem trekken, terwijl mijn bodem al zo een 4 cm dik is. Het gevolg is dat planten niet goed kunnen wortelen en vaak vroegtijdig afsterven.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Plaats reactie