Oktober [Extreme kweekvarianten. Nu is het genoeg!]

Uitgediepte discussie over een bepaald onderwerp [leden]
michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 04-04-2018 17:11

:D denk niet dat mieke een reply stuurt. Even kijken bij de datum. Het is hier niet heel druk op het forum en waar je nu op reageer is uit 2012................ veel topic onderwerpen zijn aardig gedateerd. :P :?

Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 04-04-2018 17:24

Had idd al gezien dat het topic ouder is en verwacht ook zeker niet dat iemand speciaal terugkomt om te reageren. ;)
Maar dacht mss wordt het forum op deze manier weer iets actiever, sommige discussies verouderen nl nooit. :)
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 04-04-2018 18:22

Loraine schreef:Had idd al gezien dat het topic ouder is en verwacht ook zeker niet dat iemand speciaal terugkomt om te reageren. ;)
Maar dacht mss wordt het forum op deze manier weer iets actiever, sommige discussies verouderen nl nooit. :)
Idd een mooie actie loraine,... misschien leuk om bepaalde topic nieuw leven in te blazen. :wink:

Yoshi
Beheer
Berichten: 648
Lid geworden op: 25-02-2018 11:20

Bericht door Yoshi » 04-04-2018 19:46

Inderdaad goed om weer meer op het forum te heropenen, top 👍🏻

Als ik teruglees over een viswaardig bestaan dan moet ik even slikken want wie belaald dat voor wie? Ik weet van mijzelf dat ik alles uit de kast haal en nog meer als ik merk dat mijn vissen iets mankeerd.
Ook het mensen met beperking vergelijken met vissen met beperking slaat voor mij als een tang op een varken.

Daarbij kan alles mooi en lelijk tegelijk kan zijn is er een hoop te vinden van elkaars mening en voorliefde.
Jij vind blauw mooi en ik rood en we hebben beiden gelijk maar we vinden van ons zelf dat we zelf toch meer gelijk hebben.
Ik bijvoorbeeld vind iets van goudvissen die op den duur zo wie zo blind worden. Ook vind ik wat van goudvissen waarbij je om bepaalde tijd wengroei moet laten wegsnijden ook wat en zo van vele andere varianten vind ik ook wat.

Qua pearl vind is natuurlijk ook wat en ook hele andere dingen dan de meesten omdat pearls echt m’n ding zijn (heeft ook iets met bijgeloof te maken)
Telescoop (pearl) vind is niks dat is niet m’n ding en crown (pearl) ook niet.
Waar trek ik de lijn? als je de foto’s ziet van de pearls die ik had😢 dat is het voor mij maar als ze een smiley met een staart word dan weer niet.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 04-04-2018 19:49

Loraine schreef:Had idd al gezien dat het topic ouder is en verwacht ook zeker niet dat iemand speciaal terugkomt om te reageren. ;)
Maar dacht mss wordt het forum op deze manier weer iets actiever, sommige discussies verouderen nl nooit. :)
:oops: dacht dat je datum niet had gezien :oops:

Inderdaad leuke actie om wat meer leven erin te blazen. Zal nog even goed teruglezen

Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 04-04-2018 20:49

Geen probleem hoor. :)

Yoshi, ik hou als criterium aan dat een dier zich theoretisch in het wild moet kunnen redden in zijn natuurlijke omgeving (dus niet dat een tropische vis in een vijver moet kunnen bijv). ;)
Desondanks heb ik een hond met doorgroeivacht en had ik een kat die oa verstandelijk beperkt was.
Beiden zijn me zeer dierbaar (geweest) maar ik had ze nooit als pup of kitten gekocht omdat je dan imo het doorfokken stimuleert.
Zo zal ik ook geen buffelrug, pearlscale, blaasoog, hemelkijker of anderszins beperkt functionele vis kopen.
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 04-04-2018 21:48

Het zal voor een ieder weer anders wezen.

Ik vind eigenlijk alle sluiers mooi, leuk, apart, mooi van lelijkheid. Mijne hoeft zich ook niet te redden in het wild want hij zit in mijn aquarium. Als een vis ergens door beperkt zou zijn zal ik hier rekening mee houden en zorgen dat de vis zo veel mogelijk optimaal kan rond zwemmen.

Je kunt ook niet van tevoren alles voorspellen. Ik heb een telescoop die helemaal gaaf was maar een bacterieel probleem heeft hem stukken van de staart gekost wat niet meer aangroeit en hij is stekeblind. Ik heb hem al een jaar of 3 en zwemt vrolijk met de andere mee. Ze hebben toch een overlevingsinstinct en passen zich aan.

Ik vind sommige dingen niet zo mooi aan het uiterlijk van een sluier, met name de blazen. Als het nu op de kop zit of bij de ogen ik heb er niets mee. Ik vind de zwarte kraaloogjes ook niet mooi. Dit is gewoon een persoonlijke smaak.

Ik hou nu eenmaal wel van rond en bol dus een pearl mag van mij bol zijn. De oranda en de ranchu vind ik ook heel leuk met die dikke koppen maar ik heb er eentje en vind dat wen trimmen echt niet leuk dus deze zou ik wellicht niet meer aanschaffen. Hoewel als ik ergens ben en ik zie wat zwemmen en er is een "klik" dan gaat de vis mee. Ik val voor de vis die voor het raam zwemt en je aandacht probeerd te trekken.

Bij mij is het meer een gevoelskwestie dan uiterlijke kenmerken. Ik heb dan ook vaak geen klik terwijl ik ze dan wel heel mooi vind.

beperkt of onbeperkt maakt mij niet uit. Ze zijn er nu eenmaal en ook de beperkte hebben een plekje nodig en als je de omstandigheden optimaal heb kan deze ook nog lang of wat korter en gelukkig leven. Natuurlijk wel met enige mate van kwaliteit van leven. Dit roept ook weer een discussie op wat is kwaliteit van leven maar dit zal ook iedereen anders zien.

Yoshi
Beheer
Berichten: 648
Lid geworden op: 25-02-2018 11:20

Bericht door Yoshi » 04-04-2018 22:00

Ik heb geen negative toonzetting willen zetten en ik hoop dat het niet zo is begrepen. Het gaat me alleen om een gedachte wisseling en meningen en het laten zien wat andere ogen zien.

Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 05-04-2018 00:50

Geldt voor mij ook Yoshi. ;)

Michelle:
Gelukkig maar dat iedereen verschillend is, zou ook zo saai zijn als iedereen hetzelfde is toch? :P
Jouw telescoopoog valt wat mij betreft buiten de discussie, die is door ziekte 'beperkt' geworden. ;)
Wat jij zegt over zich niet perse hoeven kunnen redden in het wild want jij zorgt ervoor is ook een prima standpunt, het komt niet overeen met die van mij maar daarom is het niet dat jij beter of slechter bent dan ik of weer iemand anders.

Kijk, ik zal nooit bewust een vis aanschaffen die zich theoretisch niet kan redden of aanpassingen nodig heeft maar komt iemand zijn sluiertjes hier afgeven omdat hij ze kwijt wil/moet en zitten daar buffelruggetjes ofzo tussen dan zal ik niet zeggen 'pff, die moet ik niet hoor'.
Nee ik neem ze aan en zal ervoor zorgen dat ze de juiste verzorging krijgen en evt bij iemand geplaatst worden die er idolaat van is.
Stel, mijn moeder bedenkt 'hé, Loraine heeft sluiers en is jarig, ik neem een paar leuke visjes voor haar mee' en ze neemt een stel pingpongballetjes/pearscales (of blaasoogjes , hemelkijkers oid) mee dan bedank ik haar voor het cadeau en vraag ik of ik een volgende keer zelf mag uitzoeken want *insert reden* en als zij dan besluit ze om te ruilen met me ben ik er extra dankbaar voor.
Zo niet dan verzorg ik ze zoals zij dat nodig hebben en zoek ik evt een beter passend plekje voor ze.
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 05-04-2018 09:58

Geld voor mij ook Yoski.

Over smaak valt nu eenmaal niet te twisten.

Het is wel leuk om een beetje inzicht te krijgen wat andere vinden.

Ik vind een aquarium met diverse soorten leuk. Van alles wat. Door de ervaringen die ik nu heb heb ik wel geleerd om op een bepaalde manier naar de visjes te kijken. Ik wil natuurlijk wel eentje die lang en gelukkig kan leven en niet het gevoel hebben bij voorbaat dat de vis iets mankeerd. Kijk dus wel of ik zie wat niet hoort. Ik had ook graag een mooie ranchu willen hebben maar door de wen ervaring van de oranda ben ik hier wel huiverig voor. Hoewel de wen natuurlijk niet bij alle vissen getrimt hoeft te worden of problemen geeft. Ik wist dit wel van tevoren en had gehoopt dat de wen van mijn oranda niet voor de ogen zou groeien maar helaas. Dit kan je van tevoren niet voorspellen.

Ik heb iedereen uitdrukkelijk verboden mij visjes te brengen of voor me verjaardag te geven :wink: Moet je toch niet aan denken dat moeders met een zakje nieuwe visjes komt. Van harte gefeliciteerd en dacht je heb z on groot aquarium en zo weinig visje hier heb je een zakje met nog 5 sluiertjes en een hele aparte erbij, kijk die met die blaasoogjes leuk he ..............

Plaats reactie